درباره تیم‌هایی که امسال در لیگ برتر والیبال بازی می‌کنند

زنگ المپیکی والیبال به صدا درآمد

بعد از لیگ جهانی و مسابقه‌های جام جهانی، هیجان از سکوهای بین‌المللی والیبال به داخل مرزها کشیده شد تا تیم‌های باشگاهی یک بار دیگر با خروجی خود از رقابت‌های لیگ برتر، تیم ملی را در بازی‌های انتخابی المپیک 2016 ریودوژانیرو همراهی کنند.
کد خبر: ۸۴۸۸۶۹
زنگ المپیکی والیبال به صدا درآمد

به گزارش جام جم ورزشی، این رقابت‌ها که از شب گذشته آغاز شده است برای فدراسیون والیبال اهمیت زیادی دارد زیرا در پی اتحاد همه جانبه جامعه والیبال برای رهسپار شدن به المپیک ریو، سرنوشت لیگ برتر به نوعی با سرنوشت تیم ملی گره خورده است. از این رو دوازده تیم پیکان، شهرداری ارومیه، شهرداری تبریز، ثامن الحجج خراسان، متین ورامین، کاله مازندران، بانک سرمایه، آلومینیوم هرمزگان، آرمان اردکان، گوهر کویر زاهدان، جواهری گنبد و سایپا در عرصه رقابت‌های ایران راهی بسوی افتخارات بین‌المللی والیبال با تیم ملی می‌جویند.

بی‌شک در سالی که تیم ملی نتایج خوبی نگرفت و باید خود را برای المپیک آماده کند، چشم‌ها به لیگ است تا بازیکنان در آن خودی نشان بدهند و دستاورد اصلی لیگ برای تیم ملی در راه المپیک باشند. این تیم‌ها چه کرده اند و برای والیبال باشگاهی و سپس تیم‌های ملی چه ره توشه‌ای دارند، پرسشی است که با نگاهی کوتاه به اوضاع داخل تیم‌های باشگاهی می‌توان تا اندازه‌ای به پاسخش رسید.

قهرمان در برزیل

تیم والیبال پیکان رهسپار رقابت‌های باشگاه‌های جهان در برزیل است، اما به عنوان مدافع قهرمانی لیگ برتر والیبال امسال هم تیم خوبی بسته است. هر چند تعدادی از بازیکنان باتجربه از جمع خودروسازان جدا شده‌اند. آنها امیر حسینی پاسور و کاپیتان خود را از دست دادند و علی حسینی هم از این تیم جدا شد. رضا قرا محمد موسوی، محمدجواد معنوی‌نژاد مجتبی قلی‌زاده، سجاد دهنوی و نیکو فرینکس دیگر بازیکنانی بودند که پیکان را ترک کردند. در عوض پیمان اکبری سرمربی تیم؛ والریو ورمیلیو، مهدی مرندی امیر غفور، نیکولای نیکولف، فرهاد سال افزون و محمدرضا حسینی پویا را به خدمت گرفت. فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور و سامان فائزی ملی‌پوشان پیکان با وجود جابه‌جایی نفرات همچنان در این تیم بازی می‌کنند.

بازگشت کاپیتان به ارومیه

ارومیه‌ای‌ها فصل گذشته در نیمه راه سعید معروف را به زنیت کازان دادند، اما با بازگشت کاپیتان تیم ملی اوضاع در این تیم به حالت عادی بازگشت. جهانگیر سیدعباسی سرمربی تیم شهرداری ارومیه سعی کرده استخوان‌بندی تیم فصل گذشته را حفظ کند روی این اصل تغییرات کمی در جابه‌جایی نفرات می‌بینیم. شاید جدایی شهرام محمودی مهم‌ترین اتفاق برای این تیم باشد. فرهاد نظری افشار و نیکولای نیکولف دیگر بازیکنانی بودند که ارومیه را ترک کردند، اما از طرف دیگر مهدی بازارگرد و آرمین تشکری به این تیم آمدند تا در کنار میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی و عبدالرضا علیزاده، شهرداری ارومیه امسال هم تیم کاملی باشد.

در سالی که تیم ملی نتایج خوبی نگرفت و باید خود را برای المپیک آماده کند چشم‌ها به لیگ است تا بازیکنان در آن خودی نشان بدهند و دستاورد اصلی لیگ برای تیم ملی در راه المپیک باشند

از پدیده چه خبر؟

شهرداری تبریز را پدیده فصل گذشته لیگ برتر معرفی کردند بنابراین امسال انتظارات از تیم عادل بناکار والیبالیست قدیمی تبریز زیاد است. آنها مهدی مرندی را از دست دادند و محمدرضا موذن را در پست لیبرو جایگزین او کردند. بهزاد حیدرشاهی علی بهبودی، علی جلالی، علی سجادی و بهرام فرید بازیکنانی هستند که امسال در شهرداری تبریز جایی ندارند. این تیم خرید‌هایی مانند آرش کشاورزی، محمدرضا آصفی، امین حسن‌زاده، حمیــــد چوگان، محمد طاهر وادی اسوتوسف گوتسف، والنتین براتف و محمد رضی‌پور انجام داده است. عادل بناکار سرمربی تیم تبریزی مانند سال‌های گذشته به ریخت و پاش اهمیت نمی‌دهد زیرا در پی ایجاد وحدت تیمی است.

ثامن جانشین میزان

بعد از مشکلات مالی تیم والیبال میزان که سبب کناره گیری این تیم از لیگ برتر والیبال شد اینک تیم ثامن الحجج نماینده والیبال خراسان است. آنها در نخستین گام امیر حسینی، پرافتخارترین بازیکن لیگ ایران را به خدمت گرفتند تا نقل و انتقالات را پر سر و صدا آغاز کنند. محمدجواد معنوی‌نژاد تنها ملی‌پوش این تیم است، اما بازیکنانی مانند سعید مصطفی‌وند، شهروز همایونفر، ادریس دانشفر، مجتبی یوسفی رشید یوسفی، امین علوی و امیرعلی فتحعلی را در اختیار دارند. جبار قوچان‌نژاد سرمربی تیم مشهدی، تیم بی‌ستاره‌ای ساخته، اما برای صعود به جمع چهار تیم برتر امیدوار است.

مدعی لیگ با ترکاشوند

عنوان پنجم برای متین ورامین که از بازی‌های دو فصل قبل‌تر قهرمانی و نایب‌قهرمانی در کارنامه داشت راضی‌کننده نبود و حتی آنها را تا مرز انحلال پیش برد. مسئولان متین ورامین در نیمکت مربیان خود تغییری ایجاد کردند و محمد ترکاشوند را به عنوان سرمربی برگزیدند. پرویز پزشکی، بهزاد حیدرشاهی، وحید والی، محمد محمدکاظم، بهرام فرید، مسعود عزیزی و سهندالله وردیان خرید‌های جدید این تیم هستند. احسن شیرکوند، مصطفی شریفات، حسام بخششی و شاهین مفیدی هم در تیم ماندنی شدند تا تیم ورامین یک بار دیگر مدعی لیگ برتر باشد.

کاله با نیروهای بومی

کاله بعد از یک سال که از لیگ برتر والیبال کناره‌گیری کرده بود دوباره با ورودش به لیگ به افتخارات سابق خود در این ورزش لبخند زد. آنها بهروز عطایی مربی شمالی والیبال را به نیمکت بازگرداندند و دست به جذب بازیکنان بومی زدند.

رضا قرا، سعید شیرود، صابر نریمان نژاد، علیرضا جدیدی و علی شفیعی بازیکنان بومی این تیم هستند که کاله در کنار این بازیکنان، نیکو فریکس، حمزه زرینی، حسین امیری و علی حسینی را هم به خدمت گرفتند. آملی‌ها همیشه با پشتوانه تماشاگر برای رقبای دیگر خطرناک هستند.

حاشیه روی نیمکت نارنجی‌ها

بیشترین حواشی تیم نارنجی پوش را نیمکت این تیم به وجود آورد جایی که ناصر شهنازی برای مربیگری تیم انتخاب شد. ابتدا فرهاد نفرزاده گزینه نخست هدایت سایپا بود، اما یک هفته مانده به شروع پیکارها مسئولان باشگاه نام شهنازی را سر زبان‌ها انداختند و این مربی با آنها قرارداد بست. رحمان تقی‌زاده، محمدرضا عوض‌پور، سلیم چپرلی، محمد دلیری و امیر اسمعیل‌نژاد از تیم جوانان با سایپا قرارداد امضا کردند و رسول نجفی به همراه مصطفی حیدری هم به عنوان بازیکنان جدید به سایپا اضافه شده‌اند. جواد حسین‌آبادی، پیمان کریمی و مجتبی شبان هم از سال گذشته قرارداد خود را با سایپا تمدید کردند تا این تیم همچنان حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

سرمایه کارخانه در لیگ

پرسروصداترین نقل و انتقالات تیم‌های لیگ برتر والیبال زمانی بود که بانک سرمایه با سرمایه‌گذاری خوب وارد چرخه رقابت‌های لیگ برتر شد.این تیم در آغاز ورودش ستاره‌ها را جمع کرد ازجمله شهرام محمودی، محمد موسوی، عادل غلامی مهدی مهدوی و فرهاد ظریف را. مصطفی کارخانه سرمربی تیم در کنار این بازیکنان علی مباشری، محمدرضا سلیمانی، حسین حسن‌پور و قاسم کارخانه را هم به خدمت گرفت تا لیگ برتر شاهد تولد تیم پرستاره باشد. ژیگالدو لهستانی پاسور این تیم است و ایوان بروکنوف دریافت‌کننده تیم. عباس برقی، رضا تندروان و کامبیز یعقوبی دستیاران کارخانه روی نیمکت بانک سرمایه هستند.

شرایط آرمانی از لیگ یک

تیمی که از لیگ یک، پله به پله بالا آمده است اهالی والیبال را به کار با پشتوانه دلگرم می‌کند. آرمان اردکان قهرمان سال گذشته لیگ یک یکی از تازه واردهای لیگ برتر است و طبیعی است هفته‌های آغازین تیم ناشناسی برای رقبا باشد. علی بهبودی سرشناس ترین بازیکن این تیم با کوله‌باری از تجربه پاسوری است. ولی نورمحمدی و رسول شهسواری سابقه بازی در لیگ برتر دارند. بازیکنان دیگر از همان دسته یک با این تیم به لیگ برتر پا گذاشته‌اند.

جواهری در شمال

یکی از قطب‌های والیبال ایران امسال هم در لیگ برتر تیم دارد؛ جواهری گنبد عظیم جزیده ملی‌پوش سابق والیبال روی نیمکت این تیم به عنوان سرمربی می‌نشیند. عظیم در بدو ورودش با خیل بازیکنان روبه‌رو بود و همین سبب شد تا به ترکیب ایده‌آل تیمش لااقل در شروع بازی‌های لیگ برتر نرسد.

بلاتکلیف‌های والیبال

متاسفانه تیم‌های بلاتکلیف هنوز در لیگ والیبال فعالیت می‌کنند و با این که اسپانسرهایی دست به نقد برای حضور در لیگ برتر والیبال حاضر بودند، اما فدراسیون والیبال و سازمان لیگ بازهم این تیم‌ها را حفظ کردند. آلومینیوم هرمزگان و گوهر کویر زاهدان هنوز به بازیکنان فصل گذشته خود بدهکار هستند و وضع مالی‌شان برای لیگ جدید مشخص نیست، اما با تمام این مشکلات باز هم در لیگ 94 حاضرند.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها