افزایش شهدای فلسطینی‌ها در درگیری‌های قدس اشغالی

در بیستمین روز خیزش فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی (انتفاضه سوم)، شش جوان فلسطینی در مناطق مختلف کرانه باختری و نوار غزه به ضرب گلوله نظامیان این رژیم به شهادت رسیدند و به این ترتیب آمار شهدای انتفاضه قدس تا به این لحظه به 51 نفر افزایش یافت.
کد خبر: ۸۴۸۷۰۴

به گزارش منابع خبری، نظامیان رژیم صهیونیستی عدی هاشم مسالمه جوان 24 ساله فلسطینی را در شهر الخلیل هدف قرار داده و به شهادت رساندند. همچنین در شهر بیت لحم نظامیان رژیم صهیونیستی حمزه موسی عمله جوان 25 ساله فلسطینی را به ادعای این که قصد زیرگرفتن چند شهرک‌نشین صهیونیست با خودرو را داشته است، به شهادت رساندند.

نظامیان رژیم صهیونیستی شامگاه سه‌شنبه نیز دو جوان فلسطینی را در نزدیکی شهرک کریات اربع در الخلیل به شهادت رساندند. اسرائیلی‌ها مدعی‌اند این دو جوان قصد اجرای عملیات ضد صهیونیستی را داشته و دو نظامی را هم مجروح کرده‌اند. یک جوان فلسطینی نیز پس از زخمی کردن یک نظامی صهیونیست در بیت عوا واقع در جنوب الخلیل، به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسید. همچنین در درگیری‌های شدید بین نظامیان رژیم صهیونیستی و تظاهرکنندگان فلسطینی در شرق اردوگاه البریج در مرکز غزه نیز احمد سرحی جوان 27 ساله فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و دست کم 11 نفر دیگر هم در این منطقه مجروح شدند. به‌دنبال این خشونت‌ها گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین در الخلیل در کرانه باختری رود اردن اعتصاب عمومی کردند. این اعتصاب عمومی مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، مدارس و نهادهای دولتی را شامل می‌شود.

در بحبوحه این اتفاقات، روز گذشته محمود عباس و دبیرکل سازمان ملل در پایان مذاکرات خود، کنفرانسی مطبوعاتی در رام الله داشتند. بنا به گزارش منابع خبری، سایه سنگین اختلاف و نارضایتی بر این کنفرانس مشهود بود. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی با برشمردن برخی جنایات ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان مسلح علیه فلسطینیان گفت: اکنون ما دیگر نه سلاحی در اختیار داریم و نه توانایی مقابله با ارتش و شهرک نشینان اسرائیلی؛ ما از سازمان ملل و جامعه جهانی می‌خواهیم از ملت فلسطین دفاع کند.

محمود عباس تاکید کرد وی و رهبران فلسطینی خواهان بازگشت به مذاکرات صلح هستند به شرط این که طرف اسرائیلی نیز به آن پایبند باشد. وی افزود: همان گونه که جامعه جهانی نیز خواستار آن است ما می‌خواهیم مساله شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل و نیز آزادی اسیران فلسطینی که سال‌هاست در زندان‌ها نگهداری می‌شوند، در مذاکرات گنجانده شود. در مقابل، دبیرکل سازمان ملل نیز که به شدت تلاش می‌کرد تا از محکوم کردن اقدامات شهرک نشینان سرباز بزند تنها به این بسنده کرد که «سازمان ملل خشونت از سوی دو طرف را نفی می‌کند و خواهان بازگشت به صلح و آرامش است.» در همین حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته سفر خود به منطقه خاورمیانه را آغاز کرد. انتظار می‌رود وی با محمود عباس و نتانیاهو دیدارهایی جداگانه داشته باشد و در مورد اتفاقات قدس با آنها گفت‌وگو کند.

در سایه خشونت‌های اخیر صهیونیست‌ها سعی می‌کنند به برخی از مقدسات دینی در مسجد الاقصی توهین کنند. برای مقابله با این موضوع کشورهای عربی عضو یونسکو به تازگی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره تعلق «دیوار ندبه» به مسجدالاقصی ارائه کردند که این قطعنامه با خشم و نارضایتی مقامات تل‌آویو روبه‌رو شد. در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است: میدان «دیوار البراق» یا دیوار غربی (اسامی دیگر دیوار ندبه) بخش جدایی‌ناپذیر از مسجد‌الاقصی است. متن این پیش‌نویس که به امضای الجزایر، مصر، امارات، کویت، مراکش و تونس رسیده به زودی برای رای گیری به شورای اجرایی یونسکو ارائه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها