رییس جمهور در نخستین نشست هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری:

فرهنگ انقلاب به معنای درشت گویی و شعار نیست

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه فرهنگ انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است، گفت: فرهنگ انقلاب به معنای اعتراض، درشت گویی و بیان شعار نیست.
کد خبر: ۸۴۷۱۹۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حسن روحانی در نخستین نشست هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری در تهران گفت: فناوری های نوین امروز ایران اسلامی، از طریق فکر و عمل بدست می آید.

جامعه و کشور دانش بنیان می خواهیم

رئیس قوه مجریه بر ضرورت حرکت به سمت ایجاد جامعه و کشور دانش بنیان تاکید کرد.

روحانی با تسلیت عزای سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین ویاران باوفایش گفت: آنان به ما درس زندگی، ایستادگی و مقاومت آموختند.آنان به ما آموختند برای آرمانها و اهدافمان از چیزی نترسیم و اگر در مسیر اهداف بلند یک فرهنگ، دین و جامعه، جمعی ولو کوچک تنها مسیر حق را برگزیند چنین جمع هدفدار، مصمم، باایمان و مقاومی در برابر همه مشکلات به پیروزی نهایی خواهد رسید.

رئیس جمهور گفت :‌ تمام حادثه کربلا به ما می آموزد که شایسته ها و شایستگی ها را ترویج و تبلیغ کنیم و از بدی ها و زشتی ها فاصله بگیریم این همه کربلاست.امام حسین (ع) فرموده اند حرکتم برای این است که دوست دارم شایسته ها، معروف ها کارهای نیک و پسندیده در جامعه ترویج و مستقر شود و بدی ها و زشتی ها از جامعه رخت بربندد.‌امر به معروف و نهی از منکر معنایش همین است و نباید امر به معروف را در چند مسئله خلاصه کنیم.

وی افزود: یکی از بدترین منکر ها عجب و غرور نابجا و نیز ریاست که نشان دادن ظاهری است که با واقعیت فاصله دارد.یکی از بزرگترین منکرها دروغ و لطمه زدن به حیثیت مردم و تعرض کردن به آبروی آنان است.یکی از بالاترین معروف ها، دوستی ، عشق ورزیدن به همدیگر و احترام گذاردن به بزرگان و عالمان است که در روایات به ما توصیه شده به عالم، معلم و استاد احترام بگذاریم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: این به خاطر خودمان است نه اینکه آن معلم نیاز دارد که اگر به معلم احترام کردیم یعنی به علم احترام کردیم اگر ما به معلم احترام کردیم یعنی به نور در برابر ظلمت احترام گذاشته ایم زیرا آن کسی که راهنماست مسیر هدایت و پیشرفت را پیش روی ما می گذارد.

وی گفت:‌ ما جامعه، شرکت، بنگاه ، اقتصاد و کمی بالاتر جامعه دانش بنیان می خواهیم، جامعه ای که علم و دانشمند احترام لازم را دارند.جامعه دانش بنیان جامعه ای است که مدیریتش، حرکتش و سخن گفتنش پشتوانه علمی داشته باشد.هر جا از علم و دانش استفاده کردیم حتی در فرهنگ دینیمان و در ترویج دینمان از علم و دانش استفاده کردیم قول ما قول سدید بود.

رئیس جمهور افزود :‌ هر جا سخن محکم و استوار گفتیم آنجا در تبلیغ دینمان موفق بودیم. هر جا مدیریت ما در چارچوب دانش بود مدیریت ما دانش بنیان بود درست حرکت کردیم.

روحانی گفت: هرجا مبنای تصمیم گیری ما بر پایه علم بود توانستیم موفق شویم اما هر جا با احساسات، شعار و رقابت های ناسالم حرکت کردیم، موفق نشدیم.در دنیای امروز هیچ ملتی به قدرت، ثروت و پیشرفت نرسید، مگر در سایه پیشرفت علم، دانش و فناوری.اکنون پایه اصلی قدرت و ثروت ملی دانش است و حتی اگر بخواهیم امنیت ملیمان را حفظ کنیم پایه اصلی اش دانش است.

با دنیا حرف بزنیم و تعامل کنیم

رئیس جمهور گفت: اگر می خواهیم با دنیا حرف بزنیم و تعامل کنیم پایه اش دانش است. اگر توانسته ایم در یک مرحله سرنوشت ساز تاریخی در برابر شش قدرت دنیا بنشینیم، حرف بزنیم و موفق بشویم پایه اش دانش بود. این اثر دانشگاهها بود این اثر اساتید بود این اثر بزرگان بود اگر بهترین و اندیشمند ترین مذاکره کننده در بخش سیاسی در بخش فنی در بخش اقتصادی را ما به کار نمی گرفتیم در مذاکرات هم موفق نمی شدیم قطعا.


وی در خصوص علم و دانش و ایستادگی مقاومت و شهامت گفت: فرهنگ اسلامی یعنی فرهنگ ایرانی، یعنی فرهنگی انقلابی که به معنی استفلال و آزادی است. من این را لازم می دانم تکرار کنم فرهنگ انقلاب یعنی استقلال آزادی جمهوری اسلامی؛ کسی اشتباه نکند.

رئیس جمهور گفت: فرهنگ انقلاب به معنای زبان اعتراض نیست فرهنگ انقلاب به معنای درشت گویی نیست فرهنگ انقلاب به معنای شعار نیست انقلاب یعنی استقلال ازادی جمهوری اسلامی یعنی اینکه مردم تعریفش کردن مردم همان روز که به خیابانها آمدند.

وی ادامه داد: مردم ما با همراهی روحانیت، رژیم گذشته را سرنگون کردند گفتند ما چه می خواهیم؛ گفتند ما استقلال می خواهیم ازادی می خواهیم و جمهوری اسلامی؛ این به معنای انقلاب است.

روحانی تاکید کرد: کسی که می خواهد امروز در مسیر درست به اهداف خود برسد نیازمند علم و دانش هستیم، فرهنگ دینی و ملی ما به معنای ایرانی و هویت ایرانی و انقلابی است و اگر اینها را با هم ضمیمه کردیم انوقت به راحتی می توانیم در برابر شش قدرت بزرگ حرف بزنیم .

وی در خصوص تشکیل روز اول دولت گفت: در ان روز،جلسه ای با تیم سیاسی داشتم و اولین بحث، راجع به مذاکرات هسته ای با آنها بود. اولین نکته هم در مذاکرات هسته روی آن تاکید داشتم این بود که ما باید مذاکره ای انجام دهیم که پایانش لغو شش قطعنامه ظالمانه تحریمی باشد که بر علیه این ملت وضع شده است.

فضای پس از توافق به نفع تحقیقات و نخبگان است

رئیس جمهور گفت: فضای پس از توافق به نفع تحقیقات، نخبگان، شرکت های دانش بنیان و پژوهش است.باید پایان مذاکرات هسته ای راه خروج ایران از فصل هفتم شورای امنیت باشد.باور کردن این موضوع خیلی سخت بود که آیا پای میز مذاکره می توان قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل را لغو کرد؟ مگر تا به حال شده است؟

رئیس جمهور افزود: در تاریخ سازمان ملل ما سراغ نداریم و این نخستین باردر تاریخ سازمان ملل پس از 70 سال است که شش قطعنامه فصل هفتمی بدون اینکه یک لحظه اجرا شده باشد لغو می شود؛ اگر نمونه دوم شما دارید به من بگویید.

روحانی با طرح این سوال که چطور توانستیم به اینجا برسیم ؟ گفت : فناوری اگر چه به معنای جامعه دانش بنیان،آی تی ،بیوتکنولوژی، نانو و دهها رشته علمی هایتک است اما فناوری نرم هم وجود دارد.آنجایی که می نشینید و می گویید اقتصاد را چگونه از رکود نجات بدهیم این هم فناوری، علم و دانش است البته از نوع نرم آن.

وی گفت : ما نیازمند فناوری نرم هستیم و وقتی شما در یک مذاکرات مهم همانند یک بازیکن قوی شطرنج با سیاستمدار روبرویی می نشینید و می توانید به هدفتان دست پیدا کنید این همان فناوری نرم و موفقیت در سیاست و اقتصاد است.

روحانی افزود : ما در مذاکرات هسته ای در زمینه فناوری هسته ای و مسائل علمی آن ، در زمینه مسائل حقوقی یعنی رابطه ما با ‌آژانس و همه قوانین و مقررات بین المللی ،در زمینه اقتصادی یعنی نحوه رفع انواع تحریم های اقتصادی و در زمینه سیاسی گامهای ارزشمندی برداشتیم و در همه این 4 زمینه بهترین متخصصان را پای میز مذاکره بردیم و این کار بسیار مهمی بود.

رئیس جمهور گفت : امروز وزرای خارجه و برخی مسئولان خارجی یکی یکی به تهران می آیند و با من ملاقات می کنند و هر کدام می آیند از فضای منطقی جلسه و از قدرت تیم مذاکره کننده می گویند که این برای کشور ، دانشگاهها وملت ما افتخار است.ما توانستیم در زمینه فناوری نرم در برابر بزرگترین قدرت های جهان نه تنها رقابت کنیم بلکه بازار را بگیریم و بالاتر از آن توانستیم به اهداف ملیّ مان دست یابیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه فضای پس از توافق برای صاحبان اندیشه، نخبگان، بانوان و جوانان فرهیخته، اندیشمندان، اساتید و صاحبنظران بسیار اهمیت دارد گفت:اگر دیروز به خاطر تحریم ها برای دسترسی به یک مجله، نرم افزار و سخت افزار دچار مشکل بودیم و اگر دیروز برای اینکه فناوری خود را به راحتی به دنیا عرضه کنیم دچار مشکل بودیم، اگر دیروز به خاطر اینکه بتوانیم بازاری را فتح کنیم با مشکلات فراوان مواجه بودیم و اگر دیروز بسیاری از کشورها فناوری نو را به ما نمی دادند این مذاکرات عرصه جدیدی را برای ما گشوده است.

روحانی گفت: ما در بسیاری از صنایع که ابتدایش را با همکاری یک شرکت مهم اروپایی شروع کرده بودیم الان که نگاه می کنیم ده سال از نظر فناوری عقب هستیم و باید جبران شود .

وی تصریح کرد: چه کسی می تواند تحویل گیرنده فناوری نو از خارج باشد؟ همین شرکت های دانش بنیان می توانند پیشتاز تحویل گرفتن فناوری برتر و نوتر باشند.

بازدید از دستاوردهای ۲۰ شرکت نمونه شرکت های دانش بنیان

رییس جمهور در جمع فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری حاضر شد و از دستاوردهای ۲۰ شرکت نمونه شرکت های دانش بنیان بازدید کرد.

در نمایشگاهی که در حاشیه نخستین هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری برگزار شده است شرکت هایی در زمینه های آی تی، صنعت، بایو، نانو، هوا و فضا، مخابرات، پزشکی، محصولات نفتی و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته اند.

ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مصاحبه ای با اشاره به اینکه بیش از 1700 شرکت دانش بنیان هم اکنون در کشور فعال هستند، گفت: دولت تلاش دارد از این شرکت ها حمایت کند و تسهیلاتی از جمله معافیت های مالیاتی و گمرکی و دادن وام های کم بهره را در اختیار آنها قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها