باتوجه به بیداری اسلامی و رشد آن در منطقه، جبهه مقتدر مقاومت در منطقه شکل گرفت و عربستان که در جبهه سازش حضور چشمگیر داشت دستخوش نگرانی شد؛ بنابراین در عراق و یمن شروع به تحرکاتی کرد که حاصل برداشت عقب‌ماندگی این کشور بود.
کد خبر: ۸۴۶۶۱۶
آل‌سعود ناچار به حرکت‌های توطئه‌آمیز است

از دست دادن جایگاه سیاسی برای آل‌سعود آنچنان درمنطقه اهمیت داشت که این کشور را مجبور کرد حرکت‌های سلبی و قهر‌آمیز در منطقه انجام دهد و به رشد وتوسعه گروه‌های تروریستی کمک کند.تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه با حمایت‌های غرب و مخالفت با دیپلماسی هم‌پیمانان منطقه‌ای از شیوه‌هایی شد که عربستان ناگزیر از دستاویزی به آن بود.

عربستان در حادثه منا که مقصر اصلی بود، تلاش کرد با کتمان کردن حقیقت و جلوگیری از حضور گروه‌های حقیقت‌یاب موضعگیری خود را در عدم پاسخگویی به ایران اتخاذ کند تا ابعاد حادثه غیرانسانی که آل‌سعود از بانیان آن بود، شفاف‌سازی نشود.

چنین برخوردی که به‌هیچ‌وجه دیپلماتیک نبود، از خودسری و بی‌تجربگی مسئولان عربستان در بحث سیاست خارجی نشان داشت و مشخص کرد آنان افرادی نو رسیده در عرصه سیاست خارجی هستند.البته از دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی کشور انتظار می‌رفت با چنین بی‌خردی برخورد جدی‌تری می‌کردند؛ چرا که درخواست مذاکره از سوی طرف ایرانی در شأن ما نبود، ضمن این که طرف مقابل پر‌روتر هم شد.

محاصره خبری حادثه منا در رسانه‌های غربی نشان داد عربستان و غرب در حرکت‌های توطئه‌آمیز به‌دنبال مخفی کردن این فاجعه بودند که این روش امروز، عربستان را دچار اشتباه استراتژیک بزرگی کرد که در آینده توان پاسخگویی به آن را نخواهد داشت.

محمدصالح جوکار

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها