کی‌روش پس از توقف شاگردانش در مسقط: عمان تیم برتر زمین بود

غنیمت یک امتیازی در روز بد تیم ملی

«شک ندارم که بازی خوبی انجام ندادیم.» این اولین جمله‌ای بود که کارلوس کی‌روش بعد از تساوی ایران مقابل عمان در مقدماتی جام‌جهانی به زبان آورد تا به عنوان مسئول اول تیم ملی، زودتر از همه منتقدان این تیم، نسبت به عملکرد تیمش ابراز ناراحتی کرده باشد.
کد خبر: ۸۴۴۱۲۳

پنجشنبه گذشته خیلی‌ها چشم انتظار پیروزی تیم ملی فوتبال ایران بودند تا طلسم 14 ساله پیروز نشدن ما مقابل عمانی‌ها شکسته شود، اما عمان در روز بد تیم ملی، یکی از بهترین روزهای خود را سپری کرد تا از همین یک امتیاز هم خوشحال باشیم. این خوشحالی را می‌شد در صحبت‌های برخی بازیکنان تیم ملی احساس کرد؛ زمانی که سردار آزمون از دشواری‌های کسب این تساوی خارج از خانه حرف زد یا سیدجلال حسینی که زننده گل تساوی ما بود، گفت: خوشحالیم که در شرایط آب و هوایی عمان توانستیم مساوی کنیم و یک امتیاز از این بازی به دست بیاوریم!

بازی در نیمه اول گلی دربر نداشت، اما با آغاز نیمه دوم عمانی‌ها روی یک ارسال از جناح راست، از اشتباه توامان حقیقی، حسینی و حاج‌صفی نهایت بهره را بردند و توسط سعد سهیل به گل رسیدند. این گل در دقیقه 52 به ثمر رسید و باعث شد دقایق باقیمانده با تحرک بیشتری از سوی ملی‌پوشان ما همراه باشد. این تلاش در دقیقه 70 گل تساوی را دربر داشت و جالب آن‌که حاج‌صفی و حسینی که روی گل عمانی‌ها نقش داشتند، به نوعی اشتباه خود را جبران کردند؛ ارسال یک ضربه ایستگاهی برای حاج‌صفی، پاس زمینی او به حسینی و دروازه خالی عمان که باز شد.

این گل تیم ملی را از یک شکست بد نجات داد تا شاگردان کی‌روش در پایان دور رفت مرحله گروهی، همچنان در گروه خود صدرنشین باشند. با این حال صدرنشینی چیزی نبود که کی‌روش را راضی نگه دارد.

سرمربی پرتغالی تیم ملی در نشست خبری این بازی، صادقانه از عملکرد تیمش انتقاد کرد و گفت: تساوی برای ما نتیجه خوبی بود، اما باید بگوییم که عمان تیم بهتر میدان بود. من فکر می‌کنم به دو دلیل ما خوب نبودیم؛ دلیل اول این بود که عمانی‌ها سریع‌تر و قدرتمندتر از ما عمل کردند و دلیل دوم این که هر قدر ما تلاش کردیم خودمان را با شرایط آب و هوایی تطبیق دهیم، نشد. ما اردوی لازم برای این کار را هم برگزار کردیم، ولی بازیکنان ایرانی در چنین شرایطی خیلی سخت با شرایط آب و هوایی تطبیق پیدا می‌کنند و این مساله هم برای ما مشکل‌ساز شد. در مجموع انتظاراتی که از بازیکنان در درون زمین داشتیم، برآورده نشد. با این حال بازیکنان نشان دادند توانایی ذهنی لازم را دارند که در صورت ضعف فیزیکی بتوانند در خانه عمان یک امتیاز از این تیم بگیرند.

وی در ادامه افزود: چهار بازی دیگر باقیمانده که سه تای آن در تهران است. ما مقابل هوادارانمان با حریفان روبه‌رو می‌شویم و این کار را برای آنها بسیار سخت می‌کند. ما می‌توانیم در بازی‌های باقیمانده نتایج لازم را بگیریم.

انتقادهای تند، انتقادهای منطقی

تساوی خارج از خانه تیم ملی نقدهای زیادی را به همراه داشت که البته بار انتقادی برخی از آنها بیشتر بود. از جمله کارشناسانی که به‌شدت از عملکرد تیم ملی انتقاد کردند، می‌توان به ابراهیم قاسم‌پور و مهدی مناجاتی اشاره کرد.

قاسم‌پور در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که تیم ملی با این شکل بازی قطعا در مراحل بعدی دچار مشکل می‌شود، به بازی با عمان اشاره کرد و گفت: در نیمه اول اصلا خوب نبودیم و به‌ندرت توپ‌های ما به محوطه جریمه حریف می‌رسید. یکی دو گل هم باید می‌خوردیم که خوش‌شانس بودیم، در نیمه دوم یک مقدار بهتر شدیم، اما باز هم بازی ایران چنگی به دل نزد.

کی‌روش:

در تهران و با حمایت هوادارانمان می‌توانیم در بازی‌های باقیمانده نتایج لازم را بگیریم

وی ادامه داد: کی‌روش مربی‌ای است که چهار پنج سال هدایت تیم ملی را به‌عهده دارد و باید بازیکنان را بهتر بشناسد. به همین خاطر هم انتظار داریم مقابل تیم‌هایی که در فوتبال آسیا درجه دو محسوب می‌شوند، بهتر باشیم.

پیشکسوت فوتبال ایران درباره این‌که گفته می‌شود آب و هوا در بازی ایران تاثیر داشت، گفت: ما حدود یک هفته در دبی برای این بازی اردو زدیم تا بازیکنان با شرایط آب و هوایی عمان آشنا شوند. از سوی دیگر، برخی شهرهای ما هم دست‌کمی از عمان ندارند، با این حال باید به آن آب و هوا عادت کرده باشیم.

خود بچه جنوب هستم و معتقدم برای بازی با این تیم‌ها باید دو سه روز زودتر به این کشور برویم تا شرایط را درک کنیم. تاریخ نشان داده اردوهای چند روزه برای تطابق آب و هوایی جواب نمی‌دهد. ما قبلا هم این کارها را کرده‌ایم.

تساوی با مربی 20 میلیاردی

مهدی مناجاتی هم انتقاد از کی‌روش را با بیان این جمله کلید زد که؛ «اگر یک مربی ایرانی مقابل عمان به تساوی می‌رسید چه بلایی سر آن می‌آوردند؟»

این پیشکسوت فوتبال در خصوص تساوی یک بر یک تیم ملی ایران مقابل عمان گفت: من نمی‌دانم تیم ملی چه نتایج درخشانی با کی‌روش کسب کرده است که برخی‌ها همواره دیگران را هم گمراه می‌کنند. عمان یک جزیره کوچک هم به حساب نمی‌آید، آن وقت ما مقابل این تیم مساوی می‌کنیم، مگر در گذشته چه نتایجی کسب می‌کردیم که حالا با مربی 20 میلیاردی مساوی کردیم.

وی ادامه داد: در گذشته که شبکه‌های تلویزیونی کم بود، فکر می‌کردم فاصله مربیان خارجی بسیار بالاست، اما هم‌اکنون که کلاس‌های گوناگون برگزار می‌شود سطح مربیان داخلی چه تفاوتی با مربیان خارجی دارد؟ چه اشکالی دارد به مربیان داخلی خود که کلاس‌های بین‌المللی را هم گذرانده‌اند، بها بدهیم؟

سرمربی سابق تیم ملی تاکید کرد: اگر یک مربی ایرانی مقابل عمان مساوی می‌کرد، چه بلایی سرش می‌آوردند؟! زمانی که امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی بود، من به عنوان سرپرست در کنار تیم ملی بودم و پس از باخت مقابل کره‌جنوبی چه حملاتی که علیه تیم ملی صورت نگرفت، حالا باخت به عراق و تساوی به عمان کمتر از آن است؟!

مناجاتی یادآور شد: چرا زمان حشمت مهاجرانی را به یاد نمی‌آوریم؟ حتما باید وینگادا را بیاوریم و به نپالی که یک میلیون جمعیت هم ندارد، ببازیم. بعد خاکپور که یک بازی نتیجه نمی‌گیرد تمام انتقادات علیه او صورت می‌گیرد. واقعا ما را ساخته‌اند که اجنبی‌پرست باشیم. اگر این‌گونه است، بگویند مربیان بزرگ در این مملکت چه کار انجام بدهند؟ این اقدامات یعنی واقعا مردن مربیان داخلی.

البته با وجود این انتقادها، بازی پنجشنبه نکات مثبتی هم داشت. مرتضی محصص، کارشناس فوتبال ایران با بیان این‌که بازیکنان تیم ملی از نظر تکنیک و درک بازی از عمانی‌ها بهتر بودند، گفت: فکر می‌کنم بازی دیروز فرصت بسیار خوبی بود که نقاط ضعفمان را بررسی کنیم.

به اعتقاد من، در این بازی کی‌روش در کنار زمین عملکرد خوبی داشت. او فرد باتجربه‌ای است؛ به طوری که وقتی گل خوردیم، کاملا مشخص بود که با بچه‌ها با تمرکز صحبت می‌کند و گل خوردن باعث عصبانیتش نشده و توانسته آرامش خود را حفظ کند.

اظهارات برخی از کارشناسان پس از تساوی یک یک ایران مقابل عمان

حمید استیلی

انتظار این است که تیم ملی بهتر از این بازی کند، اما گرفتن یک امتیاز در خانه حریف بد نیست.

سیاوش بختیاریزاده

همیشه حامی کیروش و تیم ملی بودم، اما این بار خیلی بینظم بازی کردیم.

مرتضی محصص

مسلما تیم ایران قویتر از تیمهایی نظیر عمان است، این قوی بودن باید با تاکتیک مناسب همراه باشد.

یحیی گلمحمدی

انتظاری که از این بازی داشتیم، برآورده نشد، عمانیها
حفظ توپ بهتری داشتند.

رسول کربکندی

باید بپذیریم در تیم ملی تغییر نسل رخ داده و نیاز به زمان است تا بازیکنان جدیدبا یکدیگر هماهنگ شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها