سومین وزیرکابینه یازدهم امروز زیر تیغ استیضاح

وزیر راه و شهرسازی به عنوان سومین وزیر کابینه یازدهم امروز زیر تیغ استیضاح نمایندگان مردم قرار می‌گیرد وبایددید همچنان می‌تواند درمسندش باقی بماند یا خیر.
کد خبر: ۸۴۲۸۳۳

به گزارش خبرنگار جام‌جم، پیش از عباس آخوندی، مجلس رضا فرجی‌دانا وزیر پیشین علوم را استیضاح و برکنار کرد اما علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش از استیضاح گریخت وتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند.

طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی پنجم مهرماه جاری مجلس با امضای 13 نفر از نمایندگان اعلام وصول شد.

اجرا نکردن تعهدات زمان اخذ رای اعتماد، مشکلات عمومی حوزه وزارتخانه، مشکلات حوزه زمین، مسکن شهری و روستایی، مشکلات حوزه حمل و نقل و مشکلات حوزه مالی وزارتخانه محورهای اصلی این استیضاح است.

براساس آئین‌نامه داخلی مجلس پس از اعلام وصول استیضاح، وزیر موظف است ظرف ۱۰ روز در مجلس حاضر شود. تعیین روز استیضاح هم با پیشنهاد وزیر یا هیات وزیران و تصویب هیات‌رئیسه مجلس در دستور کار هفتگی خانه ملت قرار خواهد گرفت که این تاریخ برای آخوندی امروز 14 مهر تعیین شده است.

حسن کامران، نماینده اصفهان و سید مهدی هاشمی، رئیس کمیسیون عمران مجلس ازجمله طراحان اصلی استیضاح آخوندی به شمار می‌روند.

این در حالی است که مخالفان استیضاح، بخشنامه اخیر وزیر راه و شهرسازی برای پالایش نامزدهای شرکت‌کننده در هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان را دلیل اصلی این استیضاح می‌دانند اما استیضاح‌کنندگان علت این امر را دلایل فنی نامیده و هرگونه انگیزه سیاسی را قویا رد کرده‌اند. این درحالی است که ایسنا دیروز تصویر نامه‌ای را منتشرکرد که برخی استیضاح‌کنندگان آخوندی برای لغو بخشنامه وی درباره انتخابات نظام مهندسی ساختمان به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند اما دیوان شکایت را رد کرده است.

در همین حال رئیس‌جمهور در جلسه دو روز پیش دولت ‌با ابراز احترام به حق قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، «عباس احمد آخوندی» وزیر راه و شهرسازی را عضو پرتلاش و با برنامه هیات دولت خواند که بویژه برای شرایط پس از برجام، مقدمات خوبی را در دعوت از سرمایه‌گذاران و مشارکت آنان در طرح‌های عمده حمل و نقل فراهم کرده است. با این حال استیضاح‌کنندگان نشان داده‌اند برعزم خود در انجام این امر استوارند و تاکنون لابی‌های سیاسی موفق نبوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها