آخوندی در صحن علنی مجلس:

کمتر از 1000 میلیارد تومان از بودجه حمل و نقل تحقق یافته است

وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاحش در صحن علنی مجلس گفت : از کل بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی تخصیصی امسال به حمل و نقل کمتر از هزار میلیارد تومان تحقق یافته است.
کد خبر: ۸۴۳۰۰۴
کمتر از 1000 میلیارد تومان از بودجه حمل و نقل تحقق یافته است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،عباس آخوندی افزود : با این حال ما بیش از 120 هزار میلیارد تومان قرارداد در این عرصه داریم و مانع از تعطیلی این طرح ها شده ایم .

وی استیضاح را حق قطعی نمایندگان مردم دانست و گفت :هیچ گلایه ای ندارم و با خوشنودی و کمال افتخار به شما پاسخ می دهم ؛ صحنه های استیضاح نمایش مردم سالاری در ایران است و باید از این صحنه ها دفاع کرد .

آخوندی با اشاره به سابقه بیش از 5 ماهه روند استیضاحش افزود : وزارت راه و شهرسازی 56 هزار کارمند دارد و دهها هزار پیمانکار و مشاور با ما در ارتباطند اما اجازه ندادم سایه استیضاح و تردید در همکارانم تاثیر ایجاد کند .

وزیر راه و شهرسازی گفت : آخرین اقدام ما بر پایه نخستین همایش بین المللی برای جلب سرمایه ایرانیان و خارجی ها بود که 121 طرح بزرگ با 25 میلیارد یورو سرمایه گذاری عرضه شد .

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت رویکرد راهبردی در چارچوب اقتصاد مقاومتی افزود : وزارت راه وشهرسازی جزو نخستین وزارتخانه هایی است که برای بیانات مقام معظم رهبری در این زمینه برنامه عمل ، نقشه راه و روش اجرا ارائه کرده است .

آخوندی توجه به تعهدات در تکمیل مسکن مهر و مبارزه بنیادین با فساد را از دیگر رویکردهای مهم این وزارتخانه برشمرد .

وی گفت : قیمت نفت از 106 دلار در هر بشکه به 42 دلارکاهش یافته است و ما با کاهش 60 درصدی درآمدهای نفتی در تنگنای مالی کم نظیری در تاریخ کشور مواجهیم به نحوی که از بودجه 6000 میلیارد تومانی امسال حمل ونقل کمتر از هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است .

آخوندی همچنین گفت : کل قدرت وام دهی بانک های کشور به کمتر از ده درصد تولید ناخالص ملی کاهش یافته است و کل تسهیلاتی که در بانکهای کشور پرداخت می شود 300 هزار میلیارد تومان است .

وی افزود : حداکثر صد هزار میلیارد تومان از این رقم تسهیلات جدید است که به بخش های صنعت ، خدمات ، کشاورزی ، مسکن و دیگر بخش ها داده می شود .

وزیر راه و شهرسازی گفت : ما ماموریت بسیار بزرگی برای خروج از رکود ، توسعه کشور و رشد بالای 8 درصد داریم که مردم و مقام معظم رهبری انتظار دارند که برای تحقق این هدف باید همدل و همزبان باشیم .

آخوندی افزود : در همین شرایط سخت توانستیم چندین هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید کنیم بدون آنکه به منابع دولتی متکی باشیم که افتخار بزرگی برای وزارتخانه راه و شهرسازی ، دولت و مجلس است.

سخنان موافقان و مخالفان استیضاح وزیر راه

موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی و موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناکامیهای دولت در بخش مسکن در دو سال گذشته گفت: معطل نگهداشتن مسکن مهر موجب شده است تا بسیاری نتوانند به سرپناه مناسب دست یابند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: علت واگذاری قراردادهای متعدد به شرکت ابن سینا به عنوان وابستگان وزیر چیست؟

سیدناصر موسوی لارگانی یکی از دغدغه های اصلی نمایندگان امضاکننده استیضاح را بی عدالتی در توزیع اعتبارات دانست.

وی گفت: اولویت بندی در اجرای طرح های راه و شهرسازی در دو سال وزارت آقای آخوندی براساس چانه زنی است.

استیضاح سیاسی نیست

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور معتقد است وزیر راه و شهرسازی به بهانه های غیر منطقی از جمله تحریم، بسیاری از پروژه های ملی و منطقه ای را معطل و بلاتکلیف رها کرده است.

موسی الرضا ثروتی در جلسه علنی امروز در جریان استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به عنوان اولین موافق این استیضاح گفت: نمایندگان برای استفاده از ابزار نظارتی خود چند روش مکاتبه، مذاکره، تذکر، سوال و برگزاری جلسات متعدد را دارند که ما نیز این روش ها را دنبال کردیم و حتی 2 جلسه با دکتر علی لاریجانی، 2 جلسه با حجت الاسلام ابوترابی فرد و جلسات متعددی با شخص وزیر و معاونان وی داشتیم و به دنبال حل مسائل از طرقی غیر از استیضاح بودیم که افاقه نکرد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی در ادامه به برخی مشکلات حوزه راه و شهرسازی پرداخت و تصریح کرد: مشکلات حوزه مسکن مهر، تعطیلی پروژه هایی که منجر به بیکاری مردم و اعتراضات و تجمعات مختلف و متعدد آنها شده است همچنین عدم پرداخت تسهیلات مکمل 5 میلیون تومانی، عدم اجرای تعهدات مبنی بر عدم افزایش قیمت مسکن و مزخرف خواندن پروژه های مسکن مهر از جمله انتقاداتی است که به آخوندی وارد است.

وی اضافه کرد: وضعیت جاده ها، ترافیک شدیدی که منجر به فوت افراد می شود، عدم توسعه حمل و نقل ریلی، عدم برنامه ریزی مناسب و نارضایتی مردم از فقدان بلیت و مشکلات تاخیرها همچنین عدم توازن منطقه ای برای حمل و نقل و عدم اجرای برنامه پنجم نهایتا منجر به نگارش متن استیضاح شد.

ثروتی در ادامه با تاکید بر اینکه این استیضاح به هیچ وجه سیاسی نیست، یادآور شد: از سال گذشته 3 گروه در مجلس استیضاح وزیر راه و شهرسازی را دنبال می کردند که برخی گروه ها بنا به مصلحت از این استیضاح کناره گیری کردند لذا ناچار شدیم برنامه استیضاح را دنبال کنیم چرا که قسم یاد کردیم حافظ قانون بوده و وظایف نظارتی خود را انجام دهیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم استیضاح را در اثر عدم مدیریت و ضعف سیاست گذاری های وزیر دانست و مطرح کرد: مدیریت ناکارآمد شخص وزیر باعث رخوت، سستی و احساس بی مسئولیتی در زیرمجموعه وی شده است و ایشان به دلیل برخی بهانه های غیرمنطقی مثل تحریم بسیاری از پروژه ها را معطل گذاشته است.

وعده های آخوندی برای تکمیل مسکن مهر تحقق نیافت

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تکمیل مسکن مهر را از وعده های دولت تدبیر و امید دانست که تا کنون تحقق نیافته است.

حمید رسایی با عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس گفت : این موضوع در شعارهای تبلیغاتی دولت نیز مطرح شد و حتی آقای آخوندی گفت مسکن مهر ایده خودش در دولت سازندگی بوده است اما نمی دانم چه شد که بعد آن را مزخرف نامید .

وی با اشاره به روند طولانی سوال نمایندگان از آخوندی در این باره افزود : تنها چیزی که در این مدت طولانی از وی دیده نشده تحقق وعده های سرخرمن درباره مسکن مهر و ارائه طرح های جایگزین بوده است .

رسایی در ادامه به پخش گلایه های متقاضیان مسکن مهر از تحقق نیافتن وعده های وزیر پرداخت.

افزایش 220 درصدی سوانح هوایی ایران

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از افزایش قابل توجه حوادث هوایی در کشورمان در مقایسه با حوادث مشابه جهان و منطقه در دوره مدیریت وزیر راه و شهرسازی انتقاد کرد.

مهدی هاشمی به عنوان موافق استیضاح در جلسه استیضاح عباس آخوندی آمار این حوادث را در سال 2008 دویست درصد، 2009 نود و پنج درصد، 2010 پانزده درصد، 2011 هجده درصد، 2012 نوزده درصد، 2013 پنجاه درصد، 2014 صد و پنجاه درصد و تا پایان 2015 دویست و بیست درصد برشمرد.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: آیا علت افزایش آمار سوانح هوایی در کشور ناشی از کمبود بودجه است یا بکار گرفته نشدن افراد توانمند و استفاده از افراد بی تجربه سبب این امر شده است.

نماینده مردم تهران افزود: چرا به رغم تذکرات سازمان بازرسی، اجازه پروازهایی داده شده است که سقوط کرده‌‌اند.

هاشمی خطاب به آخوندی با طرح این پرسش که چرا برای توجه به مسایل حوزه خودتان وقت نمی گذارید، تصریح کرد: این در حالی است که برای بازدید از خانه هنرمندان، حضور در کمیته فرهنگ و تمدن، شرکت در کنفرانس حسابداران، حضور در همایش توسعه نظام مالی و شرکت در راه اندازی میز زنان وقت می گذارید.

استیضاح جناحی و باندی نیست

نماینده مردم تهران به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: شارلاتانیزم رسانه ای قدرت و ثروت تلاش می کند استیضاح را جناحی و باندی معرفی کند.

مهدی کوچک زاده در جلسه استیضاح آخوندی افزود: از دو سه هفته اخیر تلاش های فراوانی صورت گرفته تا این استیضاح را از مسیر قانونی خود خارج کند.

وی گفت: من از پروژه مسکن مهر هشتگرد بازدید داشتم و دیدم بین بلوک ها آسفالت نشده است، من از وزیر راه و شهرسازی دفاع کردم و گفتم به خاطر نبود بودجه است، اشتباه کردم که دفاع کردم.

پاسخ لاریجانی به اعتراض رسایی

رئیس مجلس شورای اسلامی اعتراض حمید رسایی به هیات رئیسه در خصوص نحوه اخذ رای در جلسه سوال از وزیر راه و شهرسازی را وارد ندانست .

حمید رسایی نماینده تهران که در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی سخن می گفت ، به جلسه سوال از عباس آخوندی در 29 اردیبهشت 94 اشاره کرد و گفت :‌ آقای آخوندی در آن جلسه توانستند با اختلاف یک رای از کارت زرد مجلس خلاص شوند که بعد هم معلوم شد آن یک رای اشتباه بوده است .

لاریجانی نیز در پاسخ به سخنان رسائی تصریح کرد : در جواب اتهامی که شما به هیات رئیسه وارد کردید ، ما در بررسی های انجام گرفته حرف شما را تایید نمی کنیم لذا سوال از وزیر راه و شهرسازی انجام شد و رای نیاورد .آقای آخوندی در 29 اردیبهشت 94 برای پاسخ به سوال علی اصغر زارعی ، مهدی کوچک زاده ، روح الله حسینیان و حمید رسایی درخصوص علت بی توجهی به عدم پیشرفت طرح های مسکن مهر در صحن علنی مجلس حضور یافت که پس از پاسخ های وی نمایندگان با 107رای موافق ، 84 رای مخالف و 8 رای ممتنع از پاسخهای وی قانع شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها