بررسی حریفان تیم ملی در گروه A رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های آسیا

3 گام آسان بسکتبال ایران در آسیا

جوانان مالزی، بسکتبال ظریف و شکننده ژاپن و تغییرات هندی‌ها برای ورود به جمع تیم‌های درجه‌2 آسیا، هیچ ‌کدام رقیب جدی ایران در دور نخست رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های آسیا نیستند. بازی‌هایی که از امروز در دو تالار شهر چانگشای چین آغاز می‌شود و تیم ملی بسکتبال با ستارگانش در نخستین مسابقه به دیدار ژاپن می‌رود. ملی‌پوشان بسکتبال با میانگین 28 سال تیمی باتجربه در این دوره به‌شمار می‌آیند و بخت نخست قهرمانی هستند.
کد خبر: ۸۳۸۴۷۶
3 گام آسان بسکتبال ایران در آسیا
این تیم بعد از بازی با ژاپن، فردا و پس فردا برابر هند و مالزی قرار می‌گیرد که هر سه تیم در حد تیم ملی نیستند و خیال ملی‌پوشان از سه پیروزی راحت است.

ژاپن، رویای هاسه گاوا

ژاپنی‌ها تیم چهل و هفتم بسکتبال دنیا هستند که در گروه A جدی ترین حریف ایران به نسبت هند و مالزی به‌شمار می‌آیند.

ژاپن در بسکتبال داخلی لیگ خوبی دارد که با اسپانسرهای قوی اداره می‌شود. ژاپنی‌ها در گرفتن میزبانی‌های متعدد بسکتبال، توانمندی خود را در بخش سخت‌افزاری و امکانات مجهز شهرها نشان دادند؛ اما در بحث ملی، بسکتبال ژاپن از سطح تیم‌های درجه یک آسیا دور شده است‌. آخرین بار که تیم ملی ژاپن روی سکوی سه‌گانه بسکتبال قاره کهن ایستاد به سال 1997 و رقابت‌های قهرمانی آسیا در ریاض عربستان بازمی‌گردد که این تیم بعد از کره جنوبی در جایگاه دوم قرار گرفت.

بسکتبال ژاپن در دو دهه گذشته مربیان خارجی زیادی استخدام کرد، اما برنامه‌های آموزشی در سراسر کشور نتوانست مشکلات تیم ملی ژاپن را در بازی‌های ملی برطرف کند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این تیم، جثه بازیکنان ژاپنی است که به نسبت بسیاری از تیم‌های دیگر ضعیف‌تر است‌. حتی آنها که روزگاری‌سرعتی بازی می‌کردند در این سال‌ها نتوانستند بر اساس همان سبک و سیاق گذشته نتیجه بگیرند.

تیم ملی ژاپن در رقابت‌های دوره پیش برای‌ پنجمی آسیا به میدان رفت، اما در مسابقه‌های اطلس چین که حدود دو‌ماه قبل برگزار شد تا حدی امیدوارکننده بود. این تیم بازی خوبی با تیم جمهوری چک داشت و در رقابت‌های ویلیام جونز چین تایپه موقعیت‌های تازه‌ای خلق کرد.

ژاپنی‌ها دارای قامت بلندتر و جثه‌های قوی‌تر شده‌اند‌. رویای هاسه گاوا، سرمربی تیم ملی ژاپن در این بازی‌ها ارتقای تیم از موقعیت دوره گذشته است، اما می‌داند رسیدن به این هدف کار آسانی نیست.

تیم ملی شاخص‌هایی دارد که دلمان را برای حرف‌هایی که درباره قهرمانی می‌زنیم محکم‌تر می‌کند. علاوه بر حدادی صمد نیکخواه بهرامی‌ مهدی کامرانی و حامد آفاق در کنار سنتر برتر آسیا قرار گرفته‌اند

جوجی تاکئوشی، بهترین بازیکن تیم ملی ژاپن است به‌همراه یوتا تابوسو 35 ساله که هاسه گاوا او را با خود به چانگشا آورده است. بازیکنی که در سال‌های 1999 و 2001 در جام ملت‌های آسیا با میانگین سه پاس منجر به گل و 10 امتیاز در هر مسابقه به میدان رفته بود. کن جی هاسه گاوا درباره تیم ملی ژاپن در این دوره می‌گوید: ما در دور نخست، حریف سختی مانند ایران داریم اما تمرکزمان روی سخت کار کردن است بویژه دفاع تیم را ترمیم کردیم و می‌خواهیم اعتماد به نفس را تقویت کنیم.

هند، چهره متفاوت

بسکتبال هندوستان در این دوره از رقابت‌ها می‌خواهد از خود چهره‌ای متفاوت نشان بدهد. این صحبت بیشتر بازیکنان به همراه سرمربی تیم ملی این کشور است که جانشین اسکات فلمینگ شده است. هندی‌ها بعد از رفت و آمد چند مربی صربستانی، به سراغ مربی آمریکایی رفتند. فلمینگ دو سال پیش کارش را با تیم ملی هند آغاز کرد، اما با استعفای او، تیم ملی این کشور با مربی هندی در رقابت‌های چانگشا بازی می‌کند.‌ فلمینگ بعد از ترک هند به آنها قول داد هرگونه کمکی بخواهند برایشان انجام می‌دهد. هند دو بازیکن خوب به نام آمیت سینگ و امریت پال سینگ دارد که در لیگ ژاپن بازی می‌کنند. آمیت، اسلحه اصلی تیم با 203‌سانتی متر قد ‌ است. بسکتبال هند را در حال توسعه معرفی می‌کنند، اما هم اینک این تیم جزو تیم‌های درجه 3بسکتبال آسیاست و رتبه شصت‌و‌یکم را در رده‌بندی فدراسیون جهانی در اختیار دارد. نوع بازی هندی‌ها متکی به بازی فیزیکی و درگیرانه‌است.

مالزی، جوان‌ترین تیم

مالزی به لحاظ سنی، با میانگین 23 سال، جوان‌ترین تیم بسکتبال ملت‌های آسیاست. آنها در اندازه خودشان بازی می‌کنند و خطری برای تیم‌های حریف به‌شمار نمی‌آیند. این تیم دو بازیکن بالای 2متر دارد اما ضعف‌های بیشمار بسکتبال این کشور خطری برای ما ندارد.آنها در رقابت‌های جنوب شرق آسیا نایب قهرمان شدند و با تدارک مناسب در حد بسکتبال مالزی به چین آمده‌اند. تیم ایران روز جمعه با مالزی دیدار می‌کند.

ایران‌،‌کامل‌ترین تیم آسیا

بسکتبال جام ملت‌های آسیا از اول مهر در چانگشای چین آغاز می‌شود و تیم ایران مدافع قهرمانی در گروه اول با تیم‌های هند، ژاپن و مالزی همگروه است. بسکتبال ایران به عنوان مدعی تمام عیار این دوره تمام‌ نگاه‌ها را به خود جلب کرده تا جایی که بیشتر دست‌اندرکاران و کارشناسان بسکتبال آسیا از قهرمانی ایران حرف می‌زنند. سایت بازی‌ها نیز درباره تیم ایران نوشت:

مدافع عنوان قهرمانی می‌خواهد همچنان تا جایی که از سوی حریف خلع سلاح شود، در قدرت باقی بماند. ایران کلاس بازی‌اش را در مسابقات دوستانه نشان داد و بر آن صحه گذاشت‌. آنها توانستند در مسابقات ویلیام جونز بدرخشند و در تورنمنت اطلس اسپرت چین نیز خوب کار کردند و بعد از میزبان دوم شدند.

با پذیرش یکسری اشتباهات کوچک، بازیکنان ایران سرحال به نظر می‌آیند و شرایط خوبی به منظور تغییرات برای دفاع از عنوان قهرمانی دو سال قبل خود در فیلیپین دارند.

ایران دوره گذشته، قهرمان رقابت‌های فیلیپین شد و حامد حدادی را به عنوان امتیازآورترین و بهترین بازیکن جام معرفی کرد.

تیم ملی شاخص‌هایی دارد که دلمان را برای حرف‌هایی که درباره قهرمانی می‌زنیم محکم‌تر می‌کند. علاوه بر حامد، صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی و حامد آفاق در کنار سنتر برتر آسیا قرار گرفته‌اند که تجربه سه قهرمانی آسیا، یک بار حضور در المپیک و دو بار بازی در عرصه رقابت‌های جهانی دارند. تجربیات بین‌المللی این نفرات در باشگاه‌های خارجی هم بماند که خود عامل مهم روانی است و در هر حالتی رقبا به‌ویژه چین را می‌ترساند.

تیم ملی غیر از این چهار بازیکن در هر موقعیت چند بازیکن آماده دیگر دارد. سعید داور پناه، بهنام یخچالی، سجاد مشایخی، جوادداوری، محمد جمشیدی، اوشین ساهاکیان، محمد حسن‌زاده و اصغر کاردوست با میانگین سنی 29 سال نشان از تجربه و پختگی بازیکنان تیم ملی در عرصه بین‌المللی دارد.

جام ملت‌ها، انتخابی المپیک

بیست و هشتمین دوره رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های آسیا از فردا با حضور 16 تیم در چهار گروه چهار تیمی در چین آغاز می‌شود. این رقابت‌ها از سال 1960 به میزبانی فیلیپین به راه افتاد که هفت تیم در نخستین دوره آن شرکت کرده بودند. نخستین و دومین دوره این رقابت‌ها با فاصله سه سال برگزار شد؛ اما در ادامه بازی‌ها نظم خوبی به خود گرفت و تاکنون هر دو سال یکبار برگزار شده است. رقابت‌های جام ملت‌ها یک بار برای سهمیه انتخابی رقابت‌های جهانی است و یک بار هم در سال منتهی به المپیک، سهمیه انتخـابی این بازی‌هاست. امسال بیست و هشتمین دوره این رقابت‌های انتخابی المپیک است که قهرمان، سهمیه المپیک 2016 ریو را به‌دست می‌آورد.

بازی‌های ایران

چهارشنبه (امروز):

ایران ـ ژاپن ساعت 10

پنجشنبه:

ایران ـ هند ساعت 15/7

جمعه:

ایران ـ مالزی ساعت 5

بازی‌ها به وقت ایران است.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها