این تصادفی نیست که می‌بینیم در بسیاری از موارد تفکرات رئیس‌جمهور بشار اسد با رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین کاملا با یکدیگر مطابقت دارد. یکی از این موارد مبارزه با تروریسم است. هردو رئیس‌جمهور پیوسته بر این نکته تاکید داشته‌اند که نخستین اولویت در سوریه مبارزه با تروریسم است.
کد خبر: ۸۳۷۷۱۰

بشار اسد در گفت‌وگوی خود با رسانه‌های روسی بر این نکته تاکید داشت که ما تا زمانی که تروریسم را شکست نداده‌ایم نمی‌توانیم در عمل کاری انجام دهیم. وی افزود: ما در حال جنگ با تروریسم هستیم، بنابراین باید نخستین اولویت را به آن بدهیم. رئیس‌جمهور پوتین نیز در سخنانی که در جمع روسای دولت‌های عضو سازمان امنیت اجتماعی داشت همین حرف را تکرار کرد و گفت: امروزه اولویت مطلق در این است که همه نیروها را برای مبارزه با تروریسم یکپارچه کنیم، زیرا نمی‌توان بدون آن به دیگر مسائل پرداخت؛ مسائلی که از پیچیده‌ترین‌شان مساله پناهجویان است.

مبارزه با تروریسم تکفیری و غلبه بر آن در فهم مشترک سوریه و روسیه یک اولویت وجودی داشته و برهمه اولویت‌های دیگر مقدم است. این حقیقتی است که به استدلال نیاز ندارد و درحکم مسائل بدیهی به شمار می‌رود، زیرا استمرار تروریسم به معنای فقدان امنیت است که شرطی لازم و ضروری برای زندگی خواهد بود. وقتی شمشیر تروریسم بر سرمردم سوریه باشد چگونه می‌توان درباره راه‌حل‌های دیگر حرف زد؟ گفت‌وگو درباره راه‌حل سیاسی یا حل دیگر مشکلاتی که سوریه با آن مواجه است پیش از آن که درباره راه‌های مبارزه با تروریسم و نابودی آن بحث شود در واقع تلاش‌های عبث و غیرعاقلانه‌ای خواهد بود. در حالتی که تروریسم ادامه دارد هیچ کاری نمی‌توان کرد و هیچ برنامه‌ای قابل اجرا نیست. این همان مساله‌ای است که غربی‌ها برای حل بحران سوریه به آن توجه ندارند و به همین دلیل تاکنون نیز تلاش‌های بین‌المللی در این راه به شکست انجامیده است. هر راه حلی که از این اولویت برنخاسته باشد در ذات خود شکست خورده است. حتی تصوری باطل است که موجب توجیه و استمرار تروریسم می‌شود. این جوهر دیدگاه غربی‌ها نسبت به بحران سوریه است. آنها با تقویت تروریسم می‌کوشند از آن برای اهداف سیاسی خود بهره‌برداری کرده و در نهایت راه‌حل‌هایی تسلیم‌کننده بر سوری‌ها تحمیل کنند.

اولویت دادن به مبارزه با تروریسم تنها یک مساله مربوط به سوریه نیست. امروزه این مساله یک ضرورت منطقه‌ای و بین‌المللی به حساب می‌آید، زیرا تروریست‌های تکفیری که از پنج سال پیش تاکنون سوریه را هدف قرار داده‌اند، سرطانی است که در سراسر جهان پخش شد و همه را به نابودی تهدید می‌کند. مبارزه با این تروریسم و از بین بردن آن بخصوص در سوریه یک ضرورت منطقه‌ای و بین‌المللی است، همچنان که یک ضرورت ملی نیز تلقی می‌شود.

حتی می‌توان گفت اولویت مبارزه با تروریسم امروزه به معیاری برای سنجش میزان مسئولیت بین‌المللی و انسانی کشورها تبدیل شده است؛ از این رو دولت‌هایی که این اولویت را قبول دارند و در جهت آن تلاش می‌کنند دولت‌هایی هستند که می‌خواهند سوریه و منطقه و کل جهان از شر این خطر نجات یافته و به دنیا امنیت و آرامش ببخشند. روسیه، چین، ایران، سوریه و کشورهای عضو بریکس ازجمله این کشورها هستند.

اما دولت‌هایی که این اولویت را انکار می‌کنند دولت‌هایی هستند که از تروریسم حمایت کرده و می‌خواهند سوریه و کل منطقه و جهان را در هرج و مرجی ویرانگر فرو ببرند. در صدر این دولت‌ها، آمریکا و پیروان غربی و منطقه‌ای آن هستند. امروزه این نکته روشن شده که مبارزه با تروریسم عنوان مهم‌ترین نبرد بین‌المللی را تشکیل می‌دهد و آینده جهان به نتایج این نبرد گره خورده است.

آری، این تصادفی نیست که روسای جمهور روسیه و سوریه بر اولویت مبارزه با تروریسم تاکید می‌کنند. هم اکنون این دوکشور خود را برای یک مقابله تاریخی با دشمن تروریستی و تکفیری مشترک با محوریت امپریالیسم مرتجع آمریکایی که در ورای آن قرار دارد، آماده کرده‌اند.

منبع: البعث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها