جکی چان به دنبال عدالت قضایی

جکی چان، بازیگر رزمی‌کار سینمای هنگ‌کنگ برای فیلم تازه‌اش سراغ ژانر دلهره‌ می‌رود و در یک اکشن دلهره‌آور بازی می‌کند. این فیلم با نام «خارجی» جلوی دوربین می‌رود و به احتمال زیاد در زمان نمایش عمومی این نام تغییر خواهد کرد.
کد خبر: ۸۳۷۵۹۹
جکی چان به دنبال عدالت قضایی

از دو ماه قبل به این سو، اخبار مربوط به تولید فیلم در رسانه‌های گروهی منتشر شد و حالا مشخص شده جکی چان نقش اصلی آن را به‌عهده خواهد گرفت.

تهیه‌کنندگان خارجی از زمان اعلام خبر ساخت فیلم به دنبال بازیگر مناسبی برای ایفای نقش اصلی آن بودند.

مارتین کمپل برای کارگردانی این اکشن دلهره‌آور انتخاب شده است. این در حالی است که ابتدای کار، نام نیک کاساوتیس برای کارگردانی آن شنیده می‌شد.

این اولین‌بار است که چان و کمپل در یک فیلم سینمایی مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند. از زمان اعلام خبر تولید فیلم، نام کمپل به عنوان مدیر اجرایی تولید مطرح بود.

دلیل کناره‌گیری کاساوتیس از کارگردانی فیلم اعلام نشده است. اما شنیده می‌شود اختلاف وی و تهیه‌کنندگان خارجی بر سر فیلمنامه، علت اصلی این امر بوده است.

ظاهرا این فیلمساز خواهان اعمال تغییراتی در متن فیلمنامه بود، ولی این موضوع از سوی تهیه‌کنندگان فیلم رد شد و آنها ترجیح دادند با مارتین کمپل قرارداد همکاری را امضا کنند.

شرکت مستقل فیلمسازی ریلیتیوتی مدیا که تهیه‌کننده فیلم است، از آن به‌عنوان یک کار غیرمتعارف اسم می‌برد که جکی چان را در یک نقش متفاوت به نمایش می‌گذارد.

این بازیگر آسیایی‌تبار در داستان خارجی نقش مالک یک رستوران را در محله چینی‌های شهر لندن بازی می‌کند.

نام موقت فیلم هم اشاره‌ای به کاراکتر اوست که یک خارجی مقیم انگلستان به حساب می‌آید. زمانی که گروهی از تروریست‌های ایرلندی به محله او حمله می‌کنند، زندگی این مرد میانسال دستخوش تغییر و دگرگونی می‌شود.

وی خسارت زیادی بر اثر این حمله تروریستی می‌بیند و زمانی که سیستم قضایی عدالت را درباره‌اش انجام نمی‌دهد، خود او زمان امور را در دست می‌گیرد.

وی ناخشنود از سیستم قضایی انگلستان تصمیم می‌گیرد به تنبیه کسانی بپردازد که مسئول ویرانی زندگی‌اش هستند.

به این ترتیب، داستان اکشن و دلهره‌آور فیلم، نگاهی هم به بی‌عدالتی اجتماعی در قاره اروپا و برخورد دوگانه قانون با تبعه‌های خارجی در این قاره می‌پردازد.

به احتمال زیاد جکی چان برای اجرای عدالت درباره کاراکتر خود در داستان فیلم، از هنرنمایی‌های رزمی‌ و کاراته‌اش استفاده زیادی خواهد کرد، اما این بار این اکشن‌کاری‌ها و حرکات متنوع رزمی، فاقد حال و هوای کمدی و شیرین‌کاری‌های همیشگی‌اش خواهد بود.

فیلمنامه اقتباسی خارجی را تیم دو نفره پیتر بوچمن و دیوید مارکونی براساس داستان کتاب «مرد چینی» استفن لیتر نوشته‌اند.

این نوول سال 1992 روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته و خیلی زود به‌عنوان یکی از کتاب‌های پرخواننده فصل مورد توجه واقع شد. در کتاب لیتر تاکید زیادی روی موضوع مهاجران خارجی در خاک کشورهای اروپایی و مشکلات اجتماعی و فردی‌شان در این منطقه شده است.

هنوز معلوم نیست تاکید فیلم خارجی روی این موضوع است یا ترجیح می‌‌دهد بیشتر به جنبه‌های اکشن ماجرا بپردازد.

کلید فیلمبرداری فیلم تا حدود دو ماه دیگر و قبل از پایان سال جاری میلادی زده می‌شود. کل صحنه‌های این اکشن دلهره‌آور در شهر لندن و حواشی آن فیلمبرداری خواهد شد.

گفته می‌شود جکی چان برای بازی در این فیلم، دستمزد بالای همیشگی خود را نمی‌گیرد و رقم پایینی دریافت کرده است. نزدیکان این بازیگر می‌گویند او شدیدا تحت تاثیر فیلمنامه قوی فیلم و کاراکتر خود در آن قرار گرفته است.

همین نکته باعث شده تا وی اهمیت زیادی به رقم دستمزد خود ندهد. فیلم خارجی با هزینه‌ای 40 میلیون دلاری تهیه شده و برای اواخر تابستان سال آینده میلادی آماده نمایش خواهد شد.

به گفته مارتین کمپل: «داستان استفن لیتر تمام جنبه‌های جذب تماشاچی را در خود دارد. از یک سو حال و‌ هوای اکشن و دلهره‌آور آن بیننده را درگیر ماجرهای کاراکتر اصلی می‌کند و از سوی دیگر، حال و هوای اجتماعی آن دارای پیام مشخصی برای تماشاچی است.

پرسش اصلی این که قانون در برابر حقوق فردی و اجتماعی شهروندان غیرخودی و خارجی چگونه عمل می‌کند؟ همه ما بسیار می‌شنویم که برخورد قانون در رابطه با آنها برخوردی دوگانه و متناقض است و عدالت را در رابطه با آنها رعایت نمی‌کند.

حرف اصلی فیلم ما هم همین است و این پرسش را مطرح می‌کند که وقتی چنین اتفاقی بیفتد، یک شهروند خارجی برای احقاق حقوق خود دست به چه کارهایی می‌زند.» در همین رابطه است که اهل فن پرسش‌هایی را در ارتباط با انتخاب جکی چان برای ایفای نقش کاراکتر محوری داستان مطرح می‌کنند.

به گفته آنها که چندان دور از واقعیت نیست، جکی چان در بین جماعت سینمارو به عنوان یک اکشن‌کار خوش‌ذوق شناخته شده که شیرین‌کاری‌های رزمی کمدی را در کارهایش ارائه می‌دهد.

با توجه به چنین حال و هوا و شناختی که تماشاچی از این بازیگر دارد، آیا حال و هوای این فیلم می‌تواند پیام اجتماعی و انسانی خود درباره مشکلات مهاجران مقیم اروپا را به تصویر بکشد؟ نگرانی منتقدان سینمایی این است که فضای کلی جدی فیلم تحت تاثیر نام و حضور جکی چان قرار گیرد.

این بازیگر 61 ساله سینما طی پنج دهه فعالیت سینمایی‌اش در تعداد زیادی فیلم اکشن بازی کرده که با کمدی همراه بوده و ظرافت‌های رزمی و کاراته‌ای او را به شکلی جذاب و مردم‌پسند ارائه داده است.

هم فیلم‌های کمدی و هم فیلم‌های آمریکایی جکی چان، این حال و هوا را در دل خود دارند، اما به نظر می‌رسد بالا رفتن سن باعث تغییر دیدگاه این بازیگر هم شده و او را مشتاق حضور در پروژه‌های جدی‌تر کرده است.

جکی چان امروزی دیگر نمی‌تواند مثل 20 سال قبل بالا و پایین پریده و جست‌وخیز کند. همین نکته او و تهیه‌کنندگان سینما را وادار به انتخاب فیلمنامه‌هایی می‌کند که جکی چان هم هنر رزمی‌کاری‌اش را به نمایش بگذارد و هم برای به نمایش گذاشتن آن مجبور به کار اضافی و سخت نباشد.

اسکرین اینترنشنال/ مترجم: کیکاووس زیاری - قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها