تهیه گزارش نهایی در دستور کار این هفته کمیسیون ویژه برجام است

صندلی داغ «برجام» در انتظار‌آمانو

آمانو که چندی قبل برای توضیح درباره توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کنگره آمریکا رفته بود امروز در کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی برای بررسی برجام حضور می‌یابد تا نمایندگان مجلس که این هفته تهیه گزارش نهایی خود را در دستور کار دارند، در گفت‌وگو با وی، جزئیات بیشتری از همکاری‌های تهران و آژانس در راستای توافق هسته‌ای کسب کنند.
کد خبر: ۸۳۷۴۲۴

این خبری بود که دیروز در آستانه سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران از سوی رسانه‌ها منتشر شد و از سوی علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه برجام تائید شد. زاکانی چندی قبل در نامه‌ای به وزارت امور خارجه درخواست کرده بود مقدمات حضور آمانو در کمیسیون برجام فراهم شود. آن‌طور که رسانه‌ها گزارش کردند آمانو بعدازظهر امروز در جمع نمایندگان حاضر می‌شود و وزارت امور خارجه عصر دیروز این مساله را به کمیسیون برجام اعلام کرده است.

سایه حاشیه‌ها بر سفر آمانو

سفر یک روزه آمانو به کشورمان در حالی است که گزارش یک رسانه آمریکایی درباره اهداف سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، بار دیگر افکار عمومی را نسبت به یوکیا آمانو و عملکرد آژانس، حساس کرده و پاسخ نه‌چندان محکم سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان هم از این حساسیت کم نکرده است.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس دیروز در آستانه سفر آمانو در گزارشی مدعی شد سفر وی با هدف جلب حمایت برای مصاحبه با دانشمندان ایرانی در چارچوب تحقیق درباره آنچه ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران یا پی.ام.دی خوانده می‌شود، انجام می‌گیرد. ابعاد احتمالی نظامی پرونده‌ای است که بر مبنای برخی ادعاهای غربی‌ها جمع‌آوری شده و بخشی از مذاکرات هسته‌ای درباره چگونگی فیصله دادن به این پرونده بود.

در مقطعی از مذاکرات اعلام شد طرف غربی برای بستن این پرونده، درخواست کرده که با برخی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان مصاحبه کند، اما این موضوعی بود که در داخل جمهوری اسلامی ایران با مخالفت قاطع رهبر معظم انقلاب مواجه شد و ایشان فرمودند: «من اجازه نمی‌دهم بیگانگان بیایند با دانشمندان ما، با فرزندان برجسته و عزیز ملت ایران که این دانش گسترده را به اینجا رسانده‌اند، بخواهند بنشینند حرف بزنند. در دنیا هیچ عاقلی اجازه نمی‌دهد، هیچ دولتی اجازه نمی‌دهد؛ دانشمندانشان را مخفی می‌کنند، نمی‌گذارند اسم‌هایشان را هم کسی بفهمد. دشمن پُررو و وقیح توقع دارد اجازه بدهند راه را باز کنند و بیایند با دانشمندان ما، با اساتید ما، با محققین ما گفت‌وگو کنند، مذاکره کنند. درباره چه؟ درباره یک پیشرفت اساسی بومی علمی در کشور. این اجازه مطلقا داده نخواهد شد؛ این را هم دشمنان بدانند، هم کسانی که منتظرند ببینند تصمیم نظام جمهوری اسلامی چه میشود، بدانند.»

برخلاف ادعای آسوشیتدپرس، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرده سفر آمانو در راستای برنامه نقشه راه انجام می‌گیرد

پس از این موضع شفاف و قاطع، تهران و آژانس در آخرین روز مذاکرات به توافقی برای حل این ماجرا رسیدند و سندی را امضا کردند که به نقشه راه موسوم شد. براساس این توافق، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس تا 24 آذر، برآورد نهایی خود را درباره حل و فصل همه موضوعات فعلی و باقی‌مانده براساس ضمیمه گزارش سال 2011، به شورای حکام ارائه می‌کند. آن‌طور که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرده سفر آمانو در راستای برنامه نقشه راه انجام می‌گیرد، اما آنچه موجب برخی حساسیت‌ها در داخل شده گزارش آسوشیتدپرس درباره بحث مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای است. البته سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما به این موضوع هم واکنش نشان داده و درباره ادعای برخی رسانه‌های آمریکایی درباره دستور خاص سفر آمانو به تهران تصریح کرد: برخی از رسانه‌های بین‌المللی با اهداف خاص، خبرهای جهت‌داری را منتشر می‌کنند که این روش، تازگی ندارد.

گزارش آسوشیتدپــرس و واکنش‌ها

انتشار گزارش آسوشیتدپرس، واکنش‌های زیادی را در داخل کشورمان به دنبال داشته است.

در همین راستا محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای کشور یکی از خطوط قرمز ما بوده که بارها رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید فرموده‌اند و مجلس شورای اسلامی هم در مصوبه الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران به عنوان مهم‌ترین خط قرمز ایران در موضوع مذاکرات هسته‌ای آن را لحاظ کرده است. علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم گفت: بیگانگان حق ندارند به اسم مصاحبه از دانشمندان هسته‌ای کشورمان بازجویی کنند ضمن این‌که آمانو به‌دنبال تغییر اسم بازجویی به مصاحبه است و با این اقدام تنها ملت ایران را تحقیر می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها