فرودگاه مسجد سلیمان نخستین و قدیمی‌ترین فرودگاهی است که در ایران تاسیس شد. تاریخ تاسیس رسمی افتتاح این فرودگاه همزمان با کشف نفت در این منطقه به سال ۱۲۸۷ باز‌می‌گردد.
کد خبر: ۸۳۶۸۵۰
مسجد سلیمان و اولین فرودگاه‌ ایران

این فرودگاه، نخستین نقطه خاورمیانه‌ است که به‌صورت رسمی صاحب فرودگاه شد و از آن هواپیما بر‌می‌خاست و هم‌اکنون نیز با نام فرودگاه شهید آسیایی شناخته می‌شود.

فرودگاه مسجد سلیمان به دنبال فعالیت‌های کشف میادین نفتی در این شهر افتتاح شد.

شرکت‌های هواپیمایی بسیاری در این فرودگاه مشغول بودند. از جمله شرکت‌هایی که در فرودگاه مسجد سلیمان، بیشترین فعالیت و خدمات را ارائه می‌کردند می‌توان به شرکت کی‌ال‌ام هلند و بریتیش ایرویز انگلستان اشاره کرد.

بعد از ملی‌شدن صنعت نفت و تشکیل وزارت نفت در ایران و به‌دنبال آن، خرید چند فروند هواپیما برای وزارت نفت، این هواپیماها نیز در کنار دیگر شرکت‌های خدمات‌دهنده، مسیرهای متعددی را در دست گرفتند.

هفتم آبان ۱۳۸۷ به مناسبت تولد صد سالگی نخستین فرودگاه خاورمیانه، مبلغی حدود ۵ میلیارد تومان برای مرمت و بازگشایی این فرودگاه از سوی وزارت نفت اختصاص یافت‌.

شرکت هواپیمایی نفت که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی در کشور است، یکی از ۴ فروند فوکر ۱۰۰ خود را مسجد سلیمان نامگذاری کرده است. این هواپیما با ریجستری EP-MIS در میان هواپیماهای کشور شناخته می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها