امسال رقابت‌های جام ملت‌های اروپا چه تیمی را به عنوان قهرمان خود معرفی می‌کند؟

هیجان بسکتبال در قاره سبز

تعدادی از بازیکنان خوب بسکتبال دنیا با کسانی که بخت حضور در NBA را به خاطر بازی‌های خوب خود در تیم‌های ملی و باشگاهی اروپا پیدا کردند در چهار کشور قاره سبز جمع شده اند تا آخرین پیشرفت‌های بسکتبال اروپا را به نمایش بگذارند.
کد خبر: ۸۳۳۳۷۷
هیجان بسکتبال در قاره سبز

رقابت‌های سی و نهمین دوره بسکتبال جام ملت‌های اروپا چند روزی است به میزبانی مشترک فرانسه، کرواسی، آلمان و لتونی آغاز شده است تا اروپایی‌ها دو نماینده خود را برای رقابت‌های بسکتبال المپیک ریودوژانیرو معرفی کنند.

در این دوره ۲۴ تیم به چهار گروه شش تیمی تقسیم شده‌اند تا دور مقدماتی را در شهرهای برلین، مون پلیه، ریگا و زاگرب برگزار کنند.

پیش از این قرار بود فقط اوکراین میزبان بسکتبال ملت‌های اروپا شود، زیرا در هجدهم دسامبر ۲۰۱۱ میزبانی به اوکراینی‌ها داده شد؛ اما در سال‌های اخیر و به‌دنبال ناآرامی‌های منطقه و مسائل سیاسی بین روسیه و اوکراین، مارکیان لوبکیوسکی، رئیس بازی‌ها در سیزدهم ژوئن ۲۰۱۴ میزبانی را به‌طور رسمی از اوکراین گرفت.

در پی این اتفاقات کنفدراسیون بسکتبال اروپا (فیبا ـ اروپا) از کشورهای درخواست‌کننده میزبانی اقدام به نظرخواهی کرد، اما با توجه به تعداد بالای درخواست‌کننده فیبا ـ اروپا متقاعد شد بازی‌ها را به میزبانی مشترک آلمان، کرواسی، فرانسه و لتونی برگزار کند.

به این ترتیب تیم‌ها در چهار گروه مراحل مقدماتی را پشت سر می‌گذارند.

شهرهای میزبان و تالارهای برگزاری

بازی‌های گروه اول در مون پلیه فرانسه در جریان است که در آن تیم‌های میزبان، روسیه، بوسنی و هرزگوین، فنلاند و لهستان به میدان می‌روند.‌ مون پلیه تالاری دارد به نام پارک اند سویتس آره نا که بازی‌های قهرمان دوره قبل اروپا در این تالار برگزار می‌شود. این تالار سال ۲۰۰۸ با هزینه ۵۳ میلیون یورو شروع به ساخت کرد و دو سال بعد در سپتامبر ۲۰۱۰ افتتاح شد. پارک اند سویتس هنگام برگزاری بازی‌های بسکتبال 10‌هزار و 700 نفر گنجایش دارد. این تالار میزبان بازی‌های تیم هندبال مون پلیه در لیگ فرانسه است.

 برلین با تالار مرسدس بنز آره‌نا به استقبال بازی‌های بسکتبال اروپا آمده است.

این تالار سال ۲۰۰۶ با هزینه‌ای بالغ بر ۱۶۵ میلیون یورو ظرف مدت دو سال احداث و سال ۲۰۰۸ میلادی به بهره‌برداری رسید. تیم بسکتبال آلبا برلین، بازی‌های خانگی خود را در بوندس لیگای آلمان در این تالار برگزار می‌کند و ظرفیت آن هنگام برگزاری رقابت‌های بسکتبال به 14 هزار و 500 نفر می‌رسد.

تالار مرسدس بنز میزبان تیم‌های گروه B است که در آن تیم‌های آلمان، اسپانیا، صربستان، ایسلند، ایتالیا و ترکیه حضور دارند و برای تعقیب‌کنندگان گروه مرگ در قرعه‌کشی‌ها باید گفت این گروه مرگ بازی‌های اروپاست.

 زاگرب، پایتخت کرواسی و افتخاری از افتخارات بسکتبال کشورهای حوزه بالکان است. تالار زاگرب آره‌نا 16 هزار و500نفر گنجایش تماشاگر دارد. این تالار سال ۲۰۰۸ با هزینه ۸۹ میلیون یورو ساخته شد و برای برگزاری بازی‌های بسکتبال 2015 اروپا میزبان تیم‌های گروه C است. این تالار از تیم هندبال آر.کی زاگرب میزبانی می‌کند. تیم کرواسی به اتفاق هلند، یونان، اسلوونی، مقدونیه و گرجستان در گروه C با هم دیدار می‌کنند.

 بازی‌های گروه چهارم بسکتبال جام ملت‌های اروپا در ریگا، پایتخت لتونی در حال برگزاری است و تیم‌های میزبان، استونی، لیتوانی، اوکراین، جمهوری چک و بلژیک با هم رودررو می‌شوند. ریگا آره‌نا محلی است که تیم‌های گروه D بازی‌های خود را در آنجا از سر گرفته‌اند. این تالار سال ۲۰۰۶ افتتاح شد و برای ساخت آن حدود 29 میلیون یورو هزینه شده است. این تالار 11 هزار و 200 نفر گنجایش دارد.

 رقابت‌های بسکتبال ملت‌های اروپا امسال در حال و هوای متفاوت با ادوار قبلی در حال برگزاری است. اوج تفاوت این دوره به نسبت دوره‌های گذشته به برگزاری دیدار نهایی در استادیوم فوتبال شهر لیل فرانسه برمی‌گردد که قرار است فیبا ـ اروپا بازی نهایی را در این مکان برگزار کند. استادیوم پیره مائوروی نزدیک به ۳۰ هزار نفر ظرفیت دارد و میزبان بازی‌های خانگی تیم فوتبال لیل در لیگ فرانسه است و همچنین یکی از ورزشگاه‌های میزبان مسابقه‌های فوتبال یورو ۲۰۱۶ .

رقابت‌هایی با قدمت طولانی

رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های اروپا قدمتی طولانی دارد؛ قدیمی‌تر از بسکتبال در المپیک. این رقابت‌ها از سال 1935 در سوئیس راه‌اندازی شد و یکی از منظم‌ترین رویدادهایی است که در بسکتبال جهان هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. ‌فقط آتش جنگ بین‌الملل دوم چراغ رقابت‌های اروپا را به مدت پنج سال خاموش کرد؛ اما دوباره این بازی‌ها از سال 1946 از سر گرفته شد و در سال 1947 به سال‌های فرد انتقال یافت و تاکنون 38 دوره آن برگزار شده است.

در بسکتبال دوره قبل از فروپاشی نظام شرق شوروی و یوگسلاوی پرافتخارترین تیم‌ها بودند، اما در سال‌های اخیر قهرمانی بین بیشتر کشورهای اروپا تقسیم شده است.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها