یادداشت

فرصت استثنایی در مسکو

تاکنون به نمایشگاه‌های خارجی کتاب در کشورهای مختلف، زیاد سفر کرده‌ام. از جمله تجربه حضور در نمایشگاه‌های کتاب فرانکفورت، بولونیا و دوبار مسکو. در این نمایشگاه‌ها مهمانان ویژه نمایشگاه‌های کتاب را زیر نظر گرفته‌ام. مهمان ویژه در نمایشگاه‌های کتاب، گل سر سبد آن نمایشگاه است.
کد خبر: ۸۳۱۹۶۹

همه برنامه‌ریزی‌ها معطوف به برنامه‌های مهمان ویژه آن نمایشگاه است. پس مهمان ویژه شدن در یک نمایشگاه کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است. کشور مهمان سعی می‌کند از این فرصت استفاده کند تا فرهنگ، تمدن، دین، باورهای سنتی و مکتبی خود را به نمایش بگذارد و به رخ بکشد تا بازدیدکنندگان به صورت ویژه با آن آشنا شوند. از آنجا که کتاب، مساله‌ای حول محور فرهنگ و هنر تلقی می‌شود، مهمان ویژه نمایشگاه می‌تواند بخوبی از این فرصت استثنایی برای معرفی فرهنگ و هنر خود بهره ببرد.

طی سال‌های پس از انقلاب که حضور نشر ایران در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور را رصد می‌کنم، این اولین باری است که کشور مهمی مثل روسیه ما را به‌عنوان مهمان ویژه نمایشگاهش پذیرفته است. نمی‌دانم دوستان تا چه‌اندازه قدر این فرصت را می‌دانند، اما امیدوارم طوری برنامه‌ریزی شده باشد که مردمان دوست‌داشتنی همسایه شمالی با وضع نشر و ادبیات ما آشنا شوند.

در دو نوبتی که برای شرکت در نمایشگاه کتاب مسکو به این شهر سفر کرده بودم، متاسفانه شاهد بودم مردم روسیه کمترین اطلاعی از کتاب‌ها و نویسندگان ما ندارند. برای آنها تعجب‌آور بود ما این همه نویسندگان روس را خوب می‌شناسیم. از آن سو برای ما هم تعجب‌آور بود که آنها بندرت شناختی از ادبیات و نویسندگان و شاعران ما دارند و نهایت اطلاع آنها به خیام مربوط می‌شد. امیدوارم مسئولان فرهنگی طوری برنامه‌ریزی کرده و تدارک دیده باشند که بتوانند نسبت به آشنایی مردم روسیه و اهل فرهنگ این کشور با فرهنگ و ادبیات و هنر ایران بکوشند تا بتوانیم بهتر چهره ایران را به آنها بشناسانیم.

ابراهیم حسن‌بیگی

نویسنده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها