ارگ کریم خانی برای ثبت جهانی آماده می‌شود

ارگ کریم خان زند در شیراز به عنوان یکی از شاخص‌ترین بناهای باقیمانده دوره زندیه وارد فاز مرمتی می‌شود تا با رفع مشکلات و موانع موجود، از جمله تخریب طبقات اضافی هتل آسمان، بتواند در فهرست آثار جهانی قرار گیرد.
کد خبر: ۸۳۰۸۸۹

ارگ کریم خانی در شیراز، سال ۱۱۸۰ هجری قمری و به دستور کریم‌خان زند ساخته شد؛ قصری که ماهرترین سنگ‌تراشان، معماران و هنرمندان سراسر کشور، آن را با بهترین مصالح ساختند و حتی عنوان شده که در تزئیناتش از ۱۷ کیلوگرم طلای ۲۴ عیار استفاده شده است.

سیامک بصیری، کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی فارس با اشاره به این که نخستین مرمت این بنای تاریخی به دوره قاجار برمی‌گردد، به مهر گفت: از همان سال‌ها تاکنون مرمت ادامه دارد، به طوری که امسال نیز پرونده مرمتی بنا گشوده شده و قرار است با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیون تومان، برج و ضلع شمال شرقی بنا مرمت شود.

وی با اشاره به احیای کانال‌های آب این مجموعه افزود: این کانال‌ها که طولشان به ۷۵ متر می‌رسد، مسیر ورودی و خروجی آب به مجموعه ارگ است و با احیای آنها می‌توان جریان آب را به سیستم فاضلاب شهری منتقل کرد. وی با اشاره به این که ارگ کریم‌خان، یکی از آثار شاخص محور زندیه شیراز است، گفت: در این راستا باید حفاظت و مرمت آن در اولویت قرار گیرد و امید است مشکلات و موانعی که بر سر راه پرونده ثبت جهانی این اثر وجود دارد، هرچه سریع‌تر رفع شود.

بصیری درباره مشکلات این بنا گفت: عمده‌ترین مشکلی که ارگ کریمخانی با آن مواجه شده، ساخت و ساز بی رویه در نزدیکی بنا و شکستن حریم آن است که با پیگیری‌های صورت گرفته بزودی این مشکل رفع خواهد شد. وی تاکید کرد: اگر بخواهیم ارگ یا محور زندیه شیراز در فهرست جهانی ثبت شود، باید از بلندمرتبه‌سازی در حریم این مجموعه جلوگیری شود. این کارشناس حوزه مرمت آثار تاریخی فارس تاکید کرد: با تصویب شورای ‌عالی شهرسازی بزودی طبقات اضافی هتل آسمان نیز فرو خواهد ریخت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز با اشاره به این که ارگ وکیل‌الرعایای شیراز مرمت می‌شود، گفت: قسمت‌هایی از بنای ارگ کریمخانی در شیراز در حال مرمت است. مصیب امیری افزود: این بنای تاریخی که متعلق به دوره زندیه است، با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون ریال توسط مرمتگران و متخصصان میراث فرهنگی فارس مرمت می‌شود.

وی درخصوص مرمت این بنای تاریخی گفت: در جریان اجرای عملیات مرمتی، قسمت‌های مختلف این بنای تاریخی مانند برج شمال شرقی ارگ، سبک‌سازی و پشت‌بام فضای ضلع شمال شرقی، کف‌سازی و حیاط خلوت ساماندهی و فضای هشتی ورودی مرمت می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها