چگونه قایقرانی ایران در ماده کایاک 200 متر ایتالیا پارالمپیکی شد؟

داستان یک شهر بازی و قهرمانانش

ورزشکاران معلول به اندازه نماینده‌های دیگر ورزش ایران که برای رسیدن به المپیک تلاش می‌کنند انگیزه صعود به پارالمپیک را دارند. معلولان ورزش ایران با امکانات کمتر در اردوهای تمرینی و عرصه رقابت‌های بین‌المللی هدف‌شان را فراموش نمی‌کنند؛ هر چند توجه به آنها از حد عادی کمتر بوده یا ناچارند برای رسیدن به اهداف خود با امکانات کم بسازند.
کد خبر: ۸۳۰۴۵۹
داستان یک شهر بازی و قهرمانانش

در نخستین روز شهریور وقتی تیم قایقرانی ایران در ماده کایاک 200 متر توانست ورودی پارالمپیک را به دست آورد شهلا بهروزی راد قایقرانی بود که موفقیت میان همه مشکلات را یادآوری کرد. او این ارمغان بزرگ را برای ایران از مسابقات میلان ایتالیا به همراه آورد. ورزشکاری که در شهر بازی کرمانشاه تمرین می‌کند.

مشکل مشترک

تمرینات قایقرانان کرمانشاهی و موفقیت‌های آنها داستان عجیبی دارد. چند وقت پیش با سونیا گماری، دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی اینچئون درباره شیوه تمریناتش حرف زدیم که این ملی‌پوش کرمانشاهی گفت در شهربازی تمرین می‌کند. این بار شهلا بهروزی‌راد پارالمپیکی ریو 2016 می‌گوید که در همین محل تمرین کرده است، اما شهر بازی کرمانشاه چه جور جایی است؟ بهروزی‌راد پاسخ می‌دهد: اصلا برای تمرین قایقرانی مناسب نیست. بیشتر شبیه فاضلاب است، اما سعی می‌کنیم با گفتن پیست به این محل به خودمان دلداری بدهیم! ورزشکاران مستعد جوان که تعدادشان هم کم نیست در این محل تمرین می‌کنند که واقعا حیف است شهری با این ظرفیت نتواند پیست مناسبی برای ورزشکارانش داشته باشد.

بهروزی راد:

قایق‌های کایاک معلولان با قایق‌های افراد عادی فرق دارد؛ اما ناچاریم با قایق‌های غیرتخصصی تمرین کنیم. مسئولان قول خرید قایق‌های مناسب معلولان را به ما داده‌اند اما هنوز با آنها تمرین نکرده‌ایم

ورزشکار پارالمپیکی ایران می‌گوید برای آماده نگه داشتن خودش ناچار است در شهر بازی تمرین کند. او ادامه می‌دهد: در همه ماه‌های سال اینجا تمرین می‌کنم تا بدنم را آماده نگه دارم، اما آمادگی نهایی من در اردوهای تهران و پیست آزادی به دست می‌آید. برای همین مجبورم دو، سه ماه در تهران با شدت زیادتری تمرین کنم.در راه رقابت‌های برون مرزی بیشتر امیدم به پیست ورزشگاه آزادی است، زیرا استاندارد است و ورزشکار با امنیت کافی تمرین می‌کند.

از شهر بازی کرمانشاه، محل تمرینات استعدادهای قایقرانی این شهر که بگذریم می‌رسیم به قایق‌هایی که اصلا برای کایاک معلولان ساخته نشده‌اند. بهروزی‌راد درباره این قایق‌ها می‌گوید: قایق‌های کایاک معلولان با قایق‌های افراد عادی فرق دارد؛ اما ناچاریم با قایق‌های غیرتخصصی تمرین کنیم. مسئولان قول خرید قایق‌های مناسب معلولان را به ما داده‌اند، اما هنوز با آنها تمرین نکرده‌ایم. امیدوارم چنانچه این قایق‌ها خریداری شده زودتر در اختیار بچه‌ها قرار بگیرد تا تمرینات‌شان کیفیت بهتری داشته باشد.

در راه توسعه‌یافتگی

قایقرانی در ماده کایاک جایی که شهلا بهروزی‌راد در آن نخستین ورودی پارالمپیک را به دست آورده است در سطح معلولین جهان سابقه زیادی دارد. در ایران نیز برنامه‌های توسعه این ورزش از حدود چهار سال پیش آغاز شده است. با این حال این برای نخستین بار بود که رقابت‌های جهانی در میلان ایتالیا برای کسب سهمیه برگزار شد و شش نفر از برترین‌های کایاک 200 متر سهمیه گرفتند که نماینده ایران ورودی پارالمپیک را افتخار بزرگی برای کشورش می‌داند و می‌گوید: این افتخار بزرگ را به همه کسانی که تشویقم کردند تقدیم می‌کنم بویژه برادرم که مشوقم بود. رقابت‌های کایاک نخستین بار به پارالمپیک ریو راه یافته است و گرفتن سهمیه میان 18 نفر شرکت‌کننده در کلاس من کار آسانی نبود. ورزشکاران 17 کشور با امکانات مناسبی مراحل آماده‌سازی را پشت‌سر گذاشته و به میلان آمده بودند تا سهمیه بگیرند، اما اکنون که به لطف خدا ورودی پارالمپیک را میان نمایندگان قاره‌های دیگر گرفتم، واقعا خوشحالم.

بهروزی‌راد در رقابت با قایقرانانی از روسیه، آمریکا، فرانسه، رومانی، استرالیا ایتالیا، انگلیس و کانادا در رده ششم جهان قرار گرفت که در این ماده قایقرانان استرالیا، انگلیس و فرانسه مدال‌های طلا نقره و برنز را به دست آوردند.

ورزشکار پارالمپیکی ایران این اتفاق خوب را برای ورزشکاران دیگر ایرانی آرزو می‌کند و می‌گوید: اردیبهشت سال آینده باز هم رقابت‌های کسب سهمیه برگزار می‌شود. امیدوارم ورزش ایران پارالمپیکی‌ها و همین طور المپیکی‌های بیشتری را به بازی‌های ریو معرفی کند که در این میان آقایان جاهدی و عیوضی بخت زیادی دارند تا نمایندگان ایران در پارالمپیک باشند.

محمدرضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها