در دیدار استادان دانشگاه با رئیس رسانه ملی تاکید شد:

گسترش تعامل اصحاب رسانه با دانشگاهیان

برخی از استادان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با رئیس رسانه ملی دیدار کردند. در این دیدار بر گسترش ارتباط اصحاب رسانه با دانشگاهیان تأکید شد.
کد خبر: ۸۲۷۹۴۹
گسترش تعامل اصحاب رسانه با دانشگاهیان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در این دیدار که روزچهارشنبه هفته گذشته انجام شد، دکتر محمد سرافراز در سخنانی با اشاره به برخی از مطالب مطرح شده توسط استادان گفت: برای این‌که ارزیابی صحیحی از رسانه و کارکرد آن داشته باشیم، باید هم به درون رسانه نگاه کنیم و هم به بیرون از آن توجه کنیم تا آسیب‌شناسی درستی از وضعیت رسانه حاصل شود.

اصلاح نظام کارمندی

رئیس رسانه ملی یادآور شد: بسیاری از سازمان‌ها به لحاظ ساختار اداری بسیار گسترده شده‌اند و استمرار این وضعیت به نوعی مشکل‌ساز خواهد بود، این‌که بعضی از سازمان‌ها بین 70 تا 100 درصد بودجه خود را صرف حقوق کارکنان می‌کنند، نشان از اداری بودن ساختار است که یک مشکل عمومی محسوب می‌شود و صداوسیما نیز به نوعی با آن مواجه است.

وی گفت: باید تفکر گسترده شدن نظام کارمندی اصلاح شود، به همین منظور رسانه در دور جدید مدیریتی قائل به این است که وضعیت خود را به ساختاری رسانه‌ای تغییر دهد، بنابراین در اولین گام، به این نتیجه رسیدیم که باید ساختار سازمانی خود را اصلاح کنیم، لذا بیش از 700 پست مدیریتی حذف شد و این روند اصلاح ساختار ادامه خواهد داشت.

سرافراز در ادامه با طرح این سوال که روند اصلاحی رسانه چگونه باید باشد، به نحوه شکل‌گیری و راه‌اندازی شبکه پرس‌تی‌وی به عنوان یک ساختار موفق رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: در ابتدا این سوال مطرح بود که برای راه‌اندازی شبکه پرس از چه مدلی باید تبعیت کنیم و چه نیروهایی باید در آن شاغل شوند؟ در مسیر مطالعه با دو مدل بین‌المللی که یکی مربوط به شبکه الجزیره بود و با خرید عناصر حرفه‌ای بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان شکل گرفته بود و دیگری نیز مربوط به شبکه راشاتودی که از طریق فراخوان درکشورهای غربی، تعدادی را انتخاب و فعالیت خود را آغاز کرد، مواجه شدیم، اما تصمیم گرفتیم که در پرس با تکیه بر نیروهای خودی که مسلط به زبان انگلیسی بودند و با ارائه آموزش‌های رسانه‌ای که نیاز داشتند، این شبکه را راه‌اندازی کنیم، به گونه‌ای که اکنون جزو موفق‌ترین شبکه‌‌‌های خبری به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: وقتی شبکه یا شبکه‌هایی از ابتدا بر مبنای ساختاری صحیح راه‌اندازی می‌شوند، نتیجه خوبی به‌دست می‌آید.

تغییر ساختار اخبار

رئیس صداو سیما در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالب مطرح شده درباره خبر رسانه ملی، گفت: زمانی که آقای دکتر جبلی به معاونت خبر منصوب شدند، در جلسات متعددی با مدیران حوزه خبر به نحوه خبررسانی رسانه پرداخته شد و موضوعات مختلف بحث شد که نتایج خوبی را به همراه داشته است، از جمله کوتاه شدن بخش‌های خبری، تنوع در موضوعات و این‌که در موضوعات خبری از نقشه، نمودار و تصاویر استفاده شود.

وی تصریح کرد: تغییر در نحوه خبررسانی رسانه در سیستمی که سال‌ها به شیوه‌ای خاص عادت کرده است، زمان‌بر خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به بحث سریال‌های تلویزیونی، تأکید کرد: تولید سریال خوب و جذاب متکی به دو اصل مهم است، یکی داشتن داستان خوب و دیگری مضمون خوب که سریال را برای مخاطب دیدنی کند تا او درگیر سریال شود.

رئیس رسانه ملی یادآور شد: در گذشته تولید سریال به دلیل تعداد کم شبکه‌ها راحت‌تر بود، اما اکنون با افزایش شبکه‌‌ها و تولید افزون‌تر سریال‌ها، کار پیچیدگی خود را دارد ضمن آن‌که درصدد هستیم برای ساخت سریال از افرادی که سناریست و داستان‌پرداز خوبی هستند، استفاده کنیم.

رقابت‌ رسانه‌ای جدی است

وی با اشاره به این‌که قوای کشور، سازمان‌ها، گروه‌ها و مردم انتظاراتی دارند که رسانه در همه موضوعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... باید کار کند و بعضاً انتظار درستی نیز هست، گفت: به هر حال ما یک رسانه هستیم و شاید نتوانیم به آنچه که خواسته می‌شود به طور کامل بپردازیم.

رئیس صداو سیما در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر فضای رسانه‌ای فضای رقابتی است و ظهور شبکه‌‌های ماهواره‌ای نسل جدید که بر خلاف نسل گذشته که متکی به یک مجری و یک خط تلفن بودند، فضای رقابتی را متفاوت کرده است، اظهار کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای جدید، دارای خط تولید هستند، از اتاق فکر برخوردارند و پول خرج می‌کنند تا ذائقه مخاطبان را به آنچه که تولید و پخش می‌کنند، گرایش دهند.

وی با اشاره به فضای جدید رسانه‌ای که برگرفته از فضای مجازی است و کارکرد‌های مختلفی نیز پیدا کرده، یادآور شد: رسانه ملی درصدد است که در این حوزه به طور جدی وارد شود و در اولین قدم درصدد هستیم تا با راه‌اندازی IPTV این امکان را برای مردم به وجود آوریم که هر کس در هر ساعت بتواند برنامه مورد علاقه‌اش را دریافت کند. وی اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی رسانه‌های امروزی تعاملی بودن آنهاست، در واقع هر مخاطبی اکنون یک رسانه محسوب می‌شود، تولید پیام می‌کند و آن را منتشر می‌سازد، در چنین فضایی باید کارکرد رسانه‌ای چون رادیو و تلویزیون را با بهره‌گیری از توان فکری نخبگان مجدداً بازتعریف کرد.

دکتر سرافراز در پایان اظهار امیدواری کرد که چنین جلساتی با اصحاب دانشگاه و استادان استمرار یابد تا بتوان از دیدگاه‌های آنها در روند رو به جلو بهره برد.

در این نشست که دکتر اخگری معاون برون مرزی، جبلی معاون خبر، پورمحمدی معاون سیما و آبروانی معاون صدا نیز حضور داشتند، استادان حاضر در جلسه ضمن بیان دیدگاه‌های خود، به نقد و بررسی خبر، سریال‌ها و برنامه‌های دینی از منظر جامعه‌شناسی پرداختند و نکاتی را در خصوص برنامه‌ها و سیاست‌های رسانه ملی بیان کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها