مسجد، پایگاه حیات اجتماعی مسلمین است

پرورش دینی و تربیت بدنی در مساجد

رئیس جمهور در اجلاس روز جهانی مسجد گفت: حادثه تلخ به آتش کشیدن قبله اول مسلمانان به دست رژیم غاصب صهیونیستی هرگز فراموش نخواهد شد.
کد خبر: ۸۲۷۷۱۶
تل آویو به هیچ یک از اصول اجتماعی و انسانی تعهدی ندارد

دکتر حسن روحانی در اجلاس روز جهانی مسجد با اشاره به آیه شریفه «سُبْحانَ الَّذِی أَسْری‏ بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ»، افزود: روز جهانی مسجد را گرامی می داریم و خاطره تلخ به آتش کشیده شدن قبله اول مسلمانان در 46 سال گذشته را از یاد نخواهیم برد.

رئیس جمهور گفت: این حادثه به آن معنا بود که رژیم متجاوز و اشغالگر صهیونیستی به هیچ یک از اصول اجتماعی و انسانی تعهدی ندارد، نه تنها به مردم و کودکان و زنان رحم نمی کند و به کشتار و تجاوز ادامه می دهد، بلکه حتی به یک معبد، عبادتگاه، مسجد و قبله‌گاه اولیه مسلمانان جهان و سرزمین و مکانی که مورد احترام سایر ادیان آسمانی نیز هست وقعی نمی نهد.

روحانی ادامه داد: این حرکت رژیم صهیونیستی از یک طرف نشان‌دهنده ماهیت تجاوزگری، و از طرف دیگر علامتی برای بیداری و هوشیاری ما به منظور حفظ هویت دینی و اسلامی است و مراکزی که به عنوان مراکز اخلاق، تعلیم، تربیت و ترویج احکام اسمانی در میان همه ماست.

تجلیل رئیس جمهور از مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس جمهور با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله مهدوی کنی، این مرحوم را از بزرگان پر افتخار روحانیت ایران به‌ویژه تهران ذکر کرد.

وی افزود: آیت الله مهدوی کنی همواره نقش بسیار برجسته ای در ساماندهی امور روحانیت و ازجمله ساماندهی مساجد ، مدارس دینی و به ویژه در دوران نهضت اسلامی برای ساماندهی امر حرکت و نهضت اسلامی در کشور به خصوص در تهران داشت و پس از آن هم برای استقرار و مدیریت نظام جمهوری اسلامی نقش قابل توجهی ایفا کرد.

رئیس قوه مجریه گفت: من از همان سال های اولیه دهه 50 از نزدیک با ایشان آشنا بودم و از محضر علمی، سیاسی و اخلاقی ایشان بهره بردم و همیشه در محضر علما و اجتماعاتی که داشتیم از محضر ایشان بهره می‌گرفتیم.

رئیس جمهور افزود: شاید نخستین باری که از نزدیک‌تر با ایشان آشنا شدم ماه رمضان 53 بود که من در مسجد ایشان، مسجد جلیلی سخنرانی می کردم که آن جلسه در نهایت منجر به تعطیلی و فرار من و دستگیری مرحوم آیت الله مهدوی کنی شد.

رئیس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: مرحوم مهدوی کنی از ابتدا هم با همان لحن شوخی می فرمود: تو امسال هم خودت را و هم مرا گیر می اندازی.

وی با اشاره به اینکه نام آیت الله مهدوی کنی از آغاز تا پایان عمر مبارکش در صدر سرداران مجاهد خط مقدم نهضت و انقلاب اسلامی بوده است، افزود: تردیدی ندارم که خانواده محترم این یار سفر کرده و فرزندان عزیز و همسر گرامی اش به ویژه حجت الاسلام و المسلمین آقا سعید مهدوی کنی و داماد گرامی‌شان، با تلاش و مجاهدت نخواهند گذاشت جای ایشان در علم و دانشگاه و تربیت فرزندان این مرز و بوم در مسائل اجتماعی و سیاسی خالی بماند.بدون تردید همه شاگردان ایشان هم تلاش خواهند کرد تا نام، راه‌ و اخلاق ایشان جاودان بماند.

مسجد محور اصلی شهر و جامعه هست و خواهد بود

رئیس دولت یازدهم در ادامه سخنان خود در اجلاس روز جهانی مسجد با بیان اینکه مسجد برای ما مرکز بسیار مهمی است، گفت: از دیرباز معماری اسلامی هم به ما گفته که مسجد محور اصلی شهر و جامعه هست و خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: همواره ابتدا مسجد ساخته می شد تا در کنار آن مدارس علمیه و سپس بازار ساخته شود و در کنار آنها مرکز حکومتی استقرار یابد.سیاست، ‌اقتصاد، علم و مسائل اجتماعی همواره در سایه مسجد و در کنار مسجد بوده است البته اساس مسجد، مرکز عبادت است همانطور که از نامش پیداست محل معنویت، اخلاق، تعلیم و تربیت است البته نمی خواهیم بگوییم در دنیای امروز مسجد جای مدرسه، دانشگاه و یا مراکز فرهنگی و ورزشی را بگیرد که هر کدام جای خود را دارند اما مسجد مرکزیت خاص برای جمع مؤمنان و صالحان، تعلیم و تربیت اسلامی و اخلاق اسلامی و آمادگی جامعه برای ایستادگی، مقاومت، شور و نشاط، معنویت، جهاد و فداکاری دارد.

وی گفت: اگر خدای نکرده در مسجدی دیدید که در آن بوی وحدت به مشام نمی رسد و یا بالعکس بوی تفرقه می دهد، آن دیگر بر اساس تقوا ساخته نشده است و آن دیگر چیزی شبیه مسجد ضرار خواهد بود که فرمود مسجد ضرار مسجدی برای تفریق میان مؤمنین است.امروز هم متاسفانه در گوشه و کنار دنیا داریم مسجدی که خطیب و امامش از تفرقه بین مسلمانان سخن بگوید و مذهب پرافتخار شیعه و شیعیان را کفر و کافر معرفی کند.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: هنوز هم متاسفانه در گوشه و کنار دنیا مساجدی داریم که خطبه ها ، سخنان، محورها و سخنهایش برای تفرقه میان فرقه‌های اسلامی و پیروان اهل بیت، شیعه و اهل سنت است.متاسفانه امروز مساجدی در دنیا داریم که در آن افرادی پرورش می‌یابند که در نهایت به خشونت و افراط و کشتن مردم افتخار می کنند و آن را راه جهاد اسلامی، به‌دروغ لقب می دهند.

روحانی گفت: مسجدی ، مسجد واقعی است که مسجد علم و تعلیم و تربیت باشد ، مرکز رحمت ، برادری و وحدت میان مسلمانان باشد از آن مسجد مقاومت ، ایستادگی بر می خیزد نه ظلم و تجاوز و خشونت و تفرقه.

رئیس جمهور افزود: مسجد مکان سیاست اسلامی نیز هست همانطور که در نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی مساجد پیشتاز نهضت بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها