فیلم محمد(ص) سریال 8 قسمتی می‌شود

تقدیر از کارگردان فیلم محمد(ص)

در حالی که فقط یک هفته تا آغاز اکران گسترده و سراسری بزرگ‌ترین پروژه سینمایی تاریخ ایران، فیلم «محمد(ص)» زمان باقی‌است، مجید مجیدی، کارگردان این اثر در نشستی رسانه‌ای به تشریح اهداف ساخت این فیلم و تاثیر آن در ایجاد وفاق و اتحاد در دنیای اسلام پرداخت.
کد خبر: ۸۲۷۲۷۶

به گزارش جام‌جم، این روزها در بحبوحه گرما و ترافیک و شلوغی زندگی شهری، گاهی چشممان به تصاویر بزرگی در نقاط مختلف شهر می‌افتد که نسبتی با فضای پرهیاهوی امروز ندارد. قاب‌های چشم‌نوازی که ما را از زمان حال به حالی خوشتر در دل تاریخ می‌برند؛ تصاویری که رنگ و بو و عطر محمد رسول‌الله، پیامبر مهر و رحمت را دارند. تبلیغات فیلم «محمد(ص)» نشان می‌دهد چشم‌انتظاری علاقه‌مندان به ثمر نشسته و به سر رسیده و آنها می‌توانند از چهارشنبه هفته بعد در سراسر کشور به تماشای عظیم‌ترین فیلم سینمای ایران بنشینند.

اکران گسترده در کشور

فیلم «محمد(ص)» که در کنار فیلم «رسالت» ساخته خاطره‌انگیز مصطفی عقاد و با بازی آنتونی کویین، جزو دو اثر مشهور و بزرگ تاریخ سینما درباره تاریخ اسلام است، طی برنامه‌ریزی صورت گرفته در دو سرگروه سینمای آزادی و ماندانا اکران می‌شود و در مجموع 143 سینما در سراسر ایران این فیلم را نمایش می‌دهند. از این میان 45 سالن سینما در تهران و 98 سالن سینما در شهرستان‌ها آخرین ساخته مجید مجیدی را اکران می‌کنند.

اکران جهانی

فیلم «محمد(ص)» از همان ابتدای طرح و شکل‌گیری این پروژه با هدف جذب مخاطبان گسترده در سراسر جهان بخصوص مسلمانان ساخته شده است؛ از این‌رو مجیدی و تهیه‌کننده‌های این فیلم به دنبال رایزنی برای اکران جهانی آن هستند. نمایش فیلم در افتتاحیه جشنواره مونترال کانادا، نخستین حضور و اکران جهانی فیلم است که می‌تواند آغازی بر نمایش گسترده‌تر و بین‌المللی این اثر باشد. در جشنواره امسال فیلم مونترال فیلم‌های ایرانی حضور پررنگی دارند و نمایش فیلم «محمد(ص)» به نوعی گل سرسبد این رویداد سینمایی جهانی خواهد بود. جشنواره از 5 تا 16 شهریور در کشور کانادا برگزار می‌شود و درواقع یک روز پس از اکران داخلی فیلم، این اثر عظیم دنیای اسلام، در جهان هم به معرض نمایش گذاشته می‌شود. مجیدی به نوعی کارگردان محبوب این جشنواره کانادایی هم محسوب می‌شود چراکه برای ساخت فیلم‌های بچه‌های آسمان، رنگ خدا و باران، سه بار جایزه بهترین فیلم مونترال را به دست آورده است.

مجیدی چه گفت؟

اما مجید مجیدی در دومین نشست رسانه‌ای فیلم «محمد(ص)» که در اقدامی جالب در لوکیشن کعبه و با اجرای حسین معززی‌نیا انجام شد، این اثر را عاملی برای وفاق و اتحاد دنیای اسلام دانست و گفت: متاسفانه ما درباره اسلام همواره فقط واکنشی عمل کرده‌ایم و غربی‌ها هم فقط این عکس‌العمل‌ها را نشان داده‌اند و برجسته کرده‌اند و از آن با عنوان ترویج خشونت یاد کرده‌اند. جهان اسلام در معرفی اسلام واقعی خوب عمل نکرده و متاسفانه کشتارهای سوریه، یمن، عراق و افغانستان با دلارهای برخی کشورهای اسلامی اتفاق می‌افتد. همین باعث شده دنیای غرب قرائت زشت خود از اسلام را ارائه کند.

حاشیه‌سازی الازهر

مجیدی حاشیه‌سازی برخی کشورهای عربی بویژه مسئولان دانشگاه الازهر مصر را بی‌اساس خواند و گفت: ما مقطعی از زندگی پیامبر را انتخاب کردیم که کوچک‌ترین اختلافی در آن نباشد؛ یعنی دوران کودکی حضرت. ضمن این که اصلا چهره مبارک پیامبر را نشان ندادیم، اما فضایی در برخی کشورهای عربی و بخصوص دانشگاه الازهر به وجود آمد که ناشی از قضاوت زودهنگام است. ما بارها به این مساله اشاره کرده‌ایم، ولی باز هم به قصد تهییج این ماجرا تکرار می‌شود.

ایمان به موفقیت فیلم

کارگردان «محمد(ص)» نسبت به موفقیت و فروش داخلی و خارجی فیلم ابراز اطمینان کرد و افزود: من به موفقیت فیلم ایمان دارم و این حرف یک باور و اعتقاد واقعی است و کلیشه‌ای نیست، چون واقعا تلاش کردیم بجز بحث محتوا، در ساختار هم از ظرفیت‌های عالی سینمای ایران و سینمای جهان استفاده کنیم. از همه بضاعتمان بهره بردیم تا فیلمی در سطح استانداردهای جهانی بسازیم و از ابتدا هم به فروش فیلم و جذب مخاطب جهانی فکر می‌کردیم. من به موفقیت جهانی فیلم هم اطمینان دارم، چراکه دین امری کاملا فطری است و خداوند گرایش به دین را در فطرت همه انسان‌ها گذاشته است. به خاطر همین وقتی با زبان فطرت صحبت می‌کنیم، همه با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

در انتظار سریال «محمد(ص)»

این فیلمساز شناخته شده و جهانی سینمای ایران در این نشست رسانه‌ای که در اقدامی بی‌سابقه به صورت زنده هم از شبکه خبر پخش می‌شد، سپاسگزاری ویژه‌ای انجام داد و گفت: اینجا فرصت مغتنمی است تا از زحمات همه همکارانم که هفت سال برای این فیلم زحمت کشیدند، تشکر کنم. همچنین جا دارد از صداوسیما و شخص محمد سرافراز، رئیس رسانه ملی برای دادن این فرصت به فیلم نیز تشکر کنم.

مجیدی در ادامه از نمایش سریال محمد رسول‌الله هم خبر داد و گفت: بسیاری از فیلم‌های هالیوودی با سرمایه‌های عظیمی ساخته می‌شود و نسخه‌های مختلفی از آن درمی‌آید، بنابراین حذف و کاهش فیلم مساله عجیبی نیست. تدوین اولیه فیلم هم 5/5 ساعت بود. ما برای اکران سینمایی آن زمان را کنار گذاشتیم و تصمیم گرفتیم پس از پخش جهانی، سریال هشت قسمتی از آن تدوین و از تلویزیون پخش شود. نسخه‌ای هم که در سینما اکران خواهد شد دو ساعت و 58 دقیقه است.

در فیلم «محمد(ص)» که به دوران کودکی زندگی پیامبر گرامی اسلام می‌پردازد، بازیگرانی چون علیرضا شجاع‌نوری، مهدی پاکدل، ساره بیات، محسن تنابنده و داریوش فرهنگ بازی می‌کنند.

انگیزه ساخت فیلم «محمد(ص)» چه بود؟

مجید مجیدی، کارگردان فیلم‌های بید مجنون و آواز گنجشک‌ها ایده ساخت فیلم «محمد(ص)» را مربوط به خاطره‌ای در چند سال پیش دانست و گفت: حدود 9 سال پیش جشنواره‌ای در دانمارک برایم بزرگداشت گرفت که دقیقا همزمان شد با کاریکاتورهای توهین‌آمیزی که درباره پیامبر در نشریات آن کشور منتشر شده بود. با خودم خیلی فکر کردم چطور می‌توانم در کشوری حاضر شوم که به اعتقادات ما توهین کرده‌اند، برای همین طی نامه‌ دوستانه‌ای از رئیس آن جشنواره تشکر کردم و گفتم نمی‌توانم در رویدادی حاضر شوم که به پیامبر، دین و اعتقاداتم بی‌احترامی می‌کند. این ماجرا ذهنم را به خودش مشغول کرد تا این که تصمیم گرفتیم قرائت درستی از شخصیت پیامبر اسلام(ص) را با ساخت فیلمی درباره حضرت محمد(ص) تبیین کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها