مقابله با امپراتوری رسانه‌ای ظالمان

در سیر جوامع بشری و در فرآیند جابه‌جایی قدرت، رسانه به ابزاری نیرومند و تاثیرگذار برای پیشبرد اهداف تبدیل شده است، چنان‌که امروزه کاربرد واژه جنگ نرم در ادبیات روابط بین‌الملل کاملا جا افتاده است. زمانی آلفرد ماهان، افسر نیروی دریایی آمریکا به روسای جمهوری این کشور توصیه کرد داشتن نیروی دریایی قوی یعنی تسلط بر جهان.
کد خبر: ۸۲۶۹۱۴
مقابله با امپراتوری رسانه‌ای ظالمان

به نظر می‌رسد با انفجار اطلاعات در عصر ارتباطات و اهمیت رو به تزاید رسانه‌ها در مقوله قدرت‌نرم که جریان اطلاعات یکسویه یکی از خروجی‌های آن است، داشتن شبکه‌های نیرومند رسانه‌ای به معنای مدیریت افکار مردمان جهان و هدایت افکار عمومی به نفع سیاست‌های خود است و این یعنی تسلط بر جهان با ابزار رسانه.

در همین چارچوب و براساس توصیه‌های جوزف نای، نظریه‌پرداز قدرت نرم ملاحظه می‌شود قدرت‌های غربی، روسیه و چین و حتی برخی کشورهای عربی با راه‌اندازی شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای در قالب‌های خبری، سرگرمی و ورزشی سعی در تزریق سیاست‌ها و سبک زندگی مورد نظرشان برای مردمان کشورهای جهان دارند.

برای مثال یورگن هابرماس، از نظریه‌پردازان مکتب فرانکفورت معتقد است سرمایه‌داری از رهگذر تجدد و توسعه با استفاده از وسایل ارتباط جمعی به دستکاری افکار عمومی می‌پردازد و این یعنی تحمیل نیازهای اجتماعی. یا هربرت شیلر، استاد ارتباطات دانشگاه کالیفرنیا بر این باور است کارکرد رسانه‌های آمریکایی دستکاری در مغزها و قلب‌هاست.

همین‌طور یوهان گالتونگ در تبیین ویژگی‌های امپریالیسم رسانه‌ای و با طرح مدل مرکز پیرامون معتقد است در رفتاری فئودالی تمامی اخبار مهم و کلیدی به مرکز اختصاص دارد به عبارتی بهتر جریان خبر در فرآیندی عمودی از شمال یا کشورهای ثروتمند به کشورهای جنوب در جریان است.

برای مقابله با این امپریالیسم رسانه‌ای یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب امپراتوری رسانه‌ای ظالمان هر چند در دهه‌های اخیر گام‌هایی برداشته شده است که برای مثال می‌توان به همکاری رسانه‌ای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اشاره کرد اما به نظر می‌رسد جدی‌ترین حرکت برای مقابله با امپریالیسم رسانه‌ای غرب و عادلانه ساختن جریان آزاد اطلاعات تلاش‌های اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی است که با نگرش مستقل و پویا درصدد تولید آثار پاک رسانه‌ای است.

در واقع در دنیایی که کارگردانان امپراتوری رسانه‌ای ظالمان چشمان خود را بر جنایات وحشیانه تروریست‌ها در سوریه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و عربستان علیه مردم فلسطین و یمن بسته و فقط مواردی را که صلاح بدانند گزینش و پخش می‌کنند یا به دنبال جهانی‌سازی سبک زندگی غربی با استاندارد آمریکایی هستند، اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی می‌کوشد این وضع را با چالش مواجه ساخته، در مقابله‌ای رسانه‌ای از تبدیل امپریالیسم ارتباطی غرب به امپریالیسم فرهنگی جلوگیری کند و با تهیه و تولید اخبار و برنامه‌های اخلاق‌محور و مبتنی بر واقعیات، جلوی نهادینه شدن سیاست‌های رسانه‌ای مورد نظر قدرت‌های زیاده‌خواه را بگیرد و به این ترتیب به مردمان کشورهای مختلف توجه دهد، در جهان چه می‌گذرد تا واقعیات را آن‌گونه که هست، ببینند و قضاوت کنند نه آن‌گونه که امپراتوری رسانه‌ای ظالمان به تصویر می‌کشد. با توجه به اهمیت چنین راهبردی برای اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی است که رهبر انقلاب این اتحادیه را مرکزی بسیار مهم برای مقابله با امپراتوری خطرناک و مافیای پیچیده رسانه‌های آمریکایی صهیونیستی خواندند و بر تقویت آن تاکید کردند.

دکتر مراد عنادی - مدیر مسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها