سفیر پیشین ایران در یمن در گفت‌و‌گو با جام‌جم:

عربستان به فکر عقب‌نشینی آبرومندانه از یمن است

حسن امینیان، سفیر پیشین ایران در یمن با اشاره به شکست عربستان در این جنگ معتقد است هم‌اکنون ریاض به دنبال عقب نشینی آبرومندانه از جنگ است چون تاکنون نتوانسته است چیزی را به دست آورد.
کد خبر: ۸۲۴۷۴۹
عربستان به فکر عقب‌نشینی آبرومندانه از یمن است

وی با اشاره به یورش خصمانه عربستان به یمن به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: به همان اندازه که عربستان اهمیت دارد یمن نیز مهم است. یمن یکی از کشورهای منطقه است که منابع عظیم نفتی و همچنین مرز مشترک با عربستان دارد. یمن کشوری است که 23 میلیون جمعیت دارد که نیمی از آنها شیعه هستند و می‌توانند آینده یمن را رقم بزنند. یمن با وجود میزان بالای فقر، کشوری بسیار مهم به لحاظ استراتژیک بوده و جایگاه جغرافیایی خاصی را دارد. یمن یک باب المندب دارد که در منطقه بسیار مهم است. جزایر مختلفی نیز در یمن وجود دارد که از نظر سوق الجیشی و نظامی از اهمیت بالایی برخوردارند. به عنوان مثال، مهم‌ترین جزیره آن «سقطری» است. یمن استان‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین آن صعده است و مردم این منطقه فرهنگ اصیل اسلامی دارند که با یکدیگر یکپارچه بوده و سنن اسلامی را رعایت می‌کنند. این افراد مخالف سلطه غرب و فرهنگ غربی هستند. نکته دیگر این‌که این افراد از خانواده اهل بیت بوده و گزارش‌ها را درباره ادعای دخالت ایران در مسائل یمن رد می‌کنند. آنها ایران را به لحاظ قرابت فرهنگی به عنوان الگو پذیرفته‌اند و خواهان اثبات اراده خود هستند.

سفیر پیشین ایران بزرگ‌ترین اشتباه عربستان را تجاوز به یمن خوانده و اضافه می‌کند: این تجاوز به خاک یک کشور و از بین بردن مردم هنر نیست؛ بلکه کمال ذلت است. به همین دلیل یمنی‌ها در طول تاریخ با عربستان اختلاف نظر داشتند. عربستان به یمنی‌ها ستم کرده، اما یمنی‌ها به هیچ وجه تسلیم نمی‌شوند.

خصومت مردم با تجاوز اخیر عربستان بیشتر شده است و قدرت گرفتن حوثی‌ها در یمن و شیعیان در عربستان، ریاض را نیز نگران کرده است. انصارالله به دنبال روی کار آمدن حکومتی عادلانه است که از فرهنگ اسلامی نشات گرفته باشد. عربستان کاملا می‌داند که اگر حوثی‌ها در یمن پیروز شوند، دیگر نمی‌توانند حکومت کنند. در خود یمن بسیاری از مردم اعم از شیعه و سنی با انصارالله موافق بوده و با وجود بمباران هر روزه عربستان با یکدیگربیشتر متحد می‌شوند.

وی در رابطه با وضعیت عربستان می‌گوید الان عربستان به دنبال عقب‌نشینی آبرومندانه از جنگ است، چون تاکنون نتوانسته است چیزی را به دست آورد. با شناختی که از مردم یمن دارم، می‌توانم بگویم آنها افرادی جنگجو بوده و سرانجام عربستان را در این جنگ شکست خواهند داد و درنهایت حقوق مردم یمن احیا می‌شود. اگر عربستان می‌خواهد در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس حیات داشته باشد باید به جنایت خود پایان دهد، زیرا هر چقدر این جنگ ادامه یابد تضاد و دشمنی با عربستان زیاد می‌شود. عربستان برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه باید فورا از یمن عقب‌نشینی کند و به حقوق مردم که همان آزادی است، احترام بگذارد.

معصومه زارع - بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها