با آندرس کریستین هوگارد، سفیر دانمارک در ایران

دانمارک، بازار ایران را با دقت رصد می‌کند

دانمارک به عنوان یکی از کشورهای قاره سبز دارای تجارت خارجی مناسبی با جهان است، به طوری که شرکای تجاری آن را غول‌های اقتصادی شامل آلمان، سوئد، بریتانیا، آمریکا، نروژ و هلند تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۷۶۲۹
دانمارک، بازار ایران را با دقت رصد می‌کند

از سوی دیگر این کشور برخی مواد اولیه و نیازهای تجاری خود را نیز از کشورهایی چون هلند، چین، آمریکا و همسایگان اروپایی خود تامین می‌کند که نام ایران با توجه به امکانات و مواد اولیه‌اش در میان آنها دیده نمی‌شود؛ هرچند امکان برقراری مبادلات تجاری میان دو کشور مهیاست و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. این در حالی است که با توجه به سابقه همکاری‌های تجاری میان دو کشور و البته افق‌های تازه در دوران پساتحریم می‌توان انتظار افزایش تجارت خارجی میان دو کشور را داشته باشیم، از این‌رو جام‌جم سری به سفارت دانمارک در تهران زده تا از سفیر این کشور درباره افق تازه در روابط اقتصادی با ایران بپرسد. آندرس کریستین هوگارد 61 ساله که تقریبا نزدیک به پنج سال است وارد خاک ایران شده، ابتدا درباره حال و هوای کلی ایران به ما می‌گوید و مردم و کشور ایران را متفاوت از آنچه در رسانه‌های خارجی مطرح شده، توصیف می‌کند. به عقیده وی، ایران دارای مردمی مهمان‌نواز، خونگرم وکشوری سرشار از فرصت‌های اقتصادی است که می‌توان از آنها برای جلب نظر سرمایه‌گذاران خارجی‌ استفاده کرد و توافق احتمالی و رفع تحریم‌ها می‌تواند دریچه‌ای امیدبخش در این بین باشد.

حجم تجارت میان ایران و دانمارک چقدر است؟

با توجه به مشکلات ایجاد شده به دلیل تحریم‌ها، اکنون حجم تجارت میان دو کشور بسیار پایین است، به صورتی که حتی نمی‌توان درباره آنها آینده‌ای متصور شد، چون بسیاری از محصولاتی که اکنون از ایران به بازار دانمارک راه می‌یابد، درواقع همان محصولات سنتی ایران مثل پسته و فرش هستند، در حالی که زمینه‌های تجاری بسیار گسترده‌ای در این بین باقی است.

مهم‌ترین واردات دانمارک از ایران چیست؟

همان‌طور که اشاره کردم تجارت ایران با دانمارک در پایین‌ترین میزان خود قرار دارد و نمی‌توان در مورد انواع آن اظهار نظر کرد، اما در شرایط فعلی فرش و خشکبار و برخی اقلام خوراکی مثل گلاب و مربا از ایران وارد می‌شود.

در مورد صادرات دانمارک به ایران چه اطلاعاتی دارید؟

با توجه به تحریم‌ها، بیشتر تجارت دانمارک با ایران به حالت سکون رسیده یا اکنون در حد بسیار کمی است، ولی اگر از امکانات صادراتی دانمارک به ایران بخواهیم سخن بگوییم، می‌توان به انرژی‌های تجدیدپذیر، سیستم‌های حمل و نقل، دارو و برخی مواد اولیه اشاره کرد که در صورت عادی شدن روابط تجاری می‌توان انتظار داشته باشیم این اقلام به عنوان تجارت آماده باشند.

با توجه به تغییرات ایجاد شده در اوضاع سیاسی ایران با کشورهای غربی آیا هیات‌های تجاری از دانمارک به ایران سفر می‌کنند؟

پس از توافق لوزان که سمت و سوی سیاست‌های خارجی ایران و 1+5 را تغییر داد، گروه‌های تجاری گسترده‌ای از سراسر کشورها به سمت ایران توجه نشان دادند که تجار دانمارک هم جزو آنها بودند. این روند هنوز هم ادامه دارد و هیات‌های تجاری برای بازدید به ایران می‌آیند.

به عقیده شما ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی مناسب است؟

اجازه دهید این‌گونه پاسخ دهم: اگر به جمعیت ایران توجه داشته باشیم درمی‌یابیم نزدیک به 80 میلیون نفر به عنوان بازاری مناسب برای صادرات مطرح است ولی اگر به عنوان سرمایه‌گذار به موضوع بنگریم با توجه به وجود منابع موجود در ایران زمینه‌های بسیاری در این باره وجود دارد که هر کدام دارای شرایطی خاص هستند.

به نظر شما سرمایه‌گذاران خارجی در ایران به چه نیاز دارند؟

به‌طور کلی سرمایه‌گذاران خارجی در هر منطقه از جهان به دنبال امنیت سرمایه‌گذاری و قوانین ساده برای خارج کردن سرمایه خود پس از انجام کار اقتصادی هستند. اگر مسئولان ایرانی بتوانند این قوانین را مهیا کنند جای تردید نیست شاهد حضور خارجی‌های سرمایه‌دار خواهیم بود که چیز دور از انتظاری نیست.

سرمایه‌گذاران دانمارکی اکنون چگونه بازار ایران را رصد می‌کنند؟

اشاره کردم که گروه‌های تجاری زیادی در دانمارک اکنون مشغول رصد بازار ایران هستند و تماس‌های مکرری با سفارت دانمارک در تهران گرفته‌اند تا بتوانند از دور امکانات و شرایط اقتصادی ایران را دریابند هر چند درخواست‌‌های سفر تجاری هم در این بین وجود دارد.

این درحالی است که امروز بااستفاده از دنیای مجازی می‌توان اطلاعات مفیدی از تولیدات و امکانات سرمایه‌گذاری در دیگر نقاط جهان به دست آورد، بنابراین تجار دانمارکی نه‌تنها با اینترنت به دنبال واقعیت‌های اقتصاد ایران هستند، بلکه براساس اطلاعات و آمار ارائه شده از سوی سازمان‌ها و نهادهای رسمی نیز تصمیم‌گیری می‌کنند.

شما کدام بخش از صنایع ایران را به عنوان جذاب‌ترین سرمایه‌گذاری می‌دانید؟

با توجه به صنایع داخلی دانمارک و البته امتیازات موجود در بازار ایران، بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری در ایران برای بازرگانان دانمارکی انرژی‌های پایدار و تجدید‌پذیر بخصوص نیروگاه‌های بادی است. این در حالی است که محصولات کشاورزی ایران نیز می‌تواند به عنوان گزینه‌ای برای واردات دانمارک از ایران مطرح باشد.

از سرمایه‌گذاری تجار دانمارکی صحبت کردیم و بد نیست کمی هم از سرمایه‌گذاران ایرانی در کشورتان بدانیم، آیا بازرگانان ایرانی هم امکان سرمایه‌گذاری در دانمارک را دارند؟

بله. دانمارک کشوری با قوانین مشخص مثل دیگر کشورها و دارای اقتصاد آزاد است. بنابراین آنچه در قالب قوانین و تجارت در دانمارک تدوین شده باشد، قابل اجراست و ایرانی‌ها هم شامل این قوانین هستند.

و آخرین سوال این که آیا تجارت ایران و دانمارک آماده شروعی مجدد است؟

پاسخ شما با فرض این که توافق هسته‌ای صورت گرفته و تحریم‌ها کنار رفته‌اند، بدون تردید بله است و باید منتظر نتیجه مذاکرات بود، ولی در نهایت بخش‌های تجاری دانمارک منتظر ورود به بازار بکر ایران هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها