نتایج توافق احتمالی هسته‌ای از دید تحلیلگر لبنانی

از واگرایی اعراب تا تقویت جایگاه ایران در منطقه

فابیوس، وانگ‌ئی و لاوروف امروز خود را به وین می‌رسانند تا نشستی دیگر میان وزرای خارجه ایران و 1+5 برای بحث‌های نهایی درباره توافق هسته‌ای در آستانه ضرب‌الاجل 16 تیر برگزار شود. این نشست در حالی برگزار می‌شود که دیروز مذاکرات فشرده میان هیات‌های ایران و آمریکا (گفت‌وگوهای ظریف ـ کری و صالحی ـ مونیز) برگزار شد و شب گذشته نیز دیپلمات‌های ایرانی هتل کوبورگ را ترک کردند تا در مراسم شب قدر شرکت کنند.
کد خبر: ۸۱۴۶۱۲

دیپلمات‌ها می‌گویند: بحث تحریم‌ها و لغو آن در روز توافق در کنار دو بحث دیگر یعنی بازرسی از سایت‌های ایران و قوانین ناظر بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران جزو موارد اختلاف بوده است. بخش اعظم مذاکرات به موضوع «توالی زمانی» این امر متمرکز شده تا هر دو طرف به صورت مشروع بتوانند اعلام کنند به آنچه می‌خواسته‌اند، رسیده‌اند. با این حال به‌نظر می‌رسد مدت اجرای توافق احتمالی نیز از نکات مورد بحث درباره این توافق است، چراکه خبرگزاری ایتارتاس به نقل از منبع دیپلماتیک هیات مذاکره‌کننده غربی اعلام کرد: توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به مدت ده سال درباره اغلب نکات اجرایی خواهد شد. این منبع در عین حال خاطرنشان کرده است که برای اجرای برخی بندهای موافقت‌نامه هسته‌ای بین ایران و 1+5، حداکثر چارچوب زمانی 25سال خواهد بود. همچنین یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری شینهوا گفته «طرح انتقال اورانیوم مازاد ایران به روسیه در وین در دست بررسی و مذاکره است.»

درحالی‌که گفته می‌شود هنوز چند مورد اختلافی درباره توافق نهایی میان تهران و 1+5 وجود دارد، رسانه‌های غربی با عینک خوشبینی به فرجام این مذاکرات می‌نگرند.

در همین ارتباط شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد: «برای رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران طرفین مذاکره‌کننده حسن‌نیت واقعی دارند.»

بی.بی.سی هم مدعی شد: «در زمینه ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، گشایش حاصل شده است.»

سی.ان.ان نیز اعلام کرده «توافق‌نامه آزمایشی وجود دارد که اگر امضا شود، بیانیه‌ای صادر خواهد شد که طی آن تحریم‌ها برداشته می‌شود.»

روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست هم مدعی شده که سه مانع مهم توافق هسته‌ای، حل و فصل شده است. به نوشته این روزنامه «قدرت‌های جهانی درباره سازوکاری که اجازه خواهد داد تحریم‌ها در صورت نقض توافق نهایی هسته‌ای توسط ایران بلافاصله بازگردد، توافق کرده‌اند. بر این اساس تحریم‌ها به جای آن‌که به‌طور خودکار دوباره از سرگرفته شود کمیته‌ای متشکل از نمایندگان هر کشور رای خواهد داد در صورت نقض قابل توجه تعهدات از سوی ایران، درباره بازگرداندن تحریم‌ها تصمیم‌گیری ‌شود.»

روزنامه گلوبال‌تایمز، نشریه ارگانی حزب حاکم چین هم در تحلیلی نوشته است: ماراتن طولانی گفت‌وگوهای هسته‌ای خط پایان را تجربه می‌کند و 1+5 و ایران که یک‌بار در لوزان بیانیه‌ای منتشر کردند، حالا در آستانه یک توافق تاریخی هستند.

با این حال یک منبع آگاه از احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای خبر داده و گفته است «مذاکرات هسته‌ای ممکن است تا 9 جولای (18 تیر) تمدید شود.»

به گفته این منبع، برخی مسائل مربوط به تحریم‌ها و قطعنامه شورای امنیت دو اختلافی هستند که وزرای خارجه باید در مورد آنها تصمیم‌گیری کنند. در همین حال، منبعی دیگر با اشاره به بازگشت وزرای خارجه 1+5 به وین گفت: وزرا به‌منظور حل اختلافات داخلی خود تشکیل جلسه خواهند داد تا به موضعی واحد در مذاکرات با ایران دست پیدا کنند.

نگرانی دوباره نتانیاهو از توافق احتمالی

همزمان با خوشبینی رسانه‌ها به اعلام توافق جامع، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن ابراز نگرانی مجدد از احتمال لغو تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان گفت هر قدر زمان بیشتری می‌گذرد، قدرت‌های بزرگ امتیازات بیشتری به ایران می‌دهند. او در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن لغو احتمالی تحریم‌ها علیه ایران، اعلام کرد: «در صورت لغو تحریم‌ها، ده‌ها و شاید صدها میلیارد دلار بر اقتصاد ایران سرازیر می‌شود و هیچ امکانی برای بازگشت به عقب وجود نخواهد داشت.»

این سنگ‌اندازی‌های نتانیاهو در شرایطی است که حضور ده روزه وزیر خارجه آمریکا در محل مذاکرات هسته‌ای با ایران رکورد طولانی‌ترین مذاکرات یک وزیر خارجه آمریکا را بار دیگر شکست. این رکورد پیش از این و در جریان گفت‌وگوهای لوزان، در اختیار جان کری بود. روند گفت‌وگوهای هسته‌ای در حالی آخرین روزهای خود را طی می‌کند که گفته می‌شود پس از اتمام آن، قطعنامه شورای امنیت صادر خواهد شد. همزمان برخی رسانه‌های روسی هم ادعا کرده‌اند که «هیات ایرانی اعلام کرده در صورت شکست گفت‌وگوها، آنچه را که در روند مذاکرات محرمانه بوده است منتشر خواهد کرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها