از مجید مجیدی، کارگردان فیلم «محمد(ص)» در همایش «عمری با قرآن» قدردانی شد

تجلیل از پیشکسوتان قرآنی

در چهاردهمین همایش «عمری با قرآن» که شامگاه جمعه در تالار ایوان شمس برگزار شد، از برخی پیشکسوتان قرآنی تجلیل شد.
کد خبر: ۸۱۴۱۵۷

به گزارش جام‌جم، نقش تاثیرگذار کتاب آسمانی قرآن در زندگی مسلمانان و جامعه اسلامی بر کسی پوشیده نیست و اثرات مثبت انس با قرآن، بخوبی قابل ردیابی و اشاره است. معجزه پیامبر گرامی اسلام، اعجاز خود را از گذشته‌ای دور آغاز کرد و تا همیشه نیز با برکات عظیم خود، جهانیان را مجذوب خود می‌کند.

کسانی که بیشتر از دیگران با قرآن مانوس هستند، قدر این نعمت بی‌همتا و هدیه الهی را بیشتر می‌دانند. قاریان و حافظان قرآن و افرادی که بی‌چشمداشت از هر فرصتی برای ترویج و اشاعه مفاهیم این کتاب مقدس و آسمانی استفاده می‌کنند. نقش بسیار مهم و ارزشمندی در انس و الفت مردم با قرآن دارند. سبک زندگی ایرانی- اسلامی که این روزها نیاز فراوانی به رواج آن احساس می‌شود، نیز ارتباط مستقیمی با تعالیم و آموزه‌های قرآن دارد.

از این رو تجلیل از افرادی که زلفی با قرآن گره زده‌اند، از اولویت‌های جامعه اسلامی است و قدردانی از آنها، کمترین کاری است که مسئولان می‌توانند در قبال برکات ایجادشده ناشی از قرآن در جامعه، انجام دهند.

چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران که با عنوان «عمری با قرآن» و با حضور مسئولانی چون محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حجت‌الاسلام امرودی معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی دبیر شورای عالی قرآن، محمدحسین محمدزاده مدیر رادیو قرآن، مهدی قره‌‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن و برخی استادان و پیشکسوتان قرآنی چون سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد حاجی‌شریف، محمدرضا پورزرگری، احمد ابوالقاسمی، حسین اخوان‌اقدم و علی‌اکبر ملکشاهی برگزار شد، یکی از مهم‌ ترین اقدامات در این زمینه است. ضمن این که این تجلیل چون در ماه مبارک و پرخیر و برکت رمضان انجام شد، لطف و حال دیگری داشت.

این مراسم با تلاوت احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی کشورمان آغاز شد و پس از همخوانی گروه تواشیح فجر، علی‌اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن درخصوص همایش عمری با قرآن گفت برنامه‌ریزی‌های این همایش از حدود سه ماه قبل با همفکری و ارتباطی که با استادان قرآنی و کارشناسان فرهنگسرا داشتیم، انجام شد و تصمیم گرفتیم طی این مراسم با دعوت از پیشکسوتان قرآنی از آنها تجلیل کنیم.

بهروز یاریگل، علی فربین، حمیدرضا مستفید و اکرم‌السادات معینی، از جمله پیشکسوتان و فعالان قرآنی بودند که در این همایش از آنها تجلیل شد.

قدردانی از خانواده شهید عبدالله مداح نیز یکی از بخش‌های این مراسم بود. شهید مداح از قاریان ممتاز قرآن کریم بود که سال 61 در مسابقات اوقاف برگزیده شد.

در ادامه از خانواده طاهر خوشنویس ‌تبریزی هم تجلیل شد. او از نسخ‌نویسان برجسته معاصر بود و کتابت بسیاری از قرآن‌های قدیمی و نهج‌البلاغه را به عهده داشت.

تجلیل از سازنده فیلم عظیم «محمد رسول الله»

اما نکته جالب درباره این همایش این بود که بجز تجلیل از پیشکسوتان و فعالان و خادمان قرآنی، از یک هنرمند هم به پاس یک عمر فعالیت قرآنی در عرصه هنر تجلیل شد و مجید مجیدی، کارگردان صاحبنام سینما به عنوان یکی از مفاخر جامعه دین و هنر، جایزه و لوح یادبودش را از دستان قالیباف دریافت کرد.

تجلیل از مجیدی بی‌تناسب با چنین فضایی نیست، زیرا معنویت و نگاه دینی و قرآنی در بیشتر آثار او قابل ردیابی است و هنری که او در آن فعالیت می‌کند، یکی از مهم‌ترین ابزار ترویج فرهنگی قرآنی است. رنگ خدا، بچه‌های آسمان، بید مجنون و خدا می‌آید، برخی از فیلم‌های او در این زمینه هستند. فیلم «محمد رسول‌الله»، تازه‌ترین ساخته مجیدی که طی ماه‌های آینده به طور گسترده اکران می‌شود، شاید مهم‌ترین و صریح‌ترین فیلم دینی و قرآنی این کارگردان باشد.

پیشکســوتان قرآنــی سرمایه‌های جامعه

شهردار تهران نیز در این مراسم پیشکسوتان قرآنی را بزرگ‌ترین سرمایه‌های اجتماعی دانست و گفت افرادی که امروز از آنها تجلیل شد، الگوی جوانان ما در این زمانه هستند.

محمدباقر قالیباف ادامه داد: مهم‌ترین کار فرهنگی ما در شهرداری تهران، توجه مردم و شهروندان به مسائل قرآنی و توجه به فرهنگ قرآنی است. زیست مؤمنانه فقط از طریق همین راه امکان‌پذیر است.

شهردار تهران با اشاره به حدیث ثقلین بیان کرد: توجه به قرآن و عترت مبنای رشد و تعالی و توفیق ما در عرصه‌های مادی و معنوی خواهد بود و درباره قرآن «وَ هذا ذِکرٌ مُبارَک» مهم‌ترین مساله این است که آن را در جامعه پاس بداریم.

او افزود: آنچه اهمیت دارد، برداشت درست از قرآن است. شاید بسیاری از افراد باشند که حرف از قرآن بزنند و قرآن را خوب تلاوت کنند، اما نسبت به آن عصبیت و جهالت دارند. همان طور که در صدر اسلام و در جریان صفین و حکمیت هم افرادی بودند که از معارف حقه قرآن بازماندند امروز هم این زمینه را داریم و گروه‌هایی چون داعش و جبهه النصره در عراق و سوریه نشان دادند فهم درستی از قرآن ندارند.

قرائت قرآن توسط رضا جمعه منصور قاری بین‌المللی مصری، سخنرانی محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، رونمایی از دو اثر رادیو قرآن و دعاخوانی و اذان‌گویی محمدرضا پورزرگری، برخی از برنامه‌های این همایش بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها