نه این‌که بخواهیم توی دلتان را خالی کنیم، اما شاید اگر می‌دانستید بعضی حلیم‌هایی که در بازار به فروش می‌رسد از چه ترکیباتی درست شده است، کمتر لب به این غذای سنتی ‌زدید.
کد خبر: ۸۰۹۴۱۶
مزه سودجویی در حلیم‌های بی‌کیفیت

با فرارسیدن ماه رمضان، بازار حلیم فروشی‌ها داغ‌تر از همیشه شده است و به هر کوچه و خیابانی که می‌روید، بساط حلیم فروشی‌ها برپاست. اما رئیس اتحادیه فروشندگان آش، حلیم، کباب و غذاهای سنتی تهران به ایسنا گفته است که در ایام ماه مبارک رمضان، عده‌ای سودجو در حاشیه شهر تهران، اقدام به تهیه حلیم با استفاده از کاه، خوراک دام و سیراب شیردان فاسد می‌کنند و این محصول را به‌طور غیرقانونی در واحد‌های غیرمجاز به فروش می‌رسانند.

به گفته حسین محمدی، این افراد سودجو، این حلیم‌ها را با قیمت پایین‌تری می‌فروشند که کاملا غیربهداشتی بوده و برای سلامتی مردم مضر است.

پیشتر هم معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار تهران، تاکید کرده بود که عرضه‌کنندگان حلیم و آش در ایام ماه مبارک رمضان باید شناسنامه دار شده و دیگر عرضه‌کنندگان غیرمجاز از سطح شهر جمع‌آوری شوند.

نعمت‌الله ترکی به ایرنا گفته بود که اتاق اصناف تهران و اتحادیه مربوط باید نسبت به شناسایی عرضه‌کنندگان حلیم و آش در ایام ماه مبارک رمضان اقدام کرده و برای آنان مجوز صادر کنند و در واقع، تنها واحدهایی که از سوی اتحادیه و اتاق اصناف معرفی می‌شوند حق داشته باشند نسبت به عرضه حلیم و آش اقدام کرده و دیگر افرادی که به صورت غیرمجاز و بهداشتی عرضه می‌کنند از سطح شهر جمع‌آوری شوند.

اما با وجود همه این تمهیدات، همچنان حلیم فروشی‌های غیرمجاز در سطح همه شهرها وجود دارند و انگار این شغل پرسود خیلی‌ها را وسوسه می‌کند که هر طور شده حلیم را به دست مردم برسانند؛ حالا می‌خواهد بهداشتی باشد یا غیربهداشتی.

پخت حلیم در گاوداری‌ها و کارگاه‌های صنعتی

این‌که حلیم با چه مواد اولیه‌ای درست می‌شود، یک بحث است و این‌که همین حلیم قرار است در کجا پخت شود هم بحث دیگری است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آش، حلیم، کباب و غذاهای سنتی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم به نکته عجیبی اشاره می‌کند و با صراحت می‌گوید: خبرهایی که به ما رسیده، حاکی از آن است که گاهی حلیم‌ها را به صورت فله‌ای و گسترده در گاوداری‌ها، کارگاه‌های صنعتی، سوله‌ها و محوطه‌های باز تهیه می‌کنند و بعد از تهیه هم در هر کجا که بتوانند بساط کنند حلیم‌ها را به فروش می‌رسانند. محمدی تاکید دارد که مهم نیست چطور حلیم را با کنجد و دیگر مواد تزئین کنند یا با چه ظاهر شیکی به مشتری بفروشند، مهم این است که حلیم چگونه در کجا تهیه می‌شود و در کجا توزیع خواهد شد.

به همین دلایل او به مردم توصیه می‌کند حلیم‌ها را فقط از مراکز مجاز خریداری کنند. واحد‌های مجاز فروش حلیم و آش هم با بنرهای متحد‌الشکل، همراه با شماره عاملیت فروش، پروانه کسب و کد بهداشتی هستند و مردم می‌توانند از این طریق، واحدهای مجاز را شناسایی کنند.

مواد اولیه بی‌کیفیت در حلیم

حلیمی‌که شما از مراکز غیرمجاز می‌خرید، الزاما آلوده نیست و احتمال دارد که مشکل بهداشتی هم نداشته باشد، اما از آنجا که نظارتی بر آنها وجود ندارد، ممکن است کیفیت آن را پایین بیاورند، در حالی که در مراکز مجاز عرضه حلیم، نظارت وجود دارد و آنها نمی‌توانند هر نوع حلیمی‌ را به دست مشتری بدهند.

دکتر محمدحسین عزیزی، رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران و استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با جام‌جم به همین مساله اشاره و یادآوری می‌کند که در برخی مراکز غیرمجاز عرضه حلیم، کیفیت مواد اولیه تولید حلیم را پایین می‌آورند. مثلا بلغور یا روغن را با قیمت و کیفیت پایین‌تر و گوشت را هم با کیفیت پایین‌تر تهیه می‌کنند.

این متخصص صنایع غذایی توصیه می‌کند که اگر مردم احساس کردند که بو یا مزه حلیم، حتی کمی‌متفاوت با حلیم طبیعی است، از خریدن آن امتناع کنند.

به قول عزیزی، اینها مصداق بارز کلاهبرداری است و به همین علت، بهترین راه برای مقابله با این افراد این است که در وهله اول، خود مردم از خرید این مواد خوراکی غیراستاندارد خودداری کنند.

در وهله دوم هم، باید سطح نظارت‌ها ـ چه در سطح تولید و چه در سطح عرضه ـ بیشتر شود و تعداد ناظران هم افزایش یاید.

حتی پیشتر هم وزیر بهداشت از همین وضعیت گله کرد و به رسانه‌ها اعلام کرد که برای کشوری 70 میلیونی، فقط 70ناظر غذا و دارو وجود دارد.

با این شرایط، معلوم است که تخلف در بازار حلیم و دیگر مواد غذایی، راحت تر از چیزی که فکرش را بکنید اتفاق خواهد افتاد.

حلیم سالم را با چه قیمتی بخریم؟

قیمت حلیم با توجه به شهر و منطقه‌ای که به فروش می‌رسد و حتی با توجه به انصاف فروشنده، بالا و پایین می‌شود، اما اگر حلیم را از در مراکز مجاز خریداری کنید، قیمت‌ها بسیار به همدیگر نزدیک است.

براساس اعلام اتحادیه، هر کیلوگرم حلیم ساده 9000تومان، حلیم با مخلفات 10 هزار تومان، آش شله قلمکار 9500 تومان، آش رشته 8500 تومان و هر پرس آش و حلیم 6000 تومان در ماه مبارک رمضان به فروش می‌رسد.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها