مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

محرومیت موقشنگ ها و خالکوب ها +تصاویر

دو سالی است که فوتبال ما تحت برنامه‌ریزی خوب سازمان لیگ قرار گرفته است. به عبارتی دیگر سازمان لیگ با برنامه‌ریزی خوب مسابقات در کیفیت این رقابت‌ها اثرگذار بوده است.
کد خبر: ۸۰۸۴۳۰
نوید روزهای خوش با درخشش مربیان جوان

خوشبختانه امسال هم مسابقات باشگاهی نظم خوبی داشت که جای تقدیر دارد، اما به دلایل مختلف از جمله نداشتن یک لیگ حرفه‌ای کامل، متاسفانه بار دیگر این حقیقت به چشم آمد که تیم‌های باشگاهی ما از آن توان و ظرفیت لازم برخوردار نیستند که حداقل یک نیم‌فصل کامل را با فشردگی بالا سپری کنند. همین موضوع باعث شد در 10 هفته پایانی لیگ که چهار نماینده فوتبال ایران کار خود را در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا آغاز کردند، برگزاری رقابت‌ها با مشکلاتی برای تیم‌ها همراه باشد. حتی تیم‌های بابضاعتی چون نفت، فولاد و تراکتورسازی به خاطر همین تداخل، آسیب‌های فراوانی دیدند و درنهایت هم در کورس قهرمانی مغلوب سپاهان شدند.

در مجموع بارزترین ویژگی رقابت‌های این فصل برنامه‌ریزی سازمان لیگ در استفاده بیشتر تیم‌ها از نفرات رده‌های سنی جوانان و امید بود. اثرات این تصمیمی‌گیری درست را بخوبی در تیم ملی شاهد بودیم؛ تا جایی که کارلوس کی‌روش در بازی تدارکاتی با ازبکستان از 10 بازیکن در ترکیب تیم استفاده کرد که تعداد بازی‌های ملی‌شان هنوز به عدد 10 نرسیده بود و بسیاری از آنها نخستین بازی را با پیراهن تیم ملی تجربه می‌کردند.

در کنار آن مربیان جوان خوبی امسال در مسابقات حضور داشتند که تعدادی از آنها مثل یحیی گل‌محمدی، علیرضا منصوریان و حتی رسول خطیبی در زمره شاخص‌ترین چهره‌ها بودند. اینها خودش نویدبخش این است که مدیران و مسئولان اطمینان بیشتری به جوان‌ها کرده‌اند.

در مورد داوران زحمتکش فوتبال ایران هم باید بگویم با وجود انتقادهای گسترده‌ای که در طول فصل به آنها وارد آمد، حقیقتا سطح کیفی عملکرد داوران خوب بود و در بسیاری از موارد حتی فراتر از سطح کیفی فوتبال ما ظاهر شدند.

با این حال اگر بخواهیم مسابقات را از نظر کیفی مورد ارزیابی قرار دهیم، باید بگویم مسابقات فصل گذشته سطح کیفی قابل قبولی داشت و همین موضوع باعث شد تماشاگران کمتر از فصول دیگر در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند. در این میان مشکلی که امسال به شکلی چشمگیر و اثرگذار خودنمایی کرد، مشکل اقتصادی کشور بود که باعث شد نگاه مسئولان به ورزش یک نگاه صددرصد حمایتی نباشد. در چنین فضایی آنچه تاسف‌برانگیز است صحبت‌های مطرح شده در مورد فساد در فوتبال است؛ صحبت‌هایی که زیاد پسندیده نیست و به نوعی جفا به این رشته پرطرفدار به‌شمار می‌رود. من به جرات می‌گویم آن اندازه که در برخی نهادها سوء‌استفاده‌های مالی صورت گرفته در ورزش این‌گونه نبوده و امیدوارم برای فصل آینده مسئولان نگاه امیدوارانه‌تری به ورزش داشته باشند و کمتر پای مباحث غیرمنطقی و منفی را به این رشته باز کنند.

نکته دیگر این که متاسفانه باشگاه‌های ما به یک ساختار باشگاهی نیاز دارند که در فوتبال ما وجود ندارد. نبود امکانات و بودجه مناسب باعث می‌شود تیم‌ها آن‌طور که باید موفق نباشد. من برای تیم نفت تهران که با تعداد بازیکن جوان و یک مربی جوان به جمع هشت تیم برتر آسیا صعود کرد، آرزوی موفقیت می‌کنم، اما معتقدم تا زمانی که این دگرگونی اساسی در باشگاه‌های ما ایجاد نشود بعید است تیمی از فوتبال ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بتواند به جایگاه مناسبی دست پیدا کند. اعتقاد من بر این است که نظام باشگاهداری ما مانع اصلی رسیدن به موفقیت‌های گوناگون است.

در مجموع روند مسابقات لیگ امسال به طور کلی مثبت ارزیابی می‌شود، ولی از کنار این واقعیت نباید بسادگی گذشت که رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران در تمام عرصه‌ها می‌تواند بهتر از آنچه که هست باشد.

دکتر بیژن ذوالفقارنسب؛ کارشناس فوتبال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها