آنچه باید در مورد لیگ چهاردهم بدانیم

حساب کتاب تیمی

این اتفاق منحصر به فرد نبوده و برای دومین بار در لیگ ایران اتفاق می‌افتد که دو تیم اصفهانی، دو عنوان قهرمانی را در عرصه مسابقات فوتبال داخلی به خود اختصاص داده‌اند. امسال سپاهان قهرمان لیگ و ذوب‌آهن قهرمان جام حذفی شدند. نکته قابل توجه این که سپاهان قهرمانی در لیگ را برای بار پنجم و ذوب‌آهن قهرمانی خود را برای سومین بار به دست آوردند.
کد خبر: ۸۰۸۳۸۸

در سال 81 وقتی سپاهان قهرمان لیگ وذوب‌آهن قهرمان مسابقات فوتبال جام حذفی شدند، هر دو برای اولین بار این عنوان را به دست می‌آوردند؛ اما حالا پنجمین و سومین قهرمانی این عرصه نشان از پیشرفت رویایی دو تیم اصفهانی در فوتبال داخلی دارد.

اصفهان همیشه پیشگام اتفاقات مهم فوتبال بعد از تهران بوده است. اولین بازیکنی که در تهران بازی نمی‌کرد و به تیم ملی رسید، اصفهانی بود.

اولین تیم که در مسابقات قهرمانی کشوری در سال 1328 و بعد از 10 قهرمانی تهرانی‌ها به عنوان قهرمانی رسید هم تیم اصفهان بود و بالاخره اولین استانی که در دوره برگزاری لیگ استانی قدس در سال‌های دهه 60 بجز تهرانی‌ها به عنوان قهرمانی رسید، استان اصفهان بود و سرانجام در مسابقات لیگ باشگاهی هم اولین تیم شهرستانی که بعد از حکومت 32 ساله تهرانی‌ها در لیگ‌های باشگاهی قهرمان شد تیم سپاهان بود. حالا نوبت سپاهان آن هم برای بار چندم است که نام خود را به عنوان پرافتخارترین تیم لیگ برتر ثبت کند. سپاهان برای اولین بار در سال 89 پرافتخارترین تیم لیگ شد. این عنوان در پنج سال اخیر با سپاهان همراه
بوده است.

تمام تغییرات روی نیمکت‌ها

لیگ امسال شاهد بیشترین تعداد تغییرات روی نیمکت‌ها بوده است. در لیگ چهاردهم 12 سرمربی در مسابقات لیگ از کار برکنار شدند. این تغییرات در تیم‌های مختلف صورت گرفته است:

1 ـ سپاهان، حسین فرکی را جایگزین زلاتکو کرانچار کرد.

2 ـ در تیم تراکتورسازی رسول خطیبی جای خود را به تونی داد.

3 ـ صبای قم به جای صمد مرفاوی از مهدی تارتار بهره برد.

4 ـ در تیم پرسپولیس حمیددرخشان صندلی خود را از علی دایی گرفته بود وسپس این صندلی به برانکو داده شد.

5 ـ پیکان به جای منصور ابراهیم‌زاده ازوجود صمد مرفاوی استفاده کرد.

6 ـ نفت مسجدسلیمان هم بهروز مکوندی را جایگزین مجید باقری نیا کرد.

7 ـ راه‌آهن، علی لطیفی را جانشین استیلی کرد و سپس از وجود فرهاد کاظمی بهره برد.

8 ـ ملوان اما سه بار مربی خود را تغییر داد؛ مسیلویچ را جایگزین نصرت ایراندوست و فیروز کریمی را جانشین مسیلویچ کرد.

9 ـ سرانجام گسترش فولاد هم از فراز کمالوند به جای مهدی تارتار بهره برد.

پیروزی پرسپولیس برابر قلعه‌نویی

در مسابقات لیگ چهاردهم برای اولین بار تیم فوتبال استقلال با هدایت امیر قلعه‌نویی برابر تیم پرسپولیس بازنده شده است،امیر قلعه‌نویی در 19 بازی متوالی وبا تیم‌های مختلف از پرسپولیس نباخته بود، اما در لیگ چهاردهم نه‌تنها به پرسپولیس باخت که این باخت را در بازی برگشت هم تکرار کرد. برای آخرین بار او با تیم استقلال اهواز در بهار 82 ودر مسابقات برگشت لیگ دوم حرفه‌ای به تیم پرسپولیس باخت، سپس او سرمربی استقلال تهران شد و 6 بار به پرسپولیس باخت. سپس به مس رفت و در یک بازی به این تیم باخت، سپاهان تیم بعدی قلعه‌نویی بود که در پنج بازی لیگ و جام حذفی برابر پرسپولیس بی‌شکست بود. تراکتورسازی تیم سال 90 قلعه‌نویی بود که برابر پرسپولیس باخت و سپس نوبت بازگشت به استقلال و انجام چهار بازی بی‌شکست دیگر بود. نکته جالب این که هرگاه او از استقلال جدا می‌شد استقلال به پرسپولیس می‌باخت، چنانچه باخت‌های استقلال در سال‌های 85، 88 و 90 برابر پرسپولیس در غیاب او شکل می‌گرفت و این بار نه‌تنها او به پرسپولیس باخت که دو بار هم باخت!

در لیگ 1350 و 1375 پرسپولیس حریف را در دو بازی رفت و برگشت برده و در دو سال1370 و 1389 برابر این حریف در دو بازی رفت و برگشت باخته بود.

لیگ 1350

بازی رفت: پرسپولیس 4 ـ استقلال یک

بازی برگشت: پرسپولیس 2 ـ استقلال صفر

لیگ 1370

بازی رفت: استقلال 2 ـ پرسپولیس صفر

بازی برگشت: استقلال یک ـ پرسپولیس صفر

لیگ 1375

بازی رفت: پرسپولیس یک ـ استقلال صفر

بازی برگشت: پرسپولیس 3 ـ استقلال صفر

لیگ 1389

بازی رفت: استقلال یک ـ پرسپولیس صفر

بازی برگشت: استقلال یک ـ پرسپولیس صفر

لیگ 1393

بازی رفت: پرسپولیس 2 ـ استقلال یک

بازی برگشت: پرسپولیس یک ـ استقلال صفر

پیرمرد‌های لیگ برتر

در لیگ امسال پیرترین بازیکن جذب تیم استقلال شد، تا به حال هیچ گاه استقلال در یک مقطع از مسابقات خود چنین بازیکن مسنی نگرفته بود، بازیکن مورد اشاره عنایتی، بازیکن سابق همین استقلال است که در 38 سالگی به تیم فوتبال استقلال بازگشت. استقلال البته در عمر خود بهره‌مند از بازیکنان پرسن و سال زیادی بوده است، فرهاد مجیدی در سال گذشته با 37 سال سن برای تیم فوتبال استقلال بازی کرده و گل زده بود. عنایتی که اول اردیبهشت 39 ساله شده است رکورد لیگ را از نیلسون برزیلی گرفت که در بازی رفت استقلال و پرسپولیس در لیگ امسال 33 روز کمتر از 39 سال داشت. ضمن این که در تاریخ لیگ برتر فریدون فضلی و هاشم حیدری هم در این سن و سال بازی کرده و سهراب بختیاری‌زاده و هاملت میختاریان در سنین بعد از 40 برای تیم‌های خودشان بازی کرده بودند. پیرترین بازیکن در مسابقات رسمی داخلی ابراهیم قاسمپور بود که سال 80 در 43 سالگی و در دسته اول لیگ برای تیمش یعنی صنعت نفت بازی کرد؛ همان تیمی که 27 سال قبل از آن در مسابقات فوتبال لیگ ایران برایش بازی کرده بود.

رضا عنایتی در بازی برگشت دو تیم پرسپولیس و استقلال که در آخرین هفته از مسابقات فوتبال لیگ برگزار شد با 39 سال و 24 روز مسن‌ترین بازیکن تاریخ دربی پایتخت محسوب می‌شود.

پرگل‌ترین بازی‌های لیگ

استقلال در لیگ امسال برای اولین بار با یک تیم (در مقابل استقلال اهواز) به تساوی 4 ـ 4 رسیده است، قبل از آن پرگل‌ترین مساوی تاریخ فوتبال استقلال مساوی 3 ـ 3 بوده است، البته همین بازی و همین نتیجه در مسابقات لیگ امسال پرگل‌ترین مسابقه لیگ چهاردهم فوتبال ایران بوده است. البته در لیگ امسال یک بازی دیگر را هم داریم که این بازی 8 گل داشته است. بازی بین دو تیم فوتبال ذوب‌آهن ونفت تهران 5 بر 3 به سود تیم فوتبال ذوب‌آهن تمام شد. البته بد نیست بدانید در تاریخ لیگ برتر بازی بین دو تیم فوتبال ابومسلم مشهد و استقلال رشت که هیچ کدام در لیگ برتر نیستند، پرگل‌ترین بازی لیگ بوده است. این بازی با نتیجه 9 بر 2 به سود ابومسلم تمام شد. در لیگ‌های برتر فوتبال ایران بازی پرسپولیس و پگاه گیلان که در لیگ سوم 8 بر 2 به سود پرسپولیس تمام شد دومین نتیجه پرگل این عرصه است.البته یک بازی 10 گله دیگر هم داریم. بازی سایپا و فولاد خوزستان در مسابقات فوتبال لیگ سال 89 یعنی لیگ دهم که با تساوی جالب 5 ـ 5 تمام شد.

اتفاق جالب در تیم فوتبال ملوان

بعد از 40 سال یک سرمربی در تیم ملوان کار می‌کند که در این تیم بازی نکرده است. بجز مربیان خارجی ملوان در دو فصل اخیر، ملوانان در 40 سال گذشته، تنها بهمن صالح‌نیا، نصرت ایراندوست، محمد احمدزاده و فرهاد پورغلامی را به عنوان سرمربی تیم خود داشته‌اند، ملوان مثل تیم پاس در ادوار گذشته یک تیم بسته و خانوادگی بوده است. در تیم پاس هم در سال‌های 43 تا 82 هیچ مربی از تیم‌هایی بجز پاس را مورد استفاده قرار نداده بود. در آن سال‌ها نفراتی مثل محمود یاوری، حسن حبیبی، همایون شاهرخی، مهدی مناجاتی، ذوالفقارنسب و... سرمربی تیم فوتبال پاس تهران بوده‌اند. در سال 82 پاسی‌ها سنت‌شکنی کردند و مجید جلالی سرمربی پاس شد که سابقه بازی در تیم فوتبال پاس را نداشت. 4 مربی که از آنها یاد کردیم؛ یعنی صالح‌نیا، پورغلامی، محمد احمدزاده و ایراندوست مربیان ملوان بودند که در این تیم بازی کرده بودند. البته اسکوچیچ خارجی بود، اما امسال فیروز کریمی بدون آن که از جمع وطنی‌ها در تیم فوتبال ملوان بازی کرده باشد، امسال در این تیم حضور یافت وباعث شد تیم فوتبال در آستانه سقوط ملوان در مسابقات فوتبال لیگ برتر باقی بماند.

لیگی که کم گل بود

در لیگ امسال تا هفته بیستم هیچ تیمی نتوانسته است 5 گل در یک بازی بزند و بر این اساس لیگ ایران در این مورد خاص منحصربه‌فرد است، بهترین برد در این عرصه، برد 4 بر صفر تیم سایپا برابر تیم پدیده مشهد بوده است، ضمنا سپاهان هم برابر تیم گسترش فولاد تبریز، 4 بر یک برنده شده است. تراکتورسازی هم تیم راه‌آهن را با نتیجه 4 بر یک برده است، 10 بازی دیگر این عرصه با پیروزی 3 بر صفر به پایان رسیده است. البته بعدا تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان با نتیجه 5 بر 3 برابر نفت تهران به پیروزی رسید، اما فاصله زیادی بین گل‌های دو تیم در این بازی وجود نداشت، اما در حالی بهترین نتیجه در لیگ امسال برد 4 بر صفر بود که در تاریخ لیگ برتر برد 9 بر 2 ابومسلم برابر استقلال رشت بهترین بود و برد 8 بر 2 پرسپولیس مقابل پگاه گیلان وبرد 7 بر یک پاس مقابل فولاد خوزستان بهترین بوده است. بازی‌های زیادی هم با نتیجه 6 بر صفر به پایان رسیده است که از آن جمله برد 6 بر صفر پرسپولیس برابر پگاه در سال 83 و مس کرمان در سال 92 و برد 6 بر صفر استقلال برابر استقلال اهواز در سال 87 از دسته این بردها بوده است.

فرکی مثل قلعه‌نویی رکورد زد!

حسین فرکی مربی تیم فوتبال، قهرمان مسابقات فوتبال لیگ برتر بود. او در حالی با تیم سپاهان اصفهان این عنوان قهرمانی را به دست آورد که سال گذشته این عنوان را با تیم فوتبال فولاد خوزستان به دست آورده بود. قبل از حسین فرکی تنها یک نفر یعنی امیر قلعه‌نویی توانسته بود با دو تیم مختلف آن هم در دو سال متوالی قهرمان مسابقات فوتبال لیگ برتر شود. امیر قلعه‌نویی در سال 87 با تیم استقلال و در سال 88 با تیم فوتبال سپاهان در مسابقات فوتبال لیگ به عنوان قهرمانی رسید.حسین فرکی نه تنها در تاریخ لیگ برتر بعد از امیر قلعه‌نویی دومین نفر برترها بین مربیان است که در تاریخ لیگ اعم از لیگ برتر، لیگ آزادگان، لیگ تخت جمشید، لیگ قدس ولیگ منطقه‌ای به دسته مربیان برتر تعلق یافت.

1 ـ امیر قلعه‌نویی: 5 عنوان قهرمانی (3 قهرمانی با استقلال، 2 قهرمانی با سپاهان)

2 ـ علی پروین: 3 عنوان قهرمانی هر 3 با پرسپولیس

3 ـ رایکوف: 2 عنوان قهرمانی با تیم استقلال (تاج سابق)

4 ـ آلن راجرز: 2 عنوان قهرمانی با تیم پرسپولیس

5 ـ حسن حبیبی: 2 عنوان قهرمانی با تیم پاس

6 ـ فیروز کریمی: 2 عنوان قهرمانی با تیم پاس

7 ـ بیژن ذوالفقارنسب: 2 عنوان قهرمانی با تیم سایپا

8 ـ استانکو: 2 عنوان قهرمانی با پرسپولیس

9 ـ منصور پورحیدری: 2 عنوان قهرمانی با استقلال

10 ـ حسین فرکی: 2 عنوان قهرمانی با فولاد خوزستان و فولاد سپاهان

ادینهو در جمع تاریخ سازان

لوسیانهو ادینهو ادر، بازیکن تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز با زدن 20 گل در 30 بازی به تاریخ فوتبال ایران پیوست. رکورد‌های او از چند جهت قابل توجه است:

1 ـ ادینهو اولین بازیکن از کشور برزیل شد که در مسابقات فوتبال لیگ امسال عنوان قهرمانی را به دست آورده است.

2 ـ ادینهو تنها خارجی فوتبال ماست که 2 بار در 2 لیگ مختلف 20 گل یا بیشتر از آن را به ثمر رسانده است.اودر سال 89 هم در 34 بازی 22 گل زد، اما در آن سال او آقای گل نشد و بعد از رضا نوروزی در رده دوم ایستاد.

3 ـ ادینهو در حال حاضر با 85 گل بهترین گلزن خارجی در تاریخ لیگ فوتبال ماست. او در لیگ امسال رکورد عمادرضا عراقی راشکست و به تنهایی دررده اول ایستاد.

* در مسابقات فوتبال لیگ امسال رضا عنایتی مسن‌ترین بازیکن لیگ با به ثمررساندن 9 گل دیگر برای دو تیم پدیده واستقلال جمع گل‌های خود را به 138 رساند تا همچنان بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر باشد. بعد از او، آرش برهانی با زدن 113 گل دوم است و مهدی رجب‌زاده با 100 گل سوم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها