«امروز» از جشن خانه سینما کنار گذاشته شد

راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری سینماگران

دفاع از اعطای نشان دکتری به سینماگران

هفته گذشته 18 نفر از سینماگران کشورمان نشان دکتری (گواهینامه درجه یک هنری) دریافت کردند. همین موضوع زمینه ساز اعتراض برخی به معیارهای انتخاب این هنرمندان شد. دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور در پاسخ به این انتقادات با تاکید بر این‌که درجه هنری را نباید با نشان هنری اشتباه گرفت، گفت: در طول بیش از هفت سالی که مسئولیت این شورا برعهده بنده بود حدود 140هنرمند نشان درجه یک هنری گرفتند و من از عملکرد شورا این‌گونه دفاع می‌کنم که اگر حتی پنج نفر را معرفی کنند که اعطای درجه یک هنری، استحقاق آنها نبوده است، من رسما از همه عذرخواهی می‌کنم.
کد خبر: ۸۰۷۱۷۶

به گزارش فارس، محمدحسین نیرومند نماینده تام‌الاختیار وزیر در شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور و دبیر این شورا در دولت نهم و دهم با اشاره به حواشی به وجود آمده پس از اهدای درجه هنری به 18 سینماگر در مراسم تجلیل از هیأت‌های انتخاب داوری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، گفت: از آنجا که بنده بیش از هفت سال به عنوان دبیر این شورا در دولت نهم و دهم مشغول به فعالیت بودم، لازم است برای پاسخگویی به برخی ابهامات، نکاتی را مطرح کنم تا اولا اهالی هنر با این شورا بیشتر آشنا شوند و ثانیا اظهارنظرهای برخی از هنرمندان که در روزهای اخیر در این خصوص منتشر شده است را تکمیل کنم و اگر اشتباهاتی را که مطرح کرده‌اند، اصلاح کنم.

او افزود: 28 آبان 84 نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور وقت به وزارت ارشاد نوشته می‌شود که به پیوست این نامه، متمم آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور ابلاغ می‌شود تا هرچه سریع تر شورای ارزشیابی فعالیت دور جدیدش را آغاز کند. طبق این آیین‌نامه ابتدا نیاز بود تا اعضای شورا مشخص شوند. خوشبختانه یک نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یک نماینده از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، یک نماینده از فرهنگستان هنر و دو استاد برجسته از هرکدام از موضوعات تخصصی با توجه به موضوع جلسه معرفی شدند. نهایتاً اعضای شورا را به همراه معاونان وزیر جلسات شورا را تشکیل دادیم. این پروسه حدود دو ماه به طول انجامید. اولین دستور جلسه، نگارش شیوه‌نامه‌‌های اجرایی لازم بود تا این شورا بر اساس آن‌ها بتواند به نحو مطلوبی به ارزشیابی هنرمندان برای احراز درجه هنری بپردازد.

نیرومند در پاسخ به این سؤال که از بین 18 سینماگر اخیر، چه تعداد خودشان درخواست درجه هنری داده‌اند، گفت: احساس بنده این است که با توجه به شأن بالای هنری بسیاری از این افراد، بی‌تردید تعداد زیادی از آنها مستقیماً توسط معاون سینمایی به شورای ارزشیابی برای دریافت درجه یک هنری معرفی شده‌اند.

دبیر سابق شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور با تأکید بر این‌که در اهدای درجه هنری به این 18 سینماگر، هیچ مسیر خلاف قانونی طی نشده است، گفت: البته ممکن است برخی از این افراد شأنیت لازم را برای دریافت مستقیم درجه هنری نداشته باشند و حتما باید مسیر طراحی‌شده و معمول را طی می‌کردند، اما اگر اینگونه هم نباشد، باز هم هیچ مسیر خلافی طی نشده است و معاون مربوط می‌تواند براساس اختیارات محوله، هرکدام از هنرمندانی را که احساس می‌کند شأنیت لازم را برای دریافت درجه هنری دارند، به شورای مرکزی معرفی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها