خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و در نهایت مرگ زودرس در افرادی که دندان‌های خود را زود از دست می‌دهند نسبت به سایر افراد تا 140 برابر افزایش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۸۰۶۹۶۷
دندان خراب ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد

نقص در سلامت دندان‌ها اغلب در انسان‌ها حاکی از مشکلات روماتیسمی دهانی است.

محققان در تحقیقات جدید خود دریافتند تعداد دندان‌های از دست داده در انسان می‌تواند برای پزشکان به عنوان فاکتوری تشخیصی برای شناخت بیماری‌های حاد مطرح شود.

در این پژوهش که از 1997 به مدت 13 سال ادامه داشت، فعالیت‌های پزشکی بیش از 8000 بیمار 25 تا 75 ساله به همراه سابقه‌های دندان‌پزشکی آن‌ها بررسی و تعداد دندان‌های از دست رفته آن‌ها ثبت شد. همچنین در این بیماران مشکلات سلامتی این افراد بررسی شد.

به گفته محققان، در بیمارانی که بیش از پنج دندان آن‌ها کشیده شده بود، خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی و میوکاردی تا بیش از 140 درصد افزایش نشان می‌داد.

همچنین بیمارانی که بیش از 9 دندان کشیده شده داشتند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش دارد که در این حالت خطر ابتلا به نوع پیشرفته بیماری قلبی تا 51 درصد، دیابت 31 درصد و خطر ابتلا به مرگ تا 37 درصد افزایش نشان می‌داد. در صورتی که سایر عوامل بیماری‌زای محیطی این درصدها افزایش یابد، درصد مرگ در بیماران نیز افزایش بیشتری نشان می‌دهد.

بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و بیماری‌های قلبی، از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا هستند که به عنوان بیماری‌های مرتبط با تورم‌های دهانی مطرح‌ شده‌اند.

در این میان، بیماری پریودنتیت که به عنوان تورم و عفونت حاد دهانی - دندانی مطرح می‌شود، سبب خونریزی و افزایش حرکت دندان‌ها می‌شود که می‌تواند در میانسالی و حتی جوانی، از دست دادن دندان‌ها در فرد و در نتیجه افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی را موجب شود.

به عقیده محققان برای کاهش این اثرات باید افراد سلامت دهان و دندان خود را بررسی و در جهت رفع مشکلات دندانی خود هر چه سریع‌تر اقدام کنند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها