7 هزار جلد کتاب که قدمت آنها به 80 سال می رسید در 40 دقیقه سوخت به همین راحتی. اکنون ما مانده ایم و دنیایی از تاسف که یقینا جبران این حادثه را نخواهد کرد.
کد خبر: ۸۰۴۵۰
روز گذشته در میان ویرانه های ناشی از سوختن کتابهایی که 80 سال با فرهیختگان دانشگاهی همدمی کرده بود ، بغض ها سنگینی می کرد و هر کس در زوایای ذهن خود فهرستی از کتاب ها را که با آن آشنا بود و بطور یقین با خون دل جمع آوری شده بود ، مرور می کرد و جمله ای برای التیام که : «ای کاش این حادثه اتفاق نمی افتاد.» با انتشار خبر آتش سوزی این گنجینه با ارزش ، افکار عمومی به دنبال پاسخ مناسب برای پرسش هایی است که ذهن او را اشغال کرده است . به راستی چه کسی این خسارت معنوی به آینده سازان و دانشجویانی را که با کتابها مانوس شده بودند ، جبران خواهد کرد؛ در تمام دنیا برای حفظ و حراست از کتابهایی که هویت ملی و فرهنگی هر کشور محسوب می شود ، تمهیدات بایسته ای صورت گرفته است به طوری که سیستم های هشداردهنده در کتابخانه هایی که مخزن کتابهای مرجع هستند با حساسیت ویژه ای اوضاع را تحت کنترل قرار می دهند به طوری که حتی با دود سیگاری بلافاصله آژیرهای خطر به صدا درمی آید. شیون در کنار گور مرده ای که جان باخته ، دردی را دوا نخواهد کرد ، پس مسوولان ذی ربط بیایند با درس گرفتن از آتش سوزی در کتابخانه دانشگاه به این مهم توجه کنند که این حادثه ، تجربه تلخ دیگری را برای ما ترسیم نکند. استفاده از سیستم های ایمنی ، دقت در حفظ و نگهداری از اولویت هایی است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. حادثه امروز زنگ هشداری است ، آن را جدی تلقی کنیم و همین امروز با آینده نگری ، در اندیشه حفظ هویت فرهنگی خود در دیگر محل ها باشیم.

شروع حادثه

ساعت 4 صبح روز گذشته در پی مشاهده دود از کتابخانه دانشکده حقوق ، مسوولان حراست موضوع را به آتش نشانی گزارش کردند و 4 دقیقه پس از این تماس ، ایستگاه های 1 - 2 - 18 و 40 با عزیمت به محل اقدامات گسترده خود را برای مهار آتش سوزی آغاز کردند. مشاهدات اولیه حاکی از آن بود که آتش کتابخانه دانشکده حقوق را در مساحت 2 هزار متری در سه طبقه فرا گرفته و شدت شعله های آتش به حدی است که هر لحظه احتمال سرایت آن به طبقه زیرین کتابخانه که به عنوان مخزن مورد استفاده قرار می گیرد، وجود دارد.

40 دقیقه جدال

ماموران امدادی از چند نقطه اقدام به مهار آتش کردند که پس از 40 دقیقه تلاش بی وقفه موفق شدند با اطفای حریق در کانون آتش ، آن را مهار کنند. در ادامه این عملیات ، ماموران در ساعت 7 صبح موفق شدند به طور کامل آتش سوزی را مهار کنند. پس از اطفای حریق مشخص شد 70 درصد کتابهای موجود در محل که عمدتا کتابهای بسیار با ارزشی بودند و قدمت برخی از آنها به 80 سال می رسید ، در این آتش سوزی نابود شده اند کتابهای خطی بسیار با ارزشی که امکان جایگزینی آنها وجود ندارد.

اولین فرضیه

با عزیمت کارشناسان به محل ، تحقیق در خصوص این حادثه آغاز شد و بازپرس پرونده نیز پس از حضور در محل دستورات قضایی را برای پیگیری و تحقیق در خصوص علت این آتش سوزی صادر کرد.مهندس ضیایی ، مدیرعامل سازمان آتش نشانی در این خصوص گفت : آتش سوزی در کتابخانه دانشگاه با تاخیر 2 ساعته به سازمان آتش نشانی اعلام شد. مدیرعامل سازمان آتش نشانی با اشاره به جزییات این حادثه به خبرنگار ما گفت : برآورد اولیه نشان می دهد علت وقوع آتش سوزی اتصال سیم برق در قسمت کولرهای گازی بوده که پس از آتش گرفتن سیم شعله های آتش به سایر بخشهای کتابخانه سرایت کرده است . مهندس ضیایی در ادامه گفت : سقف آکوستیک کتابخانه قابلیت آتش سوزی را افزایش داده است و پس از رسیدن شعله به سقف ، بردامنه آن افزوده شده است.

مخزن سالم است

دکتر خضری مدیر روابط عمومی دانشگاه نیز به ایسنا گفت : خوشبختانه به دلیل این که مخزن کتابخانه در طبقه زیرزمین ساختمان قرار دارد ، آتش به این محل سرایت نکرد. خضری افزود: هنوز میزان دقیق خسارات وارده برآورد نشده است.

تیم کارشناسی

بنا بر این گزارش ، روز گذشته و پس از آتش سوزی یک تیم از ماموران پلیس آگاهی که وظیفه بررسی و رسیدگی به پرونده های مربوط به آتش سوزی عمدی را به عهده دارند با عزیمت به محل ، از نزدیک این حادثه را به صورت تخصصی ارزیابی کردند. همچنین از سوی مشاور وزیر علوم اعلام شد ، یک گروه کارشناسی برای پیگیری علل وقوع این آتش سوزی تشکیل خواهد شد. فیروز اصلانی در گفتگو با فارس افزود: موضوع آتش سوزی از سوی مراجع مختلف در حال پیگیری است و اگر آتش سوزی براثر تخلفی صورت گرفته باشد ، هیات تخلفات اداری و انتظامی وزارت علوم به این موضوع رسیدگی می کند.

تخلیه مخزن

گزارش خبرنگار ما حاکی است با توجه به لطمات وارد شده به ساختمان کتابخانه ، مسوولان دانشگاه در حال تخلیه مخزن هستند که کتابهای مرجع و باارزش در این محل نگهداری می شود. برآورد اولیه کارشناسان حاکی است تاکنون 7 هزار جلد کتاب از بین رفته است و هر لحظه احتمال ریزش سقف وجود دارد. یک مقام انتظامی در خصوص این حادثه به خبرنگار ما گفت : گروه اعزامی از پلیس آگاهی در حال تهیه گزارش مربوط به این حادثه است و بنا به حساسیت موضوع که مورد توجه بازپرس پرونده قرار دارد ، بزودی نتیجه تحقیقات اعلام خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها