سپ بلاتر از مجمع انتخاباتی فیفا رای اعتماد گرفت

پیرمرد ماند!

سپ بلاتر 79 ساله سوئیسی با جلب رای کشورهای کوچک و فاقد نام در فوتبال، در مسند ریاست فیفا باقی ماند و مخالفانش که البته در فوتبال سرشان به تنشان می‌ارزد، مقابل این رای تمکین کردند.
کد خبر: ۸۰۳۳۶۰

به گزارش جام‌جم، فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) که با 209 عضو جهانشمول‌ترین نهاد بین‌المللی است وقتی دست به انتخاب‌های فراگیر می‌زند و به عبارتی بر اساس رای تمامی اعضا تصمیم‌گیری می‌کند، معمولا خروجی جلساتش بحث‌برانگیز می‌شود؛ زیرا کشورهای کوچکی چون اریتره (آفریقا) یا جزایر کوک (اقیانوسیه) با وجود این‌که جایگاهی در فوتبال دنیا ندارند، اما صاحب یک رای هستند همچنان که فاتحان چندین دوره جام جهانی مثل آلمان، ایتالیا، فرانسه و غیره هر کدام یک رای دارند. در چنین شرایطی مشخص است که تفاوت و عمق دیدگاه تا چه حد خواهد بود، اما کاری نمی‌شود کرد؛ دموکراسی و احترام به رای اکثریت یعنی همین. یعنی این‌که حتی وقتی پلاتینی و دیگر بزرگان فوتبال قاره سبز همه دنیا را به رای دادن به رقیب سپ بلاتر فرا می‌خوانند، وقتی حتی بگیر و ببندهای فساد مالی فیفا به روزهای قبل از رای‌گیری منتهی می‌شود، باز هم این بلاتر 79 ساله است که با پیشی گرفتن از رقیب اردنی برای یک دوره چهار ساله دیگر در راس هرم فرمانروایی فوتبال دنیا باقی می‌ماند.

در شصت و پنجمین کنگره فیفا و در دور اول رای‌گیری برای انتخاب رئیس، سپ بلاتر 133 رای و علی بن حسین، نایب رئیس اردنی او 73 رای کسب کرد و کار به دور دوم کشید، اما نامزد اردنی انصراف داد تا بلاتر بدون رقیب در سمتش برای پنجمین بار پیاپی باقی بماند. نتایج این رای‌گیری در حالی این گونه رقم خورد که در روزهای گذشته اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) و در راس آن اسطوره فوتبال دنیا یعنی میشل پلاتینی بصراحت از علی بن حسین حمایت کرده بودند، همچنان که کشورهای قاره آمریکای شمالی و اقیانوسیه نیز چنین کردند. با این حال آسیایی‌ها، آفریقایی‌ها و برخی کشورهای آمریکای جنوبی بار دیگر از بلاتر حمایت کردند چون به قول علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان که به بلاتر رای داد، الان وقت امتیازگیری از بلاتر و فیفاست!

واکنش‌ها به انتخاب چندباره بلاتر

لوئیس فیگو (کاندیدای انصرافی): فیفا باخت و تمام کسانی که به فوتبال علاقه‌مند هستند نیز باختند.

میشل پلاتینی(رئیس یوفا): افتخار می‌کنم که یوفا از تغییر برای فیفا دفاع و حمایت کرد. به نظر من اگر فیفا بخواهد اعتبار خودش را به دست بیاورد، تغییر اساسی نیاز است. به شاهزاده علی بن حسین تبریک می‌گویم و و از تمام اتحادیه‌های بین‌المللی که او را حمایت کردند، تشکر می‌کنم.

ولفگانگ نیرشباخ (رئیس فدراسیون فوتبال آلمان): بعید می‌دانم که بلاتر عوض شود. در سن 79 سالگی طرز تفکر و سبک زندگی تثبیت شده است. بزرگ‌ترین نگرانی من این است که بلاتر نتواند اوضاع را در فیفا آرام نگه دارد. ما یک فیفای مقتدر می‌خواهیم و نیل به این هدف به طرزی باورنکردنی سخت است.

ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه): بازداشت مقامات ارشد فیفا دو روز پیش از رای‌گیری تلاش آشکاری برای سد کردن راه انتخاب مجدد سپ بلاتر بود که ناکام ماند.

جرج دایک (رئیس فدراسیون فوتبال انگلیس): احتمالا جام جهانی 2018 را تحریم می‌کنیم چون روسیه برای کسب میزبانی آن، مراتب قانونی را طی نکرده است.

میشل فان پراگ (رئیس فدراسیون فوتبال هلند): ما اروپایی‌ها پس از شنیدن وعده‌های تکراری بلاتر شدیدا نگران و ناامید شدیم، بلاتر چهار سال پیش هم چنین وعده‌ای داد، اما روز به روز دامنه فساد در بالاترین نهاد حاکم بر فوتبال جهان بیشتر می‌شود.

دیوید گیل (نایب رئیس انگلیسی فیفا): بلاتر به شیوه‌ای دموکراتیک انتخاب شد و برای فیفا آرزوی موفقیت در مسیر مبارزه با مشکلات پیش رو را دارم. با وجود این اعتبار حرفه‌ای برای من اهمیت فراوانی دارد و به دلیل حضور بلاتر در سمت ریاست فیفا و با توجه به فساد رخ داده از سمتم کنار می‌روم.

بلاتر: فیفا را اصلاح می‌کنم

سپ بلاتر، رئیس فیفا پس از آن که دوباره به عنوان رئیس فیفا انتخاب شد، گفت: به رشد و پیشرفت در فیفا نیاز داریم. من مسئول اتفاقات گذشته نیستم ولی می‌خواهم با کمک شما مشکلاتمان را حل و فیفا را اصلاح کنیم. اولویت من این است که از فساد مالی در فیفا جلوگیری کنم. در این برهه حساس به کسی نیاز داریم که تجربه زیادی داشته باشد و بتواند فوتبال را مدیریت کند، تغییر یک روزه حاصل نمی‌شود و زمان می‌برد.

وی افزود: اتهامات اخیر در رابطه با فساد در فیفا (در اعطای میزبانی جام جهانی جهانی 2018 و 2022 به روسیه و قطر) و زمانی که برای مطرح کردن آنها انتخاب شده می‌تواند انگیزه‌های سیاسی داشته باشد. مسئولیت من این است که فیفا را به جایگاه اصلی آن بازگردانم، باید آن را انجام دهم و مطمئنم که می‌توانیم. به شما قول می‌دهم فیفا را به جانشین بعدی خود در وضعیت خیلی قدرتمندی تحویل خواهم داد.

تشکیل کمیته برای فلسطین

در این کنگره فدراسیون فوتبال فلسطین درخواست خود را برای بررسی اخراج رژیم صهیونیستی از این نهاد حاکم بر فوتبال جهان پس گرفت و قرار شد کمیته چندجانبه‌ای برای نظارت بر آزادی رفت و آمد بازیکنان فوتبال فلسطین در فیفا تشکیل شود.جبرئیل رجوب، رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین گفت: با آن‌که این درخواست را پس گرفته‌ام، اما به مقاومت خود ادامه می‌دهم.

ورود اینترپل به پروسه فساد

هرچند بلاتر در ریاست فیفا ابقا شد، اما دیروز اینترپل هم به مقوله فساد در فیفا ورود کرد و پنج مدیرعامل وابسته به فیفا در شرکت‌های بازرگانی و چند منظوره را که عمدتا در آمریکای جنوبی متمرکزند و عمده فعالیت آنها خرید و فروش محصولات ورزشی است، دستگیر کرد.

به گفته مقامات قضایی امنیتی آمریکا، این کمپانی‌های چندمنظوره محل مناسبی برای پولشویی، فرارهای مالیاتی و دلالی در فوتبال محسوب می‌شوند. از طرفی در حالی که چند مقام فیفا در بازداشت هستند، جک وارنر نایب رئیس سابق فیفا ضمن رد اتهامات فساد علیه وی این اقدام دادگستری آمریکا را سیاسی خواند.بر اساس اعلام وزارت دادگستری آمریکا، در مجموع 47 اتهام مالی به فیفا وارد است که مجموع تخلفات به 150 میلیون دلار می‌رسد.هرچند مقامات قضایی آمریکا تاکنون علیه 14 مقام کنونی و سابق فیفا و مسئولان بازاریابی ورزشی به اتهام فساد اعلام جرم کرده‌اند، اما ریچارد وبر مسئول تحقیقات کیفری گفت: من مطمئن هستم که دور دیگری اعلام جرم خواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها