استان الانبار بزرگ‌ترین استان عراق روزهای پرتلاطمی را سپری می‌کند. پس از سقوط شهر الرمادی به دست داعش، نخست‌وزیر عراق از نیروهای مردمی خواست در نبرد با داعش وارد عمل شوند.
کد خبر: ۸۰۰۱۲۵
نقشه آمریکایی تجزیه عراق با سقوط الرمادی

این موضوع حکایت از ناامیدی حیدر العبادی از عملیات هوایی نیروهای ائتلاف ضد داعش در نبرد با گروه‌های تروریستی داشت. ایالات متحده که در این بین با افزایش فشارها علیه استراتژی خود مواجه است، انگشت اتهام را در این زمینه به سوی دولت عراق نشانه رفته و نیروهای امنیتی عراق را متهم به ضعف در مبارزه با داعش کرده است. در خود آمریکا نیز اوباما با منتقدانی مواجه است که خواستار تغییر رویکرد واشنگتن در نبرد با داعش هستند. البته این اظهارات با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا سبک و سیاق دیگری پیدا می‌کند. اما قبل از هرچیز باید این نکته روشن شود که آمریکایی‌ها در الرمادی چه می‌کنند؟

نقش آمریکا در سقوط الرمادی

علی آقامحمدی، کارشناس امور عراق و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با جام‌جم در رابطه با اقدمات آمریکایی‌ها در الرمادی می‌گوید: آمریکا در معادله عراق دنبال این است که مقدمات تجزیه را فراهم کند اما این اقدام را عجولانه انجام نمی‌دهد بلکه دیدگاه تفکیک قومی و مذهبی را دنبال می‌کند.

وی افزود: شیعیان، منطقه اهل تسنن الرمادی را آزاد کردند اما این موضوع به مذاق آمریکا خوش نیامد و هم‌اکنون در تلاش برای اختلاف افکنی میان مذاهب مختلف است. آمریکا روزگاری تسلیحات عظیم را وارد عراق کرد اما هم‌اکنون این سلاح‌ها در اختیار گروه‌های داعش قرار گرفته است. ایالات متحده اکنون با برخوردهای نامناسب در عملیات هوایی در عراق موجبات پیشروی داعش را فراهم کرده است.

این درحالی است که محمد محی، کارشناس امنیتی و راهبردی مسائل منطقه در گفت‌وگو با بغداد تایمز، آمریکا را متهم به توطئه برای سقوط شهر الرمادی مرکز استان الانبار عراق کرده و تاکید کرده است : نیروهای ائتلاف به رهبری این کشور می‌توانستند مانع سقوط الرمادی به دست گروه تروریستی داعش شوند. هواپیماهای ائتلاف اگر صادقانه عمل کرده بودند، می‌توانستند نقش سرنوشت‌سازی را در کنترل حریم هوایی عراق و نابودی عناصر داعش ایفا کنند. سقوط الرمادی، آمریکا و برخی طرف‌های سیاسی را در معرض اتهام زمنیه‌سازی برای تسلیم این شهر به گروه‌های تروریستی قرار داده است.

العبادی و نیروهای بسیج مردمی

نخست‌وزیر عراق که مخالف بسیج نیروهای مردمی در عراق بود، پس از گفت‌وگو با شورای استانداری الانبار بر لزوم وحدت عراقی‌ها و مبارزه با داعش تاکید کرد. این تغییر موضع سوالاتی را درباره علت نارضایتی العبادی از آمریکایی‌ها مطرح می‌کند. علی آقا‌محمدی در این رابطه می‌گوید: خط مشی آمریکایی‌ها هم‌راستای منافع عراق نیست. ایالات متحده از این‌که می‌بیند نیروهای مردمی در حال بسیج برای مبارزه با داعش هستند، ناراحت بوده و در حال کارشکنی است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره می‌گوید: دولت عراق درک کرده که اگر نیروهای بسیج مردمی گسترش پیدا نکنند، موجبات اشتباهات دولت فراهم می‌شود و از همین‌رو باید عملیات نبرد با داعش تا حدی به نیروهای مردمی سپرده شود.

شورای استانداری الانبار پس از حمله داعش به این استان با سران نیروهای داوطلب مردمی و حیدر العبادی دیدار کرد و در این نشست درباره استقرار هزاران نیروی مردمی در اطراف الرمادی با هدف پاکسازی استان الانبار گفت‌وگو کرد.

باسم السلامی، فرمانده سازمان بدر عراق یکی از گروه‌های زیرمجموعه نیروهای بسیج مردمی عراق روز سه‌شنبه از حمله نیروهای امنیتی و بسیج مردمی عراق از هشت محور به الانبار و وحشت داعش از این موضوع خبر داد. وی همچنین با اشاره به کنترل فلوجه توسط نیروهای امنیتی و بسیج مردمی، از فرار گروه‌های تروریستی با شنیدن مشارکت نیروهای حشد الشعبی در عملیات مبارزه با داعش خبر داد.

به گفته صباح کرحوت، رئیس شورای استان الانبار، هم‌اکنون ۳۰ درصد از شهر رمادی از جمله مناطق «السجاریه»، الصوفیه و مناطق نزدیک به ورزشگاه، تحت کنترل نیروهای عراقی است. ارتش عراق نیز برای جلوگیری از حمله داعش و آماده شدن به منظور آزادسازی شهر الرمادی، تانک‌ها و توپخانه خود را در اطراف این شهر مرکز استان الانبار مستقر کرده است. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز با تاکید بر لزوم جدی گرفتن تهدیدهای داعش علیه شهرهای شیعه خواستار آمادگی نیروهای برگزیده ویژه برای حمایت از استان‌های کربلا و نجف در برابر هرگونه تهدید احتمالی داعش شده است.

احتمال تغییر استراتژی آمریکا

دولت آمریکا در ادامه تلاش‌های خود برای فریب افکار عمومی، نیروهای امنیتی عراق را در سقوط الرمادی مقصر دانسته و در عین حال از 21 حمله هوایی جدید نیروی ضربت مشترک تحت فرماندهی آمریکا علیه ستیزه جویان داعش در سوریه و عراق از جمله شهرهای رمادی، بیجی، سنجار و فلوجه خبر داده است. اِد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» علت سقوط رمادی را کافی نبودن یگان‌های ارتش عراق در این شهر توصیف کرده و گفته اگر زودتر حملات هوایی نیروهای ائتلاف آغاز می‌شد، اوضاع عراق هم اکنون به‌این گونه نبود.

همزمان با افزایش موج انتقادات علیه استراتژی ضدداعش اوباما در عراق، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد، با وجود شکست گسترده در رمادی لزومی به بازبینی کلی در سیاست‌‌های آمریکا دیده نمی‌شود زیرا استراتژی اوباما درباره بمباران هوایی علیه شبه‌‌نظامیان دستاوردهای خوبی را داشته است.

وی افزود، ما شاهد موفقیت‌های زیادی بوده‌ایم اما همچنین یک دوره شکست را تجربه کرده‌ایم. این بخشی جدایی‌ناپذیر از درگیری نظامی است خصوصاً وقتی قرار است موضوعی تا این حد طولانی شود.جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در ادامه فشارهای خود بر اوباما برای تغییر استراتژی واشنگتن علیه داعش رویکرد نادرست اوباما را عامل سقوط الرمادی خواند و بر لزوم تغییر رویکرد کاخ سفید در مبارزه با داعش تاکید کرد.

از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در دیدار با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، وزرای کابینه و شورای امنیت ملی آمریکا و فرماندهان نظامی وضعیت تحرکات گروه تروریستی داعش در شهر الرمادی عراق و روند آموزش و تجهیز عشایر اهل سنت را برای مبارزه با داعش بررسی کرد.

آلیستر باسکی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با فرانس پرس گفت: «ما در حال بررسی بهترین راه برای حمایت از نیروهای زمینی محلی در استان الانبار عراق از جمله سرعت بخشیدن به آموزش و تجهیز قبایل محلی و حمایت از عملیات زمینی تحت رهبری عراق برای بازپس گیری رمادی هستیم.»

اوباما همچنین نشستی را با وزیران امورخارجه، دفاع و سوزان رایس مشاور امنیت ملی خود و جان برنان رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) برگزار کرد تا راهکارهای مقابله با داعش را بررسی کند.

باسکی افزود: اکنون هیچ بازنگری در راهبرد آمریکا در عراق وجود ندارد و فقط کمک به قبایل سنی عراقی مطرح است. کاخ سفید خواستار آن است که این گروه‌ها تحت فرماندهی و کنترل قاطع ارتش عراق باشند.

علی آقا‌محمدی در پاسخ به این پرسش که «آیا آمریکا می‌خواهد استراتژی خود را در مبارزه با داعش تغییر دهد یا خیر؟» می‌گوید: آمریکا به طور کلی نیروهای تروریستی (ازجمله داعش) را به عنوان یکی از عوامل نفوذ خود در منطقه می‌داند و فقط در پی مدیریت آنهاست نه این‌که بخواهد خط مشی یا سیاست‌هایش را تغییر دهد .

از ایران کمک بگیرید

روزنامه دیلی‌تلگراف در مقاله‌ای با پرداختن به اوضاع شهر الرمادی و تلاش دولت عراق برای بازپس‌گیری این شهر، آزاد سازی این شهر را بدون کمک تهران غیرممکن خواند.

«ریچارد اسپنسر» در این مقاله با اشاره به روند پیشروی داعش گزارش داد دولت عراق هم‌اکنون برای آزادسازی شهر به نیروهای مردمی «حشد الشعبی» متوسل شده است.

وی با طرح این ادعا که نیروهای مردمی عراق تحت فشار ایالات متحده در رمادی حضور نداشتند، نوشت آمریکایی‌ها هم‌اکنون باید در اولویت‌های خود تجدید نظر کنند.

معصومه زارع / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها