امروز روز قانع شدن نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزرای دولت تدبیر و امید بود، ربیعی و آخوندی امروز به مجلس رفته بودند تا به پرسش‌های چند نماینده درباره حوزه وزارتی خود پاسخ دهند.
کد خبر: ۷۹۹۵۳۷
روز قانع شدن مجلس از توضیحات دو وزیر

در جلسه امروز سه شنبه مجلس نمایندگان از توضیحات وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی درباره نظارت این وزارتخانه بر ایمنی کار به‌ویژه در معادن کشور قانع شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، 214 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با 114 رأی موافق، 84 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع اعلام کردند از توضیحات آقای ربیعی قانع شده‌اند.

حفظ جان انسانها خط قرمز ماست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حفظ جان انسانها بحث اعتقادی و قرآنی است که از ابتدای کار، خط قرمز من در وزارتخانه بوده است.

ربیعی که برای پاسخ به سوال حسین طلا نماینده مردم تهران در باره ایمنی در معادن به ویژه ضرورت نظارت بیشتر دراین مورد که منجر به حادثه معدن پابدانا در استان کرمان شد در جلسه امروز مجلس حاضر شده بود ، با اشاره به برخی اقدامات این وزارتخانه افزود : صیانت از نیروی کار و حفظ سلامت جسمی و روانی کارگران را نه تنها جز وظایف قانونی خود بلکه به عنوان یک وظیفه دینی می دانم و با رویکرد انسانی، اعتقادی و اخلاقی به این مسئله نگاه می کنم .

وی تصریح کرد : وزارت تعاون در سال 93و 94 در چند حوزه تمرکز عملیات انجام داده یکی از این حوزه ها بحث درمان و بیمه بود که 8 میلیون و 500 هزار نفر را با موفقیت بیمه کردیم و حوزه دیگر بحث حمایت غذایی بود.

ربیعی گفت: در حوزه روابط کار برنامه مشخص شده سال 93 ما کنترل و پیشگیری حوادث ناشی از کار بوده و این موضوع مورد سوال ، یکی از برنامه های با اولویت من در سال 93 بوده است.

وزیر تعاون با اشاره به موضوع مورد سوال نمایندگان گفت: با قبول اینکه این مسئله، یک مسئله دلخراش است ولی اشاره می کنم که براساس اعلام سازمان بین المللی کار، سالانه 4 درصد تولید ناخالص ملی کشورها در اثر حوادث و بیماری های ناشی از کار تلف می شود در هر دقیقه 4 نفر در جهان در اثر حوادث ناشی از کار فوت می کنند و هر روز حدود یک میلیون حادثه ناشی از کار در جهان اتفاق می افتد.

ربیعی گفت: مقایسه حوادث منجر به فوت ناشی از کار در سطح جهان بیانگر این است که حتی کشورهایی با اقتصاد پیشرفته و دارای تجهیزات ایمنی مدرن هنوز نرخ حوادث منجر به فوت در آنها زیاد است به عنوان نمونه در امریکا این نرخ روزانه 4 نفر، در روسیه 13 نفر ، در ترکیه 8 نفر و در ایران اسلامی این نرخ 4 و نیم نفر است، البته در برخی کشورها مانند ژاپن نرخ بسیار پایین تر است.

وی افزود :حل مشکلات ساختاری و فرا دستگاهی این موضوع ، زمان بر بوده و تجهیزات ایمنی در بنگاههای تولیدی به ویژه در معادن قدیمی و فرسوده در شرایط نامطلوبی بوده و هستند ، نصب تجهیزات مدرن از جمله سیستم مونیتورینگ هوشمند ، کنترل سیستم های تهویه مکانیکی گاز زدایی و آسانسورها و نقاله ها از مواردی است که در معادن ما فرسوده است و از اواسط سال 92 که ما امدیم مطالعه کردیم غالب اینها نیاز به اصلاح داشتند.

وزیر تعاون گفت : وظیفه نوسازی محیط کار در این واحد ها براساس قوانین با مجموعه ای از دستگاههاست و بازرسی کار و نظارت برعهده وزارت تعاون است.

وی افزود : زمانی که وزارتخانه را تحویل گرفتم دو میلیون و 500 هزار کارگاه تحت پوشش قانون کار بود و 5هزار و 400 معدن وجود داشت که با 800 بازرس کار باید اینها را بازرسی کنیم .

ربیعی گفت: بر این اساس ، حدود هر 6سال می توان به اینها سرکشی کرد چون اجازه استخدام هم نبود ، با طراحی صورت گرفته فعالیت های مثمر ثمری انجام دادیم که در اولین اقدام مدل خود بازرسی درون کارگاهی طراحی شد .

وی با اشاره به تفاهم با سازمان مهندسی و استفاده از افراد دورن کارگاه و اموزش انها بدون تحمیل بار مالی بر دولت افزود : با بازرسانی که اضافه کردیم از سال 92 و 93 همواره حوادث روبه نزول بوده و طرحهای ما در این زمینه پاسخ داده است .

وزیرتعاون در ادامه همکاری گسترده با وزارت صنعت و معدن و فعال کردن گروههای تخصصی در خصوص ارتقای ایمنی در استانهای فعال به ویژه در استانهای دارای معدن ، ساماندهی بازرسی های مشترک، دستورالعمل مدیریت ارزیابی ریسک به معادن سراسر کشور ، ابلاغ بازرسی های اثر بخش کارگروهای استانی فعال ، صادر کردن بخشنامه مشترک با وزارت بهداشت در اول و 5 بهمن 92 درباره بازرسی کار ، صدور بخشنامه نظارت دقیق بر حسن اجرای ایین نامه های ایمنی ، جلسات متعدد با کارفرمایان بخش معدن ، آموزش بازرسان کار ، جمع آوری و طبقه بندی کارگاهها و معادن مسئله دار در کشور از سال 92 را از دیگر اقدامات وزارت کار در این خصوص دانست.

ربیعی گفت: از سوال کننده محترم درخواست می کنم توجه کنند؛ که امار و ارقام نشان می دهد که ایا فعالیت ما اثر بخش بوده است یا نه ، با اذعان به اینکه مرگ حتی یک نفر، و شکستگی و معلولیت ناشی از پا ، درد وزارتخانه من است و خود من به این مسئله حساسیت دارم ولی فرایندی که با استانداردهای طولانی ما باید به سمت ان برویم زمان بر است.

حوادث ناشی از کار کاهش داشته است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس آمارها حوادث ناشی از کار کاهش یافته است.

علی ربیعی افزود: سؤال باید در موردی باشد که کاهلی،‌کم‌کاری و یا نادیده گرفتن وظایف صورت گرفته باشد.

وی گفت: براساس آمار پزشکی قانونی تلفات حوادث کار 4 و 3 دهم درصد کاهش پیدا کرده است.

ربیعی افزود: با وجود روند صعودی مرگ ناشی از حوادث کار که از 697 فوتی در سال 1383 به 1994 فوتی در سال 1392 رسید، این رقم از سال 1393 روند کاهشی به خود گرفت و این آمار نشان می دهد که در این باره تلاش‌هایی صورت گرفته است.

وی گفت: براساس اظهارات معاون سازمان صنعت و معدن، حوادث در معادن نیز حدود 40 درصد کاهش داشته است.

ربیعی با بیان اینکه برخی از معادن پول ندارند و ورشکسته هستند افزود: اگر امروز دستور دهم که معادن را تعطیل کنند 10 هزار شغل مستقیم و همچنین 200 هزار شغل تبعی از بین می رود.

وی گفت: دولت به معادن وام داده است و ما برای آنها تجهیزات ایمنی خریداری کرده و به آنها تحویل داده‌ایم.

ربیعی افزود: بر اساس آمار سازمان تأمین اجتماعی، 20 هزار و 532 خسارت ناشی از حوادث کار درسال 1391 پرداخت شده و این رقم در سال‌های 1392 و 1393 به ترتیب 19447 و 18916 بوده است.

وی اضافه کرد: میزان ازکارافتادگی نیز از 201 مورد به 169 و از کار افتادگی جزئی نیز از 331 به 289 مورد کاهش داشته است.

ربیعی گفت: همه آمارها نشان می دهد که حوادث ناشی از کار کاهش داشته است با اینکه یک مورد آن نیز قابل قبول نیست، اما وضع در امریکا نیز خیلی بهتر از ما نیست و در ترکیه بدتر از ماست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این تعهد را برای خودم فرض می‌دانم که روند بهتر شدن وضع ایمنی در معادن کشور روند تعطیل‌ناپذیری داشته باشد و این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

توضیحات وزیر راه، نمایندگان را قانع کرد

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر راه و شهرسازی درباره رسیدگی به طرح مسکن مهر قانع شدند.

نمایندگان مجلس با 107 رأی موافق، 84 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از توضیحات آقای آخوندی قانع شدند.

چهار نفر از نمایندگان تهران سؤال از وزیر راه و شهر سازی درباره رسیدگی به روند اجرای طرح مسکن مهر را مطرح کرده بودند.

توضیحات آخوندی در مجلس

عباس آخوندی در پاسخ به سؤال نمایندگان درباره علل توقف در اجرای طرح مسکن مهر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: درباره سؤال مطرح شده هر چند به نظرم از نظر حقوقی نمی توان درباره مسکن مهر سؤال مبتنی بر اصل 88 قانون اساسی داشت اما با توجه به تصمیم هیئت رئیسه مجلس این گزارش را ارائه می کنم .

وی گفت: علت ورود ما به این طرح همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند فارغ از اینکه این طرح چگونه آغاز شد حدود 7 میلیون نفر درگیر آن هستند و ما موظف هستیم تمام امکاناتمان را در اختیار این شهروندان قرار دهیم .

وی همچنین افزود: آمار و ارقام نشان می‌دهد که نه فقط طرح مسکن مهر در دوره مسئولیت بنده متوقف نشده بلکه روند آن در مقایسه با دوره پیشین با سرعت بسیار بیشتری پیش رفته است.

آخوندی گفت: ما حدود دو میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر داریم با تفکیک خود مالکان تعاونی مسکن و تفاهم سه‌جانبه پیشرفته‌ای که میانگین 90درصد در سال 1394 است.

وی افزود: حدود 42 درصد واحد های مسکن مهر در دوره یک و نیم ساله ما انجام شده است در حالی که در کل 5 و نیم سال قبل از ‌آن 58 درصد انجام شده بود چگونه دوستان می گویند طرح مسکن مهر متوقف شده است؟

آخوندی اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر 44 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که از این رقم حدود 10 درصد مربوط به دوره ما و 90 درصدش مربوط به دوره قبل بوده است.

آخوندی گفت: ‌از این بسیار مهم‌تر موضوع صدور سند برای واحدهای مسکن مهر است که مردم باید در اختیار داشته باشند که معامله کنند 49 درصد صدور سند در همین یک و نیم سال انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت : در ارتباط با بحث وضعیت فیزیکی طرح مسکن مهر هم باید بگویم که در حال حاضر حدود 274 هزار واحد مسکونی تمام شده داریم و حدود 261 هزار واحد مسکونی هم نازک کاری شده و آماده واگذاری است .

وی افزود : در واقع پیشرفت واقعی مسکن مهر یک میلیون و 480 هزار نیست و در حدود یک میلیون و 800 هزار واحد است که بخش اعظم کار تمام شده است و در واقع داریم سفره این پروژه را به تدریج جمع می کنیم.

اعلام وصول سوال برخی نمایندگان از وزرای کشاورزی و ورزش

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی سوال ملی نمایندگان قروه و مریوان از وزیر جهاد کشاورزی را اعلام وصول کرد.

ضرغام صادقی امروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی گفت: سوال ملی قادر مرزی و امید کریمیان نمایندگان قروه و مریوان از محمود حجتی درباره علت بی‌توجهی به ایجاد شهرک‌های کشاورزی و مدیریت بهره‌برداری کشت و سامان دهی کشاورزی اعلام وصول شد.

وی افزود : همچنین سوال احمد شوهانی نماینده مردم ایلام از گودرزی وزیر ورزش و جوانان در خصوص علت گسترش بداخلاقی در ورزش و دخالت در امور فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی، همچنین غفلت از مسائل احساسی جوانان اعلام وصول می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: لایحه عادی حفاظت از خاک و لایحه عادی تصویب اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها اعلام وصول شد.

صادقی ادامه داد: لایحه عادی معاهده بین المللی بین جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن در زمینه انتقال محکومین به حبس اعلام وصول می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه لایحه عادی ایجاد منطقه آزاد، تجاری و صنعتی مهران در اردبیل اعلام وصول شد، گفت: لایحه موافقت نامه بین ایران و پرتغال در زمینه زبان، آموزش فرهنگ، ورزش، جوانان، گردشگری و رسانه‌های جمعی اعلام وصول می‌شود.

تذکرات کتبی نمایندگان

عضو هیات رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

حسین سبحانی نیا درجلسه علنی امروز این تذکرات را به این شرح قرائت کرد:

قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه به وزیر ورزش و جوانان درباره تسریع در تکرار بازی تیم تراکتور و نفت به خاطر وقت باقی مانده تذکر داد.

موسوی نژاد نماینده دشتستان به وزیر اقتصاد و بانک مرکزی در خصوص عدم نظارت کافی و کامل بر شعب بانک شهر با توجه به گزارشهایی مبنی بر فریب و کلاهبرداری بعضی از شعب این بانک از برخی مشتریان خود تذکر داد.

رهبر و قاضی پور نمایندگان مردم تهران و ارومیه به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تسریع در اجرای بند یک ماده 68 قانون حمایت از خانواده تذکر دادند.

جدگال نماینده مردم چابهار به وزیر نیرو در خصوص رسیدگی به وضع آب شرب شهرهای حوزه انتخابیه اش تذکر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها