گزارش جام جم آنلاین از اعتراض مجلس و واکنش دولت

یارانه برخی مستضعفان جامعه قطع شده است

فرآیند حذف یارانه افراد پر در آمد ظاهرا حدود دو ماه است که با شیب ملایم آغاز شده است ولی اکنون برخی از نمایندگان مجلس خبر می دهند در این روند، برخی افراد کم درآمد نیز به دلیل ضعف اطلاعاتی دولت از فهرست دریافت یارانه حذف شده اند.
کد خبر: ۷۹۸۶۵۱
یارانه برخی مستضعفان جامعه قطع شده است

سید سعید زمانیان دهکردی نماینده شهرکرد از جمله نمایندگانی است که طی تذکری در صحن علنی مجلس به رئیس‌جمهور تاکید کرد:« یارانه تعدادی از مستضعفان و افراد مظلوم که درآمد بالایی ندارند»، قطع شده و خواستار رسیدگی دولت به این مساله شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با جام جم آنلاین توضیح داد که به نظر می رسد مبنای حذف یارانه ها بدون در نظر گرفتن پارامترهای مختلف قانونی بوده است و همین امر، موجب شده، طی روزهای گذشته در مراجعات مردمی مشخص بشود که برخی افراد که شرایط اقتصادی خوبی ندارند، از دریافت یارانه نقدی کنار گذاشته شده اند.

وی به عنوان مثال به خانواده یک کارگر فصلی در شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد که در حالی که شغل ثابت و درآمد چندانی دارد و با چهار فرزند، باید خانواده شش نفری اش را اداره کند، ثروتمند تشخیص داده شده و یارانه اش حذف شده است.

زمانیان دهکردی گفت: سوال این است که دولت با چه استنادی، یارانه این افراد را حذف کرده است، آنهم در حالی که طبق قانون، قرار بود دهک های بالا و افراد متمول و کسانی که وضعیت اقتصادی خوبی دارند، از فهرست یارانه های نقدی حذف شوند.

وی با تاکید بر این دولت باید ملاک حذف یارانه و میزان و مبنای آن را مشخص کند، خاطرنشان ساخت: احساس ما این است که دولت بصورت اتفاقی و رندم، دست به حذف برخی دهک ها زده است و کسانی از دریافت یارانه کنار گذاشته شده اند که نیازمند کمک نهادهای حمایتی هستند.

به عقیده این نماینده مجلس، قطعا در روزهای آینده اتفاقی که در شهرکرد روی داده است، در برخی شهرهای دیگر نیز دیده خواهد شد.

نماینده شهر کرد گفت: البته 1.5 میلیون نفر هنوز در سیستم ثبت نام یارانه تعیین تکلیف نشده اند و اکثر آنان از اقشار آسیب پذیر هستند که دولت باید جوابگو باشد.

اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان و دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه دولت حدود دو ماه است حذف یارانه اقشار پر در آمد را آغاز کرده است، گفت: بر اساس تصمیم صورت گرفته، گروه های هدف مثل پزشکان ، فعالان اقتصادی و تجار باید از دریافت یارانه حذف شوند و دولت با آگاهی کامل دست به این اقدام بزند.

واکنش دولت

در واکنش به اظهارات نمایندگان مجلس، دولت با پذیرش تلویحی بروز چنین رویدادی، از مردم خواست در صورتی که به حذف یارانه نقدی خود اعتراض دارند، موضوع را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه ای که امروز یکشنبه به همین مناسبت منتشر کرد، گفت که حذف شدگان از دریافت یارانه نقدی در سال‌ جاری، در صورت اعتراض می‌توانند از پنجم خرداد - سه شنبه هفته آینده - به مدت یک ماه اعتراض خود را مطرح کنند.

دولت تاکید کرده است که حذف شهروندان از فهرست دریافت یارانه نقدی بر اساس تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۳۹۴ صورت گرفته که مسئولیت تشخیص و حذف «افراد غیرنیازمند» را از این فهرست به دولت داده است.

وزارت رفاه هنوز نشانی الکترونیکی را که افراد معترض باید در آنجا شکایت خود را اعلام کنند، معرفی نکرده است اما از آنجا که تا زمان آغاز طرح شکایتها، هنوز 10 روز دیگر زمان باقی است، آدرس الکترونیکی یادشده در روزهای آتی معرفی خواهد شد.

بر اساس اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرآیند بررسی اعتراضات (از ثبت درخواست تا پاسخ) به صورت کاملا غیرحضوری خواهد بود و کمیسیون موضوع ماده ۱۰ قانون هدفمندکردن یارانه ها اعتراض افراد را بررسی و در صورت استحقاق، یارانه آنها مجددا برقرار خواهد شد.

فاطمه امیری- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۰
۰
ما هم یه همسایه ای داریم كه ماهی گیری میكنه مگه یه ماهیگیر چقد حقوق داره نهایتایك میلیون شایدم كمتر كه یارنه اش قطع كردند من نمیدونم آقای روحانی چه بلایی سر اقتصاد كشور اورده كه نمیتونه یارانه كم درآمدا پرداخت كنه بخدا وقتی شنیدم كه یارانه همچین آدمی قطع شده اشك از چشمم جاری شد وبعدشم سبد كالا هم بهشون تعلق نگرفت و تعداد زیادی از افراد میشناسم كه نیاز به دریافت سبد كالایی نداشتن كه بهشون سبد كالایی تعلق گرفت و اونایی كه نیاز داشتن بهشون سبد كالایی تعلق نگرفت آقای روحانی واقعا دولتش هیچ برنامه ای نداره حالا مردم دارن قدر وزحمت آقای احمدی نزاد درك میكنند واقعا آقای احمدی نژاد مردی زحمت كش و دلسوزوبا برنامه بود خدایش آقای احمدی نژاد تو دولتش خیلی كار انجام شد كه الان داریم با چشم میبینیم مدرسه پارك سالن ورزشی بیمارستان و غیره خیلی معذرت میخوام از تمام كاربرای سایت و مدیر سایت، آقای روحانی حتی یه فعالیت عمرانی ساده و پیش پاافتاده تو شهر ما انجام نداده
محمد شفیع اسفندیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
۰
۰
باسلام من بازنشسته فرهنگی با سه فرزند كه دوتای انهابیكارودانشجوی دانشگاه آزاد وحقوق ناچیز كه همه ان قسط وعیره كسرمیشوداگرفیشمانرانگاه كنید قسط ماشین قسط خانه كم می شود امیدمان اولخدا بعدیارانه بود وبیمار هستم نه دندان دارم ومشكل كلیه دارم پول ندارم درمان شوم وهمیشه ارزوی مرگ خودم رادارم

نیازمندی ها