نفوذ سیاسی قدرت‌های بزرگ، اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است

خواب جاسوسی نظامی در بستر نظارت هسته‌ای

بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مذاکره نکردن زیر سایه تهدید، واکنشی به دیپلماسی سنتی چماق و هویج آمریکا بود و ایشان در فرمایشاتشان تفاوت‌های مذاکره آمریکا با کشوری چون ایران در مقایسه با کشورهای کوچک را نشان دادند.
کد خبر: ۷۹۵۵۶۸
شکست دیپلماسی تهدید در قبال ایران

رهبر انقلاب در سخنرانی‌شان از یک‌سو نشان دادند که ایران در مذاکرات خط‌قرمزهای خود را دارد که اجازه عبور از آن را نمی‌دهد و از سوی دیگر با یادآوری نیاز طرف آمریکایی به توافق با کشورمان و اشاره به این واقعیت که به نتیجه نرسیدن مذاکرات برای دولتمردان در واشنگتن یک شکست به حساب می‌آید، «بلوف نظامی» ایالات متحده را نشان دادند و به تیم مذاکره‌کننده یادآور شدند که با توجه به این واقعیت‌ها، با صلابت و البته حفظ منطق به کار خود ادامه دهد.

بنابراین فرمایشات رهبر انقلاب بخوبی نشان داد «دیپلماسی تهدید» تأثیری بر استراتژی مذاکراتی ایران مبتنی بر احترام متقابل نخواهد داشت.تأکیدی که رهبر معظم انقلاب بر سیاست‌های اشتباه و استانداردهای دوگانه واشنگتن در منطقه داشتند ـ که همواره به قربانی شدن ملت‌ها می‌انجامد بیان‌کننده پایداری کشورمان در مواضع خود و عقب‌نشینی نکردن در برابر بلوف‌های نظامی ـ سیاسی بوده و نشان داد موضعگیری‌هایی مانند آنچه فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در جریان سفر اخیر خود به خاورمیانه بیان کرد، تأثیری بر جهتگیری کشورمان در دفاع از ثبات منطقه ندارد.

روی سخن رهبر انقلاب در سخنرانی دیروزشان با آمریکایی‌ها بود و از این طریق روشن شد در نگاه ایران، نقش برخی بازیگران مانند پاریس و برخی دیگر از کشورهای منطقه که ادعاهایی علیه کشورمان دارند، کوچک است.

واقعیت این است که فرانسه قادر نیست با طرح ادعاهایی مبتنی بر جایگاه ابرقدرتی که نسبتی با مولفه‌های قدرت این کشور ندارد، به‌دنبال در پیش گرفتن سیاست‌هایی در منطقه باشد که پیش از این در مذاکرات هسته‌ای آن را به اجرا گذاشته بود.

پاریس در جریان گفت‌وگوهای ایران و 1+5 سعی کرد نماینده لابی‌های صهیونیستی و عربی باشد و حالا سفر منفعلانه رئیس‌جمهور این کشور به منطقه آن هم همزمان با کشتار بی‌رحمانه مردم یمن، نشان از همراهی فرانسه با برخی دولت‌های عربی برای احیای پروژه ایران‌هراسی دارد. پروژه‌ای که نفس‌های آخر خود را می‌کشد و تلاش‌های موجود برای احیای آن به نتیجه نخواهد رسید.

دکتر حشمت‌الله فلاحت پیشه - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها