آشپزخانه سلامت

خواص شگفت‌انگیز سیاهدانه

سیاهدانه یا سیاه تخمه همان دانه‌های ریز و سیاه‌رنگی است که شیرینی برنجی را با آن تزئین می‌کنند و در گذشته آن را به همراه کنجد و خشخاش روی نان می‌پاشیدند و البته در ترشیجات نیز به کار می‌رود و حتی در ترکیب برخی ادویه‌جات مخلوط و حتی در آجیل سالاد نیز کاربرد دارد. بد نیست بدانید آجیل سالاد مخلوطی از دانه‌های گیاهی، مغزهای آجیلی، ادویه‌جات و سبزی‌های خاص است که با سالاد مخلوط و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۷۹۳۲۲۸

سیاهدانه برخلاف ریز بودن، بسیار پرخاصیت و در طب سنتی ایرانی ـ اسلامی کاربرد زیادی داشته و چند سالی است که محققان در حال بررسی خواص فوق‌العاده این دانه هستند. سیاهدانه چندین نوع دارد؛ یک نوع آن تلخ و کاربرد خوراکی چندانی ندارد، نوع دیگر آن به دلیل ترکیبات خاص به تنظیم عادت ماهانه خانم‌ها و افزایش قوای جنسی و جسمی و التیام ناتوانی جنسی کمک می‌کند و زیادکننده شیر و تقویت‌کننده حافظه است و دیگری کشنده کرم‌های روده است.

خواص درمانی سیاهدانه و روغن آن

طبع سیاهدانه بسیار گرم، خشک و محرک است. بادشکن بوده و برای دفع سنگ کلیه و مثانه مفید است و اگر در مصرف آن زیاده‌روی نشود، اخلاط غلیظ را رقیق کرده و به ترشح صفرا و عملکرد کبد کمک می‌کند. بوییدن سیاهدانه نیمکوب شده برای ناراحتی‌های اعصاب و لرزش اندام مفید است و بینی را باز کرده و سبب بهبود سردردهای مزمن می‌شود. برای درمان سردردهای عصبی روغن سیاهدانه را بر پیشانی و روی بینی بمالید.

برای برطرف کردن جوش‌های صورت از بخور سیاهدانه استفاده کنید و اگر دچار دردهای قاعدگی می‌شوید آن راهمراه عسل میل کنید و با نظر متخصص از آن برای التیام بواسیر استفاده نمایید. دود و بخور سیاهدانه حشرات را فراری می‌دهد. برای رفع بوی بد دهان کمی سیاهدانه بجوید و اگر دچار خونریزی شدید و بند نیامد از گرد سیاهدانه استفاده کنید. نتایج بررسی‌ها و مطالعات جدید نشان می‌دهد سیاهدانه حاوی یک ماده آنتی‌بیوتیکی است و باعث نابودی ویروس‌ها، میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌شود.

سیاهدانه به سبب دارا بودن ویتامین‌های A و E باعث تغییراتی در هورمون‌های جنسی و افزایش آن می‌شود و می‌تواند به باروری نطفه کمک کند. اگر افراد مسن مایل به برگشت میل جنسی هستند، می‌توانند تحت نظر از این دانه استفاده کنند.

مصرف مرتب سیاهدانه و روغن آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و مانع از کاهش انرژی و خستگی‌های مزمن می‌شود. سیاهدانه و روغن آن به دستگاه گوارش کمک کرده و باعث بهبود نفخ، دل درد و ورم معده می‌شود. خوب است همراه چای از چند قطره روغن سیاهدانه و کمی عسل برای رفع نفخ و ایجاد انرژی مضاعف استفاده کنید.

روغن سیاهدانه برای نرمی و لطافت پوست‌های خشک مفید است و توصیه شده بعد از تمیز کردن پوست و لب‌ها از این روغن استفاده شود. این روغن، پوست سر را تقویت می‌کند و برای نرمی موهای شکننده، کدر، بی‌حالت و ضعیف مناسب است.

فاخره بهبهانی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها