رئیس جمهوری در اجلاس سران کشورهای آسیا – آفریقا:

توافق نهایی باید تضمین کننده لغو همه تحریم‌های اقتصادی باشد

دکتر روحانی رئیس‌ جمهور اسلامی ایران امروز برای شرکت در اجلاس بزرگداشت شصتمین سالگرد کنفرانس آسیا – آفریقا به اندونزی رفت. بر اساس گزارش‌های منتشره در این اجلاس که در باندونگ اندونزی برگزار می‌شود، 109 کشور و 20 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای حضور دارند.
کد خبر: ۷۹۰۲۲۶
باندونگ و چند نکته

اجلاس وزیران کنفرانس آسیا - آفریقا از دیروز آغاز و اجلاس سران این کنفرانس که به «کنفرانس باندونگ» معروف است، روزهای چهارشنبه تا جمعه هفته جاری در جاکارتا و باندونگ اندونزی برگزار می‌شود.

بررسی سوابق تاریخی این نشست نشان می‌دهد که در روز 18 آوریل سال 1955 میلادی نخستین کنفرانس کشورهای آسیایی و آفریقایی در باندونگ اندونزی برگزار شد.این کنفرانس موجب ظهور جنبش غیرمتعهدها شد که به هیچ یک از 2 ابرقدرت آمریکا و اتحاد شوروی سابق وابسته نبود. با توجه به این تاریخچه می توان گفت که مهمترین مؤلفه کنفرانس باندونگ حضور مجموعه‌ای از کشورهای آفریقایی و آسیایی است که یک هدف واحد دارند و آن مقابله با نظام سلطه و رسیدن به توسعه و پیشرفت بر اساس ظرفیت‌های درونی است.

آنچه در دنیای امروز مشاهده می‌شود ابعاد جدید رفتارهای نظام سلطه برای غارت کشورها است که در قالب اموری همچون ترویج و گسترش تروریسم، تحریم و اعمال مجازات‌های اقتصادی، جلوگیری از دست یابی کشورها به دانش روز جهان و وابسته نگاه داشتن آنها به صنایع و دانش خویش و استمرار سیاست اختلاف افکنی میان کشورها برای دور ساختن آنها از اهداف غارت‌گرایانه نظام سلطه است.

با توجه به این شرایط، همگرایی کشورهای آفریقایی و آسیایی به عنوان محور اصلی سیاست‌های استعماری نظام سلطه امری ضروری است که نشست اندونزی می‌تواند گامی در این عرصه باشد. در این میان جمهوری اسلامی به عنوان یکی از با سابقه‌ترین و موفق ترین کشورهای مقابله کننده با نظام سلطه که با تکیه بر خویشتن توانسته دستاوردهای گسترده علمی ، تحقیقاتی، دفاعی و امنیتی و... را به دست آورد می‌تواند الگویی موفق برای سایر کشورهای آزادی خواه آسیایی و آفریقایی باشد که با رویکرد به آن می‌توانند از تجربیات و ظرفیت‌های آن برای رسیدن به اهداف آزادی خواهانه بهره مند شوند.

در همین حال رویکرد دستگاه دیپلماسی ایران به توسعه روابط با کشورهای این حوزه می‌تواند تحقق بخش بسیاری از اهداف سیاست خارجی از جمله در عرصه اقتصادی باشد که به عنوان مؤلفه‌ای برای درهم شکستن چارچوب‌های تحریمی غرب و بی‌اثر ساختن بیش از پیش تحریم‌ها مورد استفاده قرار گیرد.اجلاس اندونزی می‌تواند گامی در راه تحقق این مهم باشد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها