همه انواع غذاها حاوی انرژی هستند و تقریبا هیچ ماده غذایی را پیدا نمی‌کنید که عاری از انرژی باشد.
کد خبر: ۷۸۶۶۹۷
غذاهایی که انرژی می‌سوزانند

گروهی از موادغذایی در طبقه‌بندی موادغذایی در دسته غذاهایی با انرژی منفی قرار می‌گیرند، اما به این معنی نیست که در این گروه از مواد غذایی اصلا انرژی وجود ندارد بلکه حقیقت آن است که بدن ما برای هضم و جذب این موادغذایی به مقدار انرژی بیشتری در مقایسه با مقدار انرژی موجود در این مواد نیاز دارد که در نهایت استفاده از این موادغذایی در برنامه غذایی روزانه موجب می‌شود مقدار انرژی بیشتری در مقایسه با انرژی که با خوردن این غذا در بدن آزاد شده، سوزانده شود. از همین رو است که گفته می‌شود این گروه از موادغذایی انرژی منفی دارند.

بدن ما برای هضم و جذب موادغذایی و استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی و بسیاری از مواد مغذی دیگر که در غذاها وجود دارد به انرژی نیاز دارد. اگر فرآیند هضم و جذب موادمغذی از یک ماده غذایی سخت و دشوار باشد طبیعی است که باید انرژی بیشتری در بدن سوزانده شود.

هضم و جذب موادغذایی که انرژی منفی دارند در مقایسه با دیگر موادغذایی به مراتب دشوار تر است و به همین علت بدن باید برای استفاده از انرژی موجود در این گروه از موادغذایی انرژی بیشتری بسوزاند. بدیهی است اگر از این گروه از موادغذایی در برنامه غذایی روزانه استفاده شود انرژی بیشتری در بدن مصرف می‌شود و به این ترتیب خوردن این گروه از موادغذایی می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن باشد.

در موادغذایی مقادیر مختلفی از انرژی، کربوهیدرات، چربی، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین و ترکیبات دیگر یافت می‌شود. بدن ما باید برای هضم و جذب موادغذایی مختلف و به طور کلی انجام سوخت و ساز در بدن از آنزیم‌ها کمک بگیرد. در غذاهایی که انرژی منفی دارند انواع مختلفی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد مورد نیاز بدن وجود دارد که برای تولید و فعالیت بسیاری از آنزیم‌های‌های بدن ضروری است. بنابراین موادغذایی که در این گروه قرار می‌گیرند می‌توانند نقش مهمی در افزایش سوخت‌وساز بدن داشته باشند. این گروه از موادغذایی حاوی مقادیر فراوانی فیبر یا سلولز و آب هستند. آب فاقد انرژی است. سلولز از طریق بدن قابل جذب نیست و در نتیجه نمی‌تواند به افزایش وزن در بدن منجر شود. این موادغذایی نه‌تنها انرژی بیشتری در بدن می‌سوزاند بلکه می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند و به نوبه خود در پیشگیری از افزایش وزن تاثیرگذار باشد. کدو، کلم، اسفناج، شلغم، کرفس، فلفل قرمز، خیار، کلم‌بروکلی، گوجه‌فرنگی و تره‌فرنگی از انواع سبزیجاتی است که در گروه موادغذایی با انرژی منفی قرار می‌گیرد. از میوه‌هایی که در این گروه قرار می‌گیرد می‌توان به سیب، پرتقال، توت‌فرنگی، گریپ‌فروت، آناناس و نارنگی اشاره کرد.

1 ـ کرفس: حدود 75 درصد کرفس را آب و 25 درصد آن را فیبر تشکیل می‌دهد. کرفس حاوی ویتامین‌های A، C و K است.

2 ـ گریپ فروت: خوردن این میوه سرعت متابولیسم را در بدن افزایش می‌دهد. علاوه بر این گریپ فروت نه‌تنها توانایی جسمانی شما را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند ماده غذایی مناسبی برای کاهش سطح LDL یا کلسترول بد باشد.

3 ـ کاهو و سبزیجات برگ سبز: حدود 50 درصد محتوای این گروه از آب و 50 درصد دیگر از فیبر تشکیل شده است. این گونه از سبزیجات حاوی مواد ضد سرطان هستند و می‌توانند نقش مهمی در کاهش احتمال ابتلا به سرطان داشته باشند.

4 ـ هندوانه: این میوه محبوب تابستانی گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال راهکاری برای کاهش وزن هستند. هندوانه سرشار از ویتامین B و لیکوپن است که از بدن در مقابل ابتلا به بیماری‌های سرطانی محافظت می‌کند.

5 ـ ماست: این ماده غذایی به بهبود گوارش کمک می‌کند. البته توجه داشته باشید که ماست کم چرب نمی‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش وزن باشد. معمولا ماست‌های کم چرب حاوی مقدار قند بیشتری هستند و بهتر است ماستی را انتخاب کنید که بین میزان قند و چربی موجود در آن تعادلی وجود داشته باشد.

6 ـ سیب و پرتقال: این دو میوه سرشار از موادغذایی است که می‌تواند کیفیت زندگی شما را افزایش دهد. سیب می‌تواند مانع از ابتلا به آلزایمر شود و این در حالی است که پرتقال می‌تواند تضمین‌کننده عملکرد قلب شما باشد.

7 ـ گوجه‌فرنگی: این ماده غذایی می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش وزن داشته باشد. شواهد نشان داده است لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های سرطانی محافظت می‌کند.

8 ـ خیار: خوردن خیار نه‌تنها می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد بلکه می‌تواند تامین‌کننده آب موردنیاز بدن نیز باشد. خیار از سبزیجاتی است که سرشار از ویتامین C است. این ویتامین از بدن شما در برابر هجوم باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند.

9 ـ کلم بروکلی: یکی از سبزیجاتی است که می‌تواند به کاهش وزن کمک کرده و همزمان سیستم ایمنی بدن شما را در برابر انواع بیماری‌های عفونی تقویت کند.

10 ـ قهوه: اگر به دنبال یک نوشیدنی مناسب برای کاهش وزن هستید قهوه بهترین گزینه است. نوشیدن قهوه موجب ایجاد تغییر در سطح هورمون‌های گوارشی می‌شود که این امر در کاهش اشتها نقش مهمی دارد.

Sciencedaily / فرانک فراهانی جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها