بامو M5 Jahre Edition قویترین نسخه M5 است و به مناسبت 30 امین سالگرد تولید اولین نسخه M5 عرضه شده است و قدرت موتور آن 592 اسب بخار میباشد که در حال حاضر قویترین سوپرسالن آلمانی بازار است.
همچنین مرسدس بنز E63 AMG با پسوند «S» نسبت به مدل استاندارد E63 قدرتمندتر بوده و قوای آن به 577 اسب بخار رسیده است اما در رقابت مستقیم میان این دو کدام یک بهتر است؟
موتور و گیربکس
هر دو اتومبیل از موتورهای توربوچارجر دوقلوی V8 بهره میبرند که قدرت را به چرخهای عقب انتقال میدهد (در بازار انگلستان نمونه 4Matic مرسدس بنز عرضه نمیشود).
بیشینه قدرت موتور بامو 15 واحد از قدرت 577 اسب بخاری مرسدس بنز بالاتر بوده و مقدار آن 592 اسب بخار میباشد در حالی که موتور مرسدس بنز به لطف 1100 سانتیمتر مکعب حجم بیشتر، بیشینه گشتاور 800 نیوتن متری را تولید میکند که نسبت به گشتاور 700 نیوتن متری بامو بسیار بالاتر است.
جعبهدنده بامو یک نسخه 7 سرعته دو کلاچه با قابلیت تعویض دستی است. در حالی که مرسدس بنز از یک جعبه دنده 7 سرعته با مبدل گشتاور اتوماتیک بهره میبرد.
در دنیای واقعی تفاوت آنچنانی میان دو جعبهدنده وجود ندارد و عملکرد فنی آنها بسیار به هم شبیه بوده و هر دو به صورت ظالمانه ای سریع هستند.
واکنش پدال گاز بامو در مقابل تغییرات یکباره و ناگهانی، از مرسدس بنز بهتر است. این در حالی است که مرسدس بنز سرزندهتر از بامو بوده و نسبت به بامو زودتر دور میگیرد.
عملکرد فنی و شتاب گیری
بامو M5 Jahre Edition در 3.9 ثانیه از حالت سکون به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد که برای یک اتومبیل دیفرانسیل عقب با وزنی نزدیک به دو تن، عددی مثالزدنی است و عملکرد خوب لانچ کنترل و تعویض سریعتر دندهها توسط جعبهدنده دو کلاچه در این بین غیرقابلانکار است.
در مقابل مرسدس بنز E63 AMG S با وزن 1870 کیلوگرم که 75 کیلوگرم از بامو سبکتر است، توانست شتاب صفر تا صد را در 4.1 ثانیه عملی کند که هنوز هم عددی بسیار چشمگیر است.
یکی از کارهای پسندیده که کمپانی بامو در مدل Jahre Edition انجام داده، برداشتن محدودکننده سرعت است که امکان دستیابی به حداکثر سرعتی برابر با 320 کیلومتر را فراهم میآورد.
در مقابل بیشینه سرعت مرسدس بنز به 250 کیلومتر محدود شده و البته لازم به ذکر است که میتوان با پرداخت مبلغی محدودکننده سرعت را برداشت.
در این صورت است که بیشینه سرعت مرسدس بنز E63 AMG S به 300 کیلومتر بر ساعت میرسد و البته چنین سرعتی تنها زمانی کاربرد دارد که واقعاً عجله داشته باشید.
رانندگی و هندلینگ
هر دو مدل E63 و M5 سواری اسپرت و برجسته ای داشته و درصورت استفاده از حالت فنربندی نرم تطابقپذیری خوبی با شرایط رانندگی روزمره و استفادههای کاملاً معمول پیدا میکنند.
در حقیقت تنظیم سیستم تعلیق در هر دو اتومبیل بهگونهای انجام پذیرفته که حرکات بدنه در پیچ و خمهای جاده با طمأنینه تمام انجام بگیرد و رضایت خاطر تمام رانندگان جلب شود.
محل قرارگیری راننده در M5 نسبت به E63 بهتر بوده و ارتفاع نشیمنگاه آن بلندتر از حد معمول است.
همچنین فرمان پذیری بامو ظریفتر بوده و از این نظر نمره بالاتری نسبت به E63 میگیرد البته نحوه هدایت مرسدس بنز برای چنین اتومبیل بزرگ جثه ای بسیار خوب انجام میپذیرد.
هر دو مدل E63 و M5 اکسلهای جلو بسیار پویا داشته و به این بدان معنی است هر دو مدل قادر هستند با فراغ بال وارد پیچ شده و بهراحتی دچار کم فرمانی نمیشوند.
طی کردن پیچها هم در هر دو اتومبیل با آرامش انجام گرفته و حسی که از آن منتقل میشود بهمانند اتومبیلهای بسیار سبکوزن تر از سدان های دو تنی است.
در حالت معمول در طی مقایسهها، حس رانندگی منتقل شده از اتومبیل قویتر بهتر میباشد. اما E63 و M5 از این نظر بسیار شبیه هم هستند و با داشتن ذخیره ای غنی از قدرت و همچنین دیفرانسیل قفل شونده میتوان بر پدال گاز آنها بیرحمانه فشار آورد.
در حالی که برخی از ساختههای جدید M Power مثل M4 و M3 برای داشتن کشش و کنترل بدنه بهتر در تلاش بودهاند ولی عملکرد M5 از این نظر بسیار قابلقبول است اما نکته ای که M5 از آن جهت نسبت به مرسدس بنز E63 در مضیقه قرار دارد همانا کمبود میزان گشتاور تولیدی در دندههای سنگین است.
قیمت
بامو M5 نسخه «Jahre Edition» با قیمت 91,890 یورو عرضه میشود که در حدود 7,780 یورو از مرسدس بنز گرانتر است که البته منصفانه به نظر میرسد و کابین بامو گرانتر از کابین مرسدس بنز احساس میشود و همچنین تجربه رانندگی آن کمی نسبت به مرسدس بنز بهتر است تا در نهایت ارزش پرداخت مبلغ بیشتری را داشته باشد.
بامو M5 Jahre Edition که در واقع برای گرامیداشت 30 امین سال تولید بامو M5 معرفی شده، به صورت تولید محدود و تنها به تعداد 300 دستگاه عرضه شده است و به همین دلیل قیمت آن نسبت به نسخه استاندارد 18,000 یورو گرانتر است
نتیجهگیری
هر دو مدل E63 و M5 امروزه اتومبیلهای آشنایی هستند و در رقابت میان اتومبیلهای سوپرسالن بالاترین جایگاه را دارند. بامو M5 قوای محرکه سطح بالاتری نسبت به E63 داشته و پویایی دینامیکی و کابین آن در مقابل رقیب از جایگاه بالاتری برخوردار است و به همین دلیل مرسدس بنز E63 AMG را شکست میدهد.
(مهر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: