بررسی آخرین مک‌بوک و مقایسه آن با 2 لپ‌تاپ ویندوزی مشابه

امپراتور طلایی جدید اپل

ماه گذشته اپل در مراسم Spring Forward خود، علاوه بر معرفی ساعت هوشمند اپل‌واچ، یک محصول جدید نیز معرفی کرد؛ محصولی که بسیاری آن را قدمی بزرگ در نسل جدید مک بوک‌ها دانستند. اگر از کاربران محصولات اپل باشید، قطعا با مک‌بوک‌ایر آشنا هستید.
کد خبر: ۷۸۴۰۷۸

اپل برای گرفتن بازار لپ تاپ‌های کم وزن با کارایی بالا، مک‌بوک‌ایر را تولید کرد و حالا در ادامه این نسل از مک بوک‌ها به تولید مک بوک ۱۲اینچی رتینا روی آورده است؛ مک‌بوکی که می‌توان آن را کامل‌ترین مک بوک سبک وزن اپل دانست. طراحی مک بوک جدید اپل به گونه‌ای است که بسیار نازک بوده و حتی تیم کوک در مراسم معرفی آن به شوخی به حضار گفت: «آیا این مک بوک را می‌بینید؟ به نظر من حتی دیده هم نمی‌شود» که اشاره به نازکی این مک‌بوک داشت، اما این مک بوک در مقابل خود چه رقبای ویندوزی دارد؟ شاید بتوان آخرین لپ‌تاپ اپل را با لنوو یوگا ۳ و دل XPS 13 مقایسه کرد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش مک‌بوک جدید اپل ۱۲ اینچی بوده و آن را به یک گزینه بسیار مناسب برای حمل و نقل تبدیل کرده است. رزولوشن این صفحه نمایش ۲۳۰۴ در ۱۴۴۰ بوده که در نوع خود بی‌نظیر است. برای این‌که این مساله را متوجه شویم شاید بهتر باشد آن را با لپ‌تاپ‌های هم رده خود مقایسه کنیم. معمولا لپ‌تاپ‌هایی در این اندازه رزولوشنی حدود ۱۳۶۶ در ۷۶۸ دارند که همین نشان می‌دهد فاصله بسیاری بین صفحه نمایش باریک و 0.88میلی‌متری مک‌بوک با دیگر لپ‌تاپ‌ها وجود دارد. صفحه نمایش نسبتا کوچک این مک‌بوک باعث شده وزن آن بسیار سبک و تنها یک کیلوگرم باشد که در نوع خود بی‌نظیر است. مک‌بوک جدید فقط 13.1 میلی‌متر ضخامت دارد و مصرف انرژی آن نیز ۳۰ درصد از نسخه قبلی صفحه نمایش مک‌بوک کمتر است.

اما در مقایسه با مک‌بوک اپل می‌توان لپ‌تاپ دل XPS 13 را قرار داد که صفحه نمایش 13.3 اینچی آن رزولوشنی برابر با ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ دارد. تراکم پیکسلی این لپ‌تاپ ۲۷۶ پیکسل در اینچ بوده و به طور کلی شاهد 5.7 میلیون پیکسل در صفحه نمایش این لپ‌تاپ هستیم. این اعداد روی کاغذ برتری لپ‌تاپ دل را نسبت به مک‌بوک نشان می‌دهد اما کاربران بر این اذعان کرده‌اند صفحه نمایش مک‌بوک چیزی از صفحه نمایش لپ‌تاپ دل کم ندارد. دیگر رقیب مک بوک، لنوو یوگا پرو ۳ است که از لحاظ سخت‌افزاری شبیه لپ‌تاپ دل است.

پردازنده و باتری

اپل در یک اقدام جالب، بخش اعظمی از فضای مک‌بوک خود را به باتری اختصاص داده، اما این موضوع چگونه اتفاق افتاده است؟ اپل در مک‌بوک جدید خود پردازنده و مادربرد را ۶۷‌درصد کوچک‌تر کرده که در نوع خود بی‌نظیر است. اپل در این مک‌بوک از پردازنده نسل پنجم اینتل یعنی Core M بهره برده که مصرف بسیار پایینی دارد و در نتیجه علاوه بر فضای کمی که مادربرد اپل اشغال می‌کند، با کاهش فضای فیزیکی، حجم باتری را افزایش داده است. باتری مک‌بوک اپل قادر است تا ۹ساعت شما را در وبگردی‌هایتان همراه کند. شما با یک بار شارژ می‌توانید تا ده ساعت روی مک‌بوک فیلم تماشا کرده و از آن لذت ببرید، اما چرا اپل از پردازنده Core M استفاده کرده است؟

معماری این پردازنده به گونه‌ای است که مصرف آن بسیار پایین بوده و ضخامت آن نیز بسیار کم است و باعث می‌شود شرکت‌ها بتوانند لپ‌تاپ‌های بسیار نازک و با قابلیت حمل و نقل بالا را تولید کنند. در مقایسه‌ با لپ‌تاپ‌های ویندوزی که از این پردازنده بهره برده‌اند مانند لنوو یوگا پرو ۳ شاید به این نتیجه برسیم که این پردازنده، ضعیف است و در بسیاری از کار‌ها نمی‌تواند شما را همراهی کند. این تجربه‌ای است که کاربران روی لپ‌تاپ‌های ویندوزی با این پردازنده داشته‌اند. اینجاست که سیستم عامل مک به داد مک‌بوک رسیده و مصرف پایین منابع با این سیستم عامل باعث می‌شود کاربران تجربه بسیار بهتری از کار با این پردازنده روی مک‌بوک داشته باشند.

اپل با این‌که رزولوشن صفحه نمایش خود را نسبت به مک‌بوک ایر نسخه قبل بسیار بالا‌تر برده، اما در عین حال مصرف باتری خود را کاهش داده است. مک‌بوک جدید دارای باتری 39.7 وات ساعتی بوده و در مقابل آن رقبایی نظیر دل XPS 13 با باتری ۵۲ وات ساعتی و لپ‌تاپ جدید اچ‌پی یعنی Spectre x360 قرار دارد که باتری ۵۶ وات ساعتی دارد. اپل ادعا می‌کند که به دلیل مصرف پایین‌تر، شما را ساعات بیشتری همراهی خواهد کرد و از بابت باتری نگرانی نخواهید داشت.

درگاه

اپل مجبور شده برای این‌که ضخامت مک‌بوک را کاهش دهد همه درگاه‌های رایج نظیر USB و... را از روی مک‌بوک حذف کند. مک‌بوک جدید فقط دو درگاه دارد. یک درگاه برای شارژر مک‌بوک ‌و درگاه دیگر که جک خروجی هدفون است، اما اگر بخواهید روی مک‌بوک جدید یک فلش با پورت USB متصل کنید چه باید کرد؟ اپل روی مک‌بوک جدید خود از فناوری فوق‌العاده USB-C بهره برده است. این فناوری علاوه بر این‌که به کاربر کمک می‌کند از طریق آن دستگاه خود را شارژ کند، کمک می‌کند به‌وسیله یک تبدیل پورت‌هایی نظیر USB، HDMI و... را در اختیارتان قرار دهد. در واقع تبادل اطلاعات نیز از طریق‌‌ همان پورتی خواهد بود که شما مک‌بوک را با آن شارژ می‌کنید؛ تبادلی که سرعت انتقال بسیار بالایی خواهد داشت. سرعتی حدود ده گیگابیت بر ثانیه که در نوع خود بی‌نظیر است. شما برای دسترسی به این پورت‌ها باید تبدیل ۷۹ دلاری اپل را بخرید. بسیاری این را یک نقطه ضعف برای اپل می‌دانند که کاربر باید ۷۹ دلار اضافه بر قیمت مک‌بوک پرداخت کند و اپل باید این تبدیل را به‌صورت پیش‌فرض روی مک‌بوک قرار دهد. البته این را نیز نباید فراموش کرد اگر فقط به پورت یو.اس.بی نیاز دارید، می‌توانید با خرید یک تبدیل ۱۹ دلاری نیاز خود را برطرف کنید.

قیمت

به طور کلی همیشه قیمت محصولات اپل از محصولات هم رده خود از شرکت‌های دیگر گران‌تر است و این در مورد مک‌بوک نیز صدق می‌کند. مک‌بوک‌های جدید اپل در دو مدل مختلف و با دو قیمت متفاوت عرضه شده است. مدل اول که پردازنده 1.1 گیگاهرتزی داشته و حافظه داخلی آن ۲۵۶ گیگ است، ۱۲۹۹ دلار بوده و مدل دوم که پردازنده 1.2 گیگاهرتزی داشته و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی دارد، ۱۵۹۹ دلار است. این قیمت‌ها تقریبا دو برابر قیمت لپ‌تاپ‌های هم رده با مک‌بوک است و به نوعی شما پول زیادی را بابت برند اپل و طراحی خاص این محصول پرداخت می‌کنید. در این رنج سخت‌افزاری، لپ‌تاپ‌های ویندوزی نظیر لپ‌تاپ Zenbook UX305 ایسوس قرار دارد که قیمت آن ۶۹۹ دلار است. اما اگر قصد خرید مک‌بوک را دارید از قیمت آن ناامید نشوید؛ زیرا لپ‌تاپ ویندوزی هم رده با مک‌بوک یعنی Dell XPS 13 که پردازنده Core i5 داشته و رزولوشن صفحه نمایش بالاتری نسبت به مک‌بوک دارد، ۱۳۰۰ دلار است. دیگر انتخابی که شما در این رده و این قیمت می‌توانید داشته باشید Spectre x360 HP است که پردازنده قدرتمند Core i7 داشته و با ۲۵۶ مگابایت حافظه داخلی SSD و رم هشت گیگابایتی بسیاری از نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شما را برطرف می‌کند. قیمت این لپ‌تاپ جدید اچ‌پی ۱۱۵۰ دلار است.

نتیجه‌گیری

مک بوک جدید اپل طراحی فوق‌العاده‌ای دارد و باتری آن نیز در مقابل با رقبایی نظیر XPS 13 و یوگا پرو ۳ یک باتری قوی محسوب می‌شود. اگر به دنبال یک لپ‌تاپ سبک وزن با طراحی فوق‌العاده اپل و سیستم عامل مک باشید قطعا مک‌بوک جدید انتخاب مناسبی برای شما محسوب می‌شود. البته این را فراموش نکنید تجربه خرید رنگ طلایی مک‌بوک جدید می‌تواند تجربه منحصر به فردی برای کاربر محسوب شود. اگر تفاوت قیمت مک‌بوک با دیگر لپ‌تاپ‌های ویندوزی برای شما اهمیت دارد، دو مدل ویندوزی که به آنها اشاره کردیم، جایگزین‌های خوبی برای کاربرانی که لپ‌تاپ خود را همیشه با خود همراه دارند، محسوب می‌شود.

میلاد احرام‌پوش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها