یک دستیار عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن روز شنبه به نقل از وی، شهر بندری عدن در جنوب این کشور را پایتخت اعلام کرد.
کد خبر: ۷۷۷۸۰۵
رییس جمهوری مستعفی، عدن را پایتخت یمن اعلام کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از عدن، هادی پس از تصرف صنعا پایتخت این کشور به دست نیروهای جنبش مردمی انصارالله، به عدن دومین شهر بزرگ یمن، گریخت و در آن شهر مستقر شد.

این دستیار هادی افزود که عدن از هنگام اشغال صنعا به دست جنبش مردمی انصارالله در ماه های گذشته، پایتخت یمن شده است.

فرانس پرس با نمادین دانستن ادعای هادی، افزود که انتقال پاینخت نیازمند تغییر قانون اساسی و تصویب مجلس این کشور است.

سرهنگ یحیی محمد عبدالله صالح رییس ستاد امنیت مرکزی یمن نیز با معرفی کردن هادی به عنوان مزدور کشورهای خارجی و عامل نابسامانی این کشور، خروج وی از صنعا و پایتخت دانستن عدن را محکوم کرد.

وی که برادرزاده علی عبدالله صالح رییس جمهوری پیشین یمن است افزود: انتقال پایتخت از شهری به شهر دیگر با دستور شخصی صورت نمی گیرد. به ویژه که هادی از 21 فوریه ( 2 اسفند) فاقد مشروعیت و صلاحیت بوده و قدرت ادعایی وی غصب شده است.

یحیی صالح همچنین خواستار بازگشت سفیران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به صنعا و فعالیت برای نزدیک کردن دیدگاه های نیروهای سیاسی مختلف و دیدار با جناح های سیاسی یمن در مصر یا هر کشور عربی دیگر برای برطرف کردن سو تفاهم موجود درباره اوضاع یمن شد.

جنبش مردمی انصار الله یمن نیز با انتقال مکان گفت وگو با گروه های سیاسی تحت نظارت سازمان ملل متحد به خارج از صنعا پایتخت به پیشنهاد جمال بن عمر نماینده این سازمان، مخالفت کرده است.

به دنبال پیروزی جنبش مردمی انصارالله یمن، منصور هادی رییس جمهوری وقت از سمت خود کناره گیری کرد و اکنون برخی دولت های منطقه تلاش می کنند با حمایت از وی، یمن را به سوی بحران سوق دهند.

جنبش مردمی انصارالله به دنبال حل مشکلات کنونی در یمن از طریق مبارزه با فساد، گرفتن حق گروه های به حاشیه رانده شده و مبارزه با نفوذ رو به گسترش تروریست های القاعده است.

منصور هادی با حمایت دوستان خارجی خود تلاش کرد با کناره گیری از مقام خود، یمن را وارد وضعیت خلا سیاسی کرده و جنبش مردمی انصارالله را در شرایط بن بست قرار دهد.

اما این جنبش مردمی در طرحی ابتکاری، با گروه های سیاسی وارد گفت وگو شد و با آنها درباره ایجاد شورای ریاست جمهوری و شورای انتقالی به توافق رسید تا در دوران گذار، امور کشور جریان داشته باشد.

یمن از زمان اعتراض های مردمی و انقلاب سال 2011 میلادی که در فوریه 2012 (بهمن 1380) به برکناری علی عبدالله صالح رییس جمهوری وقت از قدرت منجر شد، دستخوش ناآرامی است.

با وجود آنکه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به پیشنهاد سعودی سفارتخانه های خود را از صنعا به عدن انتقال داده اند، اما واشنگتن اعلام کرده است که فعلا قصد چنین اقدامی را ندارد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها