مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

پرواز به صدر با قالی سلیمان +تصاویر

فیفا جام‌ جهانی را در زمستان برگزار می‌کند، اما این کار آسان نیست

جام جهانی 2022 قطر و چالش‌های فیفا

گاهی تصمیم می‌گیرید و این تصمیم شما را وادار می‌کند حتی در مقابل اشتباهاتتان هم کوتاه نیایید و وانمود کنید اشتباهی صورت نگرفته است؛ چیزی که اکنون فیفا در حال انجام آن است و با قدرتی که دارد تلاش می‌کند به همه ثابت کند انتخاب قطر برای میزبانی جام جهانی 2022 اشتباه نبوده و در برابر هر نوع انتقادی چه درست، چه غلط مقاومت می‌کند.
کد خبر: ۷۷۷۳۶۲
جام جهانی 2022 قطر و چالش‌های فیفا

این مقاومت مقابل فشارهایی که در مورد برگزاری مسابقات در فصل زمستان وجود داشت، دوام آورد و بالاخره حرف فیفا برای برگزاری مسابقات در این فصل به کرسی نشست. حالا هم باشگاه‌های اروپایی تلاش دارند مدت مسابقات را کوتاه تر کنند تا به لیگ‌هایشان آسیبی وارد نشود، اما خواه ناخواه برگزاری رقابت‌ها در فصل زمستان برنامه باشگاهی همه کشورهای حاضر را می‌تواند به هم بریزد؛ جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری در مورد زمان برگزاری مسابقات هفته قبل برگزار و به‌طور موقت مقرر شد که بازی‌ها از ماه دسامبر آغاز شود. این در حالی بود که اتحادیه باشگاه‌های اروپایی پیشنهاد برگزاری مسابقات در ماه‌های می‌ و ژوئن را داده بودند، اما از همان پیش از برگزاری جلسه در دوحه نیز مشخص بود که این پیشنهاد شانس اندکی دارد. اتحادیه فوتبال انگلیس هم در بیانیه خود آورده بود «میزبانی جام جهانی 2022 برای برگزاری در تابستان به قطر اهدا شده است. بنابراین چشم‌انداز برگزاری مسابقات در زمستان نه کارآمد است و نه برای کشورهای صاحب فوتبال اروپا مطلوب.» به نظر می‌رسد در این هفت سال باقی مانده تا آغاز جام جهانی 2022 چالش‌های فیفا تمام ناشدنی باشد.

فینال جام جهانی

فیفا چاره دیگری ندارد جز برگزاری جام جهانی 2022 قطر در اواخر ماه نوامبر و اواخر دسامبر. گزارش‌های تائید نشده‌ای حاکی از آن است که فینال مسابقات در روز بیست و سوم دسامبر انجام خواهد شد. پس از آن‌که کمیته اجرایی فیفا در ماه دسامبر 2010، در حالی که کشورهایی چون آفریقای جنوبی، آمریکا، ژاپن و استرالیا نامزد میزبانی این دوره از رقابت‌ها بودند، میزبانی جام جهانی 2022 را به کشور کوچکی در خلیج‌فارس به نام قطر داد، پیش از دست زدن به این انتخاب هرگونه توصیه در مورد ریسک بالای برگزاری مسابقات در فصل تابستان این کشور و دمای بالای آن را برای بازیکنان و هواداران تیم‌های مختلف رد کرد و به منازعات خود درباره دفاع از حق قطر برای میزبانی جام جهانی ادامه داد. در تابستان دمای قطر به نزدیکی 50 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد، اما در ماه نوامبر این دما حدود 29 درجه است و در ماه دسامبر حتی به 25 درجه سانتی‌گراد هم تقلیل پیدا می‌کند. این در حالی است که مسئولان برگزاری مسابقات همیشه این ادعا را داشته‌اند که می‌توانند در هر دو فصل زمستان یا تابستان مسابقات را برگزار کنند، زیرا به گفته آنها تکنولوژی تهویه‌کننده هوای ورزشگاه‌ها می‌تواند دمای ورزشگاه و زمین مسابقه را به حد قابل قبولی پایین بیاورد.

چالش فیفا در مورد زمان برگزاری رقابت‌ها از آن جهت افزایش پیدا کرده که نمی‌تواند به‌دلیل تداخل با المپیک زمستانی 2022 که در پکن یا آلماتی قزاقستان انجام می‌شود، مسابقات را در ماه‌های ژانویه و فوریه برگزار کند. بلافاصله پس از انتخاب قطر به‌عنوان میزبان مسابقات، فرانتس بکن باوئر پیشنهاد برگزاری مسابقات در زمستان را به فیفا ارائه داد و «میشل دهوگه» مسئول کمیته پزشکی فیفا عنوان کرد که به هیچ عنوان مسابقات نباید در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست برگزار شود.

اسپانسرها و پوشش تلویزیونی

شبکه‌های تلویزیونی فاکس و تله موندو که حق پخش جام جهانی 2022 را در آمریکا و آمریکای لاتین خریداری کرده‌اند، در زمره مخالفان جابه‌جایی مسابقات به فصل زمستان هستند، زیرا با دیگر ورزش‌های کشور آمریکا تداخل خواهد داشت و این مساله می‌تواند روی تعداد بینندگان این شبکه‌ها تاثیر داشته باشد. با وجود شرایطی که مورد قبول این شبکه‌ها نیست، آنها بدون آن‌که هنوز حق میزبانی جام جهانی 2026 به کشوری داده شود، حق پخش تلویزیونی مسابقات را خریداری کردند؛ به همین دلیل تا زمانی که شبکه‌های تلویزیونی از مسابقات حمایت و آنها را پخش کنند، نگرانی نخواهند داشت، زیرا بیننده‌های تلویزیونی آنها تضمین شده هستند.

فشار اروپایی

باشگاه‌های اروپایی قصد دارند تا پیش از تصمیم‌گیری نهایی در زوریخ، به فیفا فشار بیاورند تا مسابقات چند روز کوتاه‌تر شود. به این ترتیب زمان تعطیلات لیگ‌ها برای آماده‌سازی تیم‌ها کوتاه‌تر ‌شده و مدت زمان فرصت تیم‌ها برای انجام بازی‌های دوستانه ملی کمتر می‌شود. باشگاه‌های بزرگ اروپایی همچنان سر حرف خود هستند که فیفا میزبانی جام جهانی را در حالی به قطر داده که مسابقات مانند همیشه باید در تابستان برگزار شود. از سوی دیگر مدعی هستند که باید رای‌گیری باردیگر انجام شود. لیگ حرفه‌ای فوتبال اروپا و اتحادیه باشگاه‌های اروپایی برنامه جایگزینی از پنجم می‌ تا چهارم ژوئن پیشنهاد کرده‌اند و مدعی‌ هستند که دمای هوا بدتر از آن چیزی که بازیکنان در برزیل یا تابستان سال 1994 در آمریکا تجربه کردند، نخواهد بود. از سوی دیگر برنامه‌های لیگ‌های اروپایی مستلزم تغییراتی است که شاید مهم‌ترین آنها تغییر برنامه‌های لیگ برتر جزیره باشد که شاید شاهد انجام نشدن بازی‌های فشرده لیگ در کریسمس باشیم.

اتفاقات پیش‌رو

ماه آینده در زوریخ تصمیمات نهایی در مورد زمان و نحوه برگزاری جام جهانی 2022 گرفته خواهد شد که به نظر می‌رسد، حتی تا آن زمان هم انگلیسی‌ها به مخالفت خود دربرابر فیفا ادامه دهند. از سوی دیگر یوفا که در ابتدا از جابه‌جایی زمان برگزاری جام جهانی استقبال کرده بود، حالا با مخالفت اعضای خودش مواجه است و نمی‌داند تکلیفش با تیم‌ها و هوادارانشان چیست. برای برگزاری جام جهانی در زمستان، لیگ‌ها و رقابت‌ها در تمام دنیا برای سه فصل 2022 ـ 2021 ، 2023 ـ 2022 و 2024 ـ 2023 تحت تاثیر قرار می‌گیرند، زیرا به‌دلیل برگزاری جام جهانی ناچارند در شروع و پایان زمان لیگ‌هایشان تغییراتی به وجود بیاورند. به گفته «هارولد نیکولز»، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال شیلی با اتخاذ این تصمیم در مورد برگزاری جام جهانی قطر، لیگ‌های 50 کشور دنیا تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

گاردین / مترجم: عرفان آذر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها