گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

چرا فرانسه دست به دامن بشار اسد شده است؟

«سواحل مدیترانه در حال تبدیل به دروازه ای برای تهدید امنیت اروپا است و غرب باید تهدید تروریست هایی که به کشورشان باز می گردند را جدی بگیرد.» اینها عباراتی بود که از زبان بشار اسد رییس جمهور سوریه حدود سه سال پیش بیان شد اما غرب آن را جدی نگرفت تا حالا اولین هیات اروپایی اعزامی از فرانسه، دروازه های دمشق را پشت سر بگذارند و از اسد برای دفع شر تروریست ها کمک بخواهد.
کد خبر: ۷۷۴۵۸۹
چرا فرانسه دست به دامن بشار اسد شده است؟

به گزارش جام جم آنلاین، نشانه ها حاکی از ان است که غرب به این درک رسیده که نمی تواند بدون توجه به دولت سوریه از موازنه های قدرت جدید در منطقه سخن بگوید و تلاش های محور مقاومت را برای مبارزه با تروریسم تکفیری نادیده بگیرد.

به گزارش فرانس 24، چهار نفر از نمایندگان پارلمان فرانسه با وجود قطعی روابط بین دو کشور، راه سوریه را در پیش گرفتند و روز سه شنبه ابتدا با «فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه و سپس با «ولید المعلم» وزیر خارجه دیدار کردند. آنها همچنین شب گذشته شام را با «احمد حسون» مفتی سوریه و از چهره های طرفدار بشار اسد خوردند.

این سفر به سوریه در حالی صورت گرفت که در مارس 2012 فرانسه تصمیم گرفت تنها کانال ارتباط دیپلماتیک خود با دمشق را نیز با تعطیل کردن سفارت خود در سوریه ببندد و در پایان ماه می همان سال نیز اعضای سفارت دمشق در پاریس را عناصر غیر مطلوب بخواند و عذرشان را بخواهد.

«جک میار» نماینده راست معتدل در پارلمان فرانسه گفت: به همراه «جرار بابت» (نماینده اکثریت سوسیالیست)، «جان بیار ویال» (عضو مجلس سنا از معارضان راست و رییس کمیته دوستی فرانسه و سوریه) و «فرانسوا زشیتو» (نماینده راست میانه در مجلس سنای فرانسه) به دمشق سفر کردیم.

وی افزود: این ماموریت برای گوش دادن و اطلاع از تحولات است. سپس اطلاعات تکمیلی را از آن استخراج خواهیم کرد.

اما منابع سوریه ای تا این اندازه کلی درباره سفر هیات فرانسوی سخن نگفتند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که بشار اسد رییس جمهور این کشور با جان بیار ویال رییس کمیته دوستی سوریه و فرانسه دیدار کرده است.

بنا بر این گزارش، اعضای هیات فرانسوی تصریح کرده اند که همکاری بین فرانسه و سوریه در بسیاری از عرصه ها به نفع دو ملت سوریه و فرانسه است و پاریس می داند که استقرار امنیت و ثبات در منطقه و همکاری با سوریه برای جلوگیری از خطر تروریسم ضروری است زیرا تروریسم نه تنها برای خاورمیانه که برای اروپا نیز تبدیل به تهدید شده است.

اما این تهدید و هشدارهای مترتب بر آن برای سوریه، دولت و ارتش بشار اسد چیز تازه ای نیست.

بشار اسد بارها درباره خطر تروریسم تکفیری برای کشورهای غربی حمایت کننده از ان هشدار داده بود و حدود 40 روز پیش صراحتا به فهم اروپایی ها از خطرناکی اوضاع اشاره و تصریح کرد: اروپایی ها جرات پذیرش اشتباهات خود (حمایت از تروریست ها در سوریه) را ندارند.

رییس جمهور سوریه گفته بود که این خطر، فراتر از منطقه است و غربی ها باید به فکر روزی باشند که تروریست های غربی مشغول جنگ در سوریه بخواهند به کشورهای خود برگردند و ویروس تنش را با خودشان به آن کشورها ببرند. اما در تمام این سال ها بازی های سیاسی قدرت های دندان تیز کرده به ریختن خون همپیمانان مقاومت، آنقدر پر سر و صدا بود که کسی صدای صفیر گلوله ها و ضجه بی گناهان گرفتار تروریست های تکفیری را نمی شنید یا نمی خواست بشنود.

اسد در بحبوحه غائله شارلی ابدو نیز درباره حملات تروریست ها در پایتخت فرانسه اظهار داشت: ما بیشتر از همه کشورهای دنیا این مسأله را درک می کنیم، زیرا ما از 4 سال قبل از این نوع تروریسم رنج می بریم و هزاران انسان بیگناه را در سوریه از دست دادیم.

وی به روزنامه "لیتیرارن نویتی" چاپ "چک" تأکید کرد: می خواهیم به بسیاری از طرفها در غرب یادآوری کنیم که ما از آغاز بحران در سوریه درباره این پیامدها سخن گفتیم .. ما تأکید کردیم که نباید از تروریسم حمایت و چتری سیاسی برای آن فراهم کنید؛ زیرا پیامدهای این کار بر کشورها و ملتهای شما منعکس خواهد شد.

بشار اسد تأکید کرد: آنان به ما گوش نکردند، چرا که سیاستمداران غربی کوتاه نظر بودند و افق دید آنان محدود بود.

با این حال، به نظر می رسد تهدیدهای مستقیم اخیر تروریست های تکفیری برای غرب به وی‍ژه کشورهای اروپایی و به طور خاص تر، فرانسه باعث شده است فرانسوی ها ملاحظات پیشین خود را کنار بگذارند و برای استمداد از دولت بشار اسد گامی به جلو بردارند؛ دولتی که قریب به چهار سال است با تروریست های تکفیری مواجهه مستقیم دارد و اکنون حائز تجربیات بسیار خوبی در مبارزه با تروریسم است.

فرانسه یک ملاحظه اساسی دیگر نیز در رویکرد مثبت جدید خود به سوریه دارد؛ موضوعی که سینثیا ماکینی عضو سابق کنگره آمریکا که اخیرا به سوریه سفر کرده است به خوبی از آن پرده بر می دارد.

ماکینی تصریح می کند: آنچه در سوریه می گذرد جدای از اوضاع لیبی و عراق نیست.

اشاره عضو سابق کنگره آمریکا به لیبی بیهوده نیست.

واقعیت این است که داعش سوریه را مرکز خلافت ادعایی خود می داند اما آتش تکفیری ها منحصر به سوریه نمانده است و راه کشورهای شمال آفریقایی را نیز در پیش گرفته است؛ جایی که به طور سنتی، حوزه نفوذ و منافع فرانسه را در قاره آفریقا تشکیل می دهد و فرانسه، آن را معبری برای ورود پاریس به خاورمیانه نیز می داند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها