امروز 3 اسفند 1393 هجری شمسی؛ 3 جمادی الاول 1436 هجری قمری؛22 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۷۳۳۰۱
3 اسفند، درگذشت ادیب الممالک فراهانی

هجری شمسی

3 اسفند 1296

میرزا محمدصادق حکیم ملقب به ادیب الممالک فراهانی نویسنده ایرانی درگذشت. او در تهران متولد شد و علوم ادبی زمان خود را از استادان فن آموخت. وی شعر نیز می سرود و لقب ادیب الممالک را نیز به همین دلیل از مظفرالدین شاه قاجار دریافت کرد. بیشتر اشعار ادیب الممالک که به سبک استادان قدیم شعر می سرود، در بیان اوضاع زندگی اجتماعی و مبارزات سیاسی آن دوران است. او بانی روزنامه ادب بود و بعد از مشروطه نیز سردبیری روزنامه مجلس را برعهده داشت. ادیب الممالک از پیشروان شعر سیاسی در ایران است. وی در حکمت و فلسفه و ریاضی نیز استاد بود و به زبان های فرانسوی، انگلیسی، ترکی، روسی و پهلوی نیز آشنایی داشت. دیوان اشعار ادیب الممالک فراهانی شامل قصاید، غزلیات و رباعیات است.

3 اسفند 1299

در نخستین دقایق بامداد، قسمتی از قوی قزاق، به فرماندهی رضاخان میرپنج وارد تهران شدند. قزاق ها بلافاصفه پس از ورود وزارتخانه ها، پستخانه، تلگرافخانه و مراکز مهم شهر را تصرف کردند. آنها دروازه های شهر را بستند. رضاخان سپس اعلامیه ای 9 ماده ای را منتشر و در تهران حکومت نظامی برقرار کرد. در پی این کودتا سپهدار رشتی رئیس الوزرا در سفارت انگلیس متحصن شد و قزاق ها شماری از رجال کشور را دستگیر کردند. احمدشاه نیز رضاخان را به عنوان فرمانده کل قوا و سید ضیاءالدین طباطبایی را به سمت نخست وزیری برگزید.

3 اسفند 1320

روزنامه سیاست ارگان حزب توده به مدیریت و صاحب‌امتیازی عباس اسکندری در تهران منتشر شد.

3 اسفند 1352

ایران دولت نوبنیاد بنگلادش را به رسمیت شناخت.

3 اسفند 1362

عملیات خیبر در شرق رودخانه دجله و داخل هورالهویزه با هدف انهدام نیروهای سپاه سوم عراق و با رمز «یا رسول‌الله» (ص) آغاز شد.

3 اسفند 1367

امام‌‌خمینی در پیام مشهور به «منشور روحانیت» برکات 8 سال دفاع مقدس را برشمرد.

هجری قمری

3 جمادی الاول 625

محمد بن موسی بن عیسی معروف به کمال الدین دمیری مفسر، محدث و ادیب درگذشت. اوابتدا پیشه خیاطی داشت اما مدتی بعد به دانش اندوزی روی آورد و نزد ابوالفضل نوبری و بلقینی درس خواند و در تفسیر، حدیث، فقه و ادبیات مهارت یافت. النجم الوهاج از آثار اوست.

میلادی

22 فوریه 1857

هنریخ هرتز فیزیکدان آلمانی متولد شد. او نخستین کسی بود که امواج رادیویی را ارسال و دریافت کرد. مطالعات او درباره الکترومغناطیس به بررسی طول و سرعت امواج رادیویی منجر شد. نام هرتز به عنوان واحد محاسبه فرکانس انتخاب شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها