سیدصادق طباطبایی خواهر زاده امام موسی صدر و برادر همسر مرحوم سید احمد خمینی که از یک سال پیش مبتلا به سرطان ریه شده بود، در دوسلدورف آلمان در سن 71 سالگی دارفانی را وداع گفت. در این فیلم نگاه کوتاهی داریم به زندگی مرحوم سیدصادق طباطبایی.
کد خبر: ۷۷۳۰۶۸
نگاهی کوتاه به زندگی مرحوم صادق طباطبایی + فیلم

به گزارش جام جم آنلاین، سید حسن خمینی، فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی این خبر را در اینستاگرام شخصی خود اعلام کرده است.او نوشت: انا الله و انا الیه راجعون. زیبا، با اخلاق، متدین، صبور، بادرایت، استوار و ... یکی از آن انسان های تکرار ناشدنی. دایی صادق( دکتر صادق طباطبایی) دار فانی را وداع گفت.

مرحوم صادق طباطبایی در سال ۱۳۲۲ در شهر قم متولد شده بود. او فرزند آیت‌الله العظمی محمدباقر سلطانی بروجردی است. او پس از گذراندن دوران دبیرستان در شهر قم و اقامت کوتاهی نزد امام موسی صدر برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد. وی در رشته شیمی با درجه تخصص در شیمی آلی در دانشگاه آخن و سپس در دانشگاه بوخوم به تحصیل در رشته بیوشیمی پرداخت و سرانجام موفق به اخذ درجه دکتری در رشته بیوشیمی، در شاخه آنزیمولوژی و ژنتیک گردید و در سن 32 سالگی استاد دانشگاه بوخوم شد.

او از فعالان سیاسی دانشجویی ضد رژیم پهلوی در اروپا بود. وی در سال ۱۳۴۴ با دختر خاله خود خانم "فاطمه صدرعاملی" (فارغ التحصیل روان شناسی و نیز جامعه شناسی تعلیم و تربیت) ازدواج کرد که ثمره این ازدواج یک دختر و پسر بنام‌های غزاله (پزشک و متخصص مغز و اعصاب، متولد ۱۳۵۲) و عدنان (دانشجوی حقوق و اقتصاد سیاسی، متولد ۱۳۵۷) است.

مرحوم صادق طباطبایی در دوازدهم بهمن ۱۳۵۷ همراه امام خمینی (ره) به ایران آمد و در دولت موقت مرحوم مهندس بازرگان، معاون وزارت کشور و سپس سخنگوی هیات دولت بود.

وی به علت نزدیک بودن به حضرت امام خمینی (ره) و مقامات عالیرتبه انقلاب اسلامی، خاطرات ارزشمند و جالب توجهی داشت که در کتاب ها، مقالات متعدد و مصاحبه های فراوان رادیو و تلویزیونی اش بیان کرده است.

وی با طرح مطالبی در باب شبیخون فرهنگی و طلوع ماهواره و رسانه‌های تصویری، کتاب هایی را نگاشته و ترجمه کرده که از میان آنها می‌توان به "طلوع ماهواره و افول فرهنگ "و " تکنوپولی " و " زندگی در عیش مردن در خوشی" و "زوال دوران کودکی " اشاره کرد.

مرحوم صادق طباطبایی مجموعه خاطرات سیاسی اجتماعی خود را در پنج جلد تدوین کرده‌ که سه جلد آن تا کنون توسط نشر عروج منتشر شده‌است. تالیف جلد پنجم این خاطرات اما تمام نشده است.

جام جم آنلاین برای آن مرحوم رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان ایشان، از درگاه حضرت احدیت صبر و اجر و سلامت و عزت و حسن عاقبت می طلبد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها