پس از چند روز انتشار گرد و خاک در فضای شهر اهواز، بارش باران از سه‌شنبه شب گذشته در این شهر و برخی دیگر از نقاط استان خوزستان آغاز شد.
کد خبر: ۷۷۲۱۸۵
باران، نفس خوزستان را تازه کرد

به گزارش ایرنا بارش باران که در اهواز آغاز شده و بصورت پراکنده ادامه دارد، باعث تلطیف هوا و پاکی فضای این شهر از گرد و خاک روزهای اخیر شده است.

مدیرکل سازمان هواشناسی خوزستان در این باره گفت: بارندگی خوبی که از سه‌شنبه شب در اکثر نقاط استان آغاز شده به صورت بارش‌های پراکنده تا فردا جمعه ادامه دارد.

کورش بهادری افزود: میزان بارش باران تاکنون در اهواز 9 میلی‌متر، بستان 14 میلی‌متر، مسجدسلیمان 18 میلی‌متر، ایذه 38 میلی‌متر بوده است.حتی در شهرستان ایذه به علت میزان بالای بارندگی آبگرفتگی در معابر آن ایجاد شده است. بهادری ادامه داد: این بارندگی‌ها به دلیل ورود سامانه بارشی از جنوب دریای سرخ به خوزستان است. استان خوزستان و شهرستان اهواز امسال سال خشکی را از لحاظ نزولات جوی سپری کرده به طوری که طی 20روز گذشته پدیده ریزگردهای ناشی از گرد و خاک استان را فرا گرفت. آخرین بارندگی در شهرستان اهواز به پنج آذر امسال مربوط می‌شود و پس از آن (حدود دو ماه) هیچ‌گونه بارشی در این شهرستان رخ نداده است.

در روزهای اخیر در برخی شهرهای استان خوزستان و از جمله کلانشهر اهواز میزان غلظت گرد و خاک از 66 برابر حد مجاز هم عبور کرده و باعث مختل‌شدن زندگی مردم شد. البته بارش باران سبب قطعی برق در بیشتر مناطق این کلان شهر شده است. یدالله حضرتی مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز در این باره گفت: به دلیل نشست خاک روی ترانس‌ها و تجهیزات برق، بارش باران نیز با تلفیق با خاک به رسانای برق تبدیل شده است.

کاهش میزان ریزگردها در ایلام

مدیرکل حفاظت محیطزیست ایلام گفت: میزان گرد و غبار و آلودگی هوا در بیشتر شهرهای استان ایلام کاهش محسوس یافته است. مازیار سلیمان‌نژاد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: وضع هوای دو شهرستان مهران و دهلران هر چند نسبت به روزهای دیگر بهتر است، اما همچنان در حالت هشدار قرار دارد. وی ادامه داد: میزان گرد و غبار اندازه‌گیری شده در هوای این دو شهرستان 250 میکروگرم در مترمکعب است و امید می‌رود با تغییر شرایط جوی در روزهای آینده از مقدار ریزگردها در هوای استان کاسته شود.

در روزهای اخیر وضع هوای شهرهای مختلف استان ایلام بویژه شهرستان‌های مرزی دهلران و مهران متاثر از پدیده گرد و غبار با آلودگی مواجه شد و به دلیل پایداری شرایط جوی، ریزگردها آسمان این شهرها را دربر گرفته‌اند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده درخت حرا در چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کاشته می‌شود. پروین فرشچی افزود: امسال اعتباری برای کشت درختان حرا در این چهار استان در بودجه پیش‌بینی نشده، ولی اعتبار ویژه‌ای برای آن در بودجه سال آینده منظور شده است. وی بدون اشاره به مبلغ اعتبار پیش‌بینی شده در این خصوص افزود: بر اساس اعتبار مصوب و در حد توان سازمان حفاظت محیط زیست، این گونه گیاهی در سواحل این استان‌ها کاشته می‌شود. معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، کاهش انتشار ریزگردها و کاهش آلودگی محیط‌زیست را از مزایای کشت این درختان عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها