قوانینی عجیب و غریب

در بیشتر کشورها جویدن آدامس در اماکن عمومی چندان خوشایند نیست و حتی آن را رفتاری بی‌ادبانه می‌دانند و برای جویدن آدامس از نظر فرهنگی قواعد خاصی قائل شده‌اند، مانند موارد زیر:
کد خبر: ۷۶۸۶۴۹

ـ در اماکن عمومی بهتر است آدامس جویده نشود، اما اگر آدامس می‌جوید حداقل دهان‌تان بسته باشد.

ـ هنگام حضور داشتن در جلسات رسمی جویدن آدامس نشانه بی‌ادبی است.

ـ سر میز غذا نباید آدامس جوید.

ـ هرگز آدامس‌تان را وقتی در جمع دیگران هستید، باد نکنید. این رفتار واقعا غیرمحترمانه است.

در برخی کشورها نیز جویدن آدامس معضلاتی به وجود آورده تا جایی که مانند سنگاپور به طور کل دچار ممنوعیت شده است.

ممنوعیت آدامس در سنگاپور

ممنوعیت فروش، واردات و تولید آدامس در سنگاپور از سوم ژانویه 1992 شروع و چهار روز پس از تصویب قانون به طور رسمی اعلام شد. این ممنوعیت شامل تمام آدامس‌ها چه معمولی و بادکنکی و چه آن بخش که در حوزه پزشکی کاربرد دارند، می‌شود. همچنین هر خارجی که قصد ورود به کشور سنگاپور را دارد باید آدامس را از وسایلش حذف ‌کند.

دلایل ممنوعیت

سی‌ام دسامبر 1991، وزارت محیط‌زیست بیانیه‌ای منتشر کرد که طی آن شرح داد این ممنوعیت به دلیل کثیف‌شدن محیط زندگی و این‌که مردم بدون توجه آدامس‌های خود را به این طرف و آن طرف بویژه درون قطارهای شهری می‌اندازند، است. یک‌بار هم در جولای 1991، آدامسی بین درهای قطار چسبیده بود به طوری که درها بسته نمی‌شد و همین موضوع باعث اختلال در حرکت قطار شد و ماموران و مسافران را به دردسر انداخته بود. بی‌توجهی به بهداشت محیط‌های عمومی مانند سینما که مردم براحتی آدامس‌هایشان را در آنجا می‌انداختند، دردسرهای زیادی را موجب شده بود. در واقع از سال 1983 مشکلات مربوط به بهداشت اماکن عمومی با مصرف نادرست آدامس بشدت افزایش یافته و دولت مجبور شده بود 150 هزار دلار صرف پاکسازی مکان‌هایی که از آدامس کثیف شده بودند، کند. در همان سال‌ها پیش از ممنوعیت کلی از رسانه‌های گروهی خواسته شده بود به تبلیغ آدامس نپردازند و در بوفه‌های مدارس به دانش‌آموزان آدامس فروخته نمی‌شد. با این حال این محدودیت‌ها معضل پاکسازی را از میان نبرده و حتی کاهش نداده بود و با اتفاق مربوط به قطار در سال 1992، دولت بالاخره تصمیم به ممنوعیت آدامس گرفت. تا دو هفته پس از اعلام ممنوعیت مصرف آدامس، بیش از پنج میلیون بسته آدامس به ارزش 900 هزار دلار مصادره شد.

جریمه‌های نقض قانون

کسانی که در سنگاپور آدامس بفروشند به پرداخت 2000 دلار جریمه می‌شوند و کسانی که آدامس به کشور وارد ‌کنند باید هزار دلار جریمه بپردازند یا یک‌سال به زندان بروند. مردم به این ممنوعیت دو نوع واکنش نشان دادند. آن بخش از سازمان‌ها که مسئول تمیزکردن آدامس‌های دور انداخته شده بودند از این پیشامد استقبال کردند، اما دیگران از حقوق مصرف‌کننده حمایت کرده و معتقد بودند به جای حل صورت مساله باید به مردم آموزش دهند که از آدامس به طور صحیح استفاده کنند.

تلطیف قانون

در هر حال ممنوعیت کلی در مارس 2004 از روی برخی از آدامس‌ها از جمله آدامس‌های مناسب دندان و مصارف پزشکی برداشته شد و سپس بین دولت سنگاپور و آمریکا قرارداد تجارت آزاد این نوع آدامس‌ها امضا شد.

منبع: ‌‌eresources. nlb. gov. sg‌‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها