روی خط جشنواره / 6

دودکش برج میلاد

روی خط جشنواره / 7

ده نمکی کجایی؟!

1. سال‌های قبل دست کم در چنین روزهایی چشممان به جمال برف روشن می‌شد، اما امسال حتی سرمای فصل زمستان هم خودش را از ما دریغ می‌کند. جشنواره فیلم فجر را با برف و سرما به یاد می‌آوریم و صف‌های طولانی خرید بلیت در یخبندان جلوی سر درِ سینماهایی با چراغ‌های نئون و البته فیلم‌هایی که توانایی لرزاندن دل‌ها را داشتند.
کد خبر: ۷۶۸۳۹۳
ده نمکی کجایی؟!

کمی آنطرف‌تر و روبه‌روی سینماها هم بساط لبوی داغ و باقالی برقرار بود که حرارت گپ و گفت‌های پیش و پس از تماشای فیلم هم زیباترش می‌کرد ولی مدتهاست که نه تعداد فیلم‌های پرحرارت زیاد است و نه برفی که از شعله حرف‌های داغ تماشاگران آب شود.

2. ظاهرا شب‌نشینی، عادت زیبای بیشتر هنرمندان و هنردوستان است. به همین دلیل است که می‌گویند اگر قصد تماس یا ملاقات با اهالی هنر را دارید، از نیمه روز سراغشان بروید، چون تازه چشمان زیبایشان را از حدود یازده و دوازده ظهر است که روی جهان باز می‌کنند! سینماگران و سینمادوستان هم به دلیل این‌که ریشه در تبار هنر دارند، از این قاعده مستثنا نیستند. بنابراین می‌توان حدس زد که چرا تشریف فرمایی به سئانس‌های ساعت 10 صبح سینمای رسانه و هنرمندان در برج میلاد برای خبرنگاران و هنرمندان سخت است.

تقریبا قریب به اتفاق منتقدان و فیلمسازان و بازیگرانی که برای معرفی فیلمشان در این سئانس قدم به سالن سینمای برج میلاد گذاشته‌اند، با گلایه‌ای نرم و شوخ طبعانه به این برنامه‌ریزی واکنش نشان داده‌اند. آنها به دلایلی واضح و هنرمندانه دوست ندارند سحرخیز باشند تا کامروا باشند، مگر زور است؟!

3. حسن زاهدی، صدابردار پیشکسوت سینمای ایران و فیلم «مزار شریف» که صبح روز گذشته به همراه دیگر عوامل اصلی این فیلم، برای معرفی اثر به کاخ جشنواره آمده بود، پیش از نمایش فیلم از تماشاگران خواست که به همه عوامل صحنه و پشت صحنه یک اثر سینمایی احترام بگذارند و بلافاصله پس از پایان آخرین نما سالن را ترک نکنند و تیتراژ را تا پایان ببینند. بیشتر تماشاگران فیلم البته در پایان احتمالا در رودربایستی با زاهدی همین کار را کردند، اما نمی‌توان این واقعیت بی‌اعتنایی به زحمات عوامل فیلم و سریال‌ها را نادیده گرفت. کاش بدانیم یک فیلم، حاصل تلاش یک گروه پرشمار است و نه فقط چهره‌ها و کارگردان آن و کاش یاد بگیریم با تماشای کامل تیتراژها قدردان سعی‌شان باشیم.

4. آخرشب که برای رفتن به خانه، گذرم به تاکسی سرویس برج میلاد افتاد، مکالمه جالبی شنیدم. یکی از راننده‌ها از همکارش پرسید چرا امسال جشنواره سوت و کورتر و خلوت‌تر از سال‌های قبل است؟ راننده جوان‌تر هم جواب داد: معلوم است، جشنواره امسال ده نمکی ندارد!

علی رستگار‌ - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها