مجلس و دولت توافق کردند

حذف یارانه درآمدهای 2.5 میلیونی

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 از توافق دولت و مجلس بر سر حذف یارانه پردرآمدها خبر داد و گفت: یارانه نقدی افرادی که درآمد ماهانه دو میلیون و 500 هزار تومان دارند، حذف خواهد شد.
کد خبر: ۷۶۶۹۶۱

دولت پیش از این از مجلس خواسته بود برای حذف یارانه پردرآمدها پیشنهاد مشخص اجرایی ارائه دهد که ظاهرا در جلسه دیروز کمیسیون تلفیق این پیشنهاد مطرح شده و مورد توافق طرفین قرار گرفته است. این در حالی است که دولت با وجود تکلیف قانونی، از حذف یارانه پردرآمدها خودداری و اظهار کرده امکانات اجرایی لازم را ندارد.

واقعیت‌های موجود نیز نشان می‌دهد قوه مجریه بانک‌های اطلاعاتی کاملی که بتواند با تکیه بر آنها پردرآمدها را شناسایی کند، در اختیار ندارد و تکمیل این بانک‌ها به زمان نیاز دارد. بنابراین با وجود توافق صورت‌گرفته احتمالا باز هم شناسایی افراد با درآمد بالاتر از 2.5 میلیون تومان با چالش‌های خاص خود مواجه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدمهدی مفتح دیروز در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به تعیین تکلیف تبصره 21 لایحه بودجه در مورد هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: کمیسیون تلفیق در رابطه با مسائل مهم به نظر دولت توجه زیاد دارد، زیرا باید این موضوع عملیاتی شود و اطلاعات اجرایی و ریز آن در دست دولت است و در صورتی که دولت معتقد به این موضوع باشد، می‌توان آن را بخوبی اجرا کرد، در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهد شد.وی تاکید کرد: آنچه در کمیسیون تلفیق تصویب شد، مورد تائید نماینده دولت که سخنگو و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است، بود و در حقیقت پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه مورد تائید قرار گرفت و نماینده دولت نیز آن را به صراحت تائید کرد.

با این حال، مصوبات کمیسیون تلفیق نیاز به تصویب در صحن علنی مجلس دارد تا قطعی شود.

به گفته سخنگوی تلفیق بودجه، درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده 48هزار میلیارد تومان است.

وی در مورد نحوه هزینه‌‌کرد این درآمد، بیان کرد: 5000 میلیارد تومان برای تولید، حمل و نقل عمومی، بهینه‌سازی مصرف انرژی، واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی اختصاص می‌یابد.

مفتح ادامه داد: 10 درصد از درآمد هدفمندی که 8/4 هزار میلیارد تومان است، نیز در بخش بهداشت و درمان هزینه خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان این‌که تا 37 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی موضوع ماده 7 هدفمندی تعریف شده است، گفت: بر این اساس چهار گروه می‌توانند یارانه دریافت کنند:1ـ تمامی خانوارهای تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی یارانه می‌گیرند. 2ـ‌ عشایر و خانوارهای ساکن روستاها 3ـ تمامی بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی مشروط به این‌که حداکثر مستمری تا دو میلیون و 500 هزار تومان باشد 4ـ‌ تمامی خانوارهایی که برای سازمان هدفمندی احراز شده و درآمد ماهانه آنها زیر دو میلیون و 500 هزار تومان است.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد، از محل صرفه‌جویی حذف خانوارهای پردرآمد، اعتبار آن در هر استان به بنگاه‌های تولیدی همان استان و ایجاد اشتغال مولد اختصاص یابد.

مفتح تاکید کرد: یارانه نقدی همان 45 هزار و 500 تومان خواهد بود و خانوارهای یارانه‌بگیر می‌توانند به جای دریافت یارانه نقدی، یارانه سود تسهیلات مسکن تا 5/1 برابر یارانه نقدی بگیرند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به این‌که 1200میلیارد تومان برای یارانه تسهیلات مسکن تخصیص یافت که برای خانوارهای آسیب‌پذیر روستایی، مسکن مهر، سکونتگاه‌های حاشیه شهرها و ساماندهی مسکن بافت فرسوده خواهد بود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: جابه‌جایی تا 10 درصد در این ردیف‌های بودجه بلامانع است، همچنین صددرصد درآمد از محل افزایش قیمت برق در سال‌های 93 و 94 تا مبلغ 7000 میلیارد تومان به صنعت برق اختصاص می‌یابد.

مفتح به دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق اشاره کرد و افزود: وزارت ارتباطات مکلف شد با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، به منظور برقراری ارتباط فیبر نوری در حوزه خارجی اقدام کند، تا سهم مناسب از بازار پهنای باند منطقه را کسب کند.

همچنین تا 120 میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی و جاری دستگاه‌های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تائید وزیر به صورت وجوه اداره‌ شده در جهت اهداف زیر هزینه شود:

1ـ ارتقای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات 2ـ ارتقای سطح فناوری 3ـ ارتقای کیفیت تولید زیربخش ارتباطات 4ـ ارتقای برنامه‌های نرم‌افزاری 5ـ ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی آی‌.‌سی.‌تی.

وی ادامه داد: حداقل 8 درصد اعتبارات عمرانی هر استان به طرح‌های هادی روستایی اختصاص می‌یابد.

احتمال حذف 9 میلیون یارانه‌بگیر

با کاهش 5000 میلیارد تومانی سقف منابع پیش‌بینی شده برای توزیع یارانه نقدی و غیرنقدی در سال آینده، این‌گونه به نظر می‌رسد که حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمندی که پیشتر وزیر اقتصاد از شناسایی آنها خبر داده بود به مرحله اجرایی رسیده است.

به گزارش ایسنا، در حالی که حذف دهک‌های درآمدی ثروتمند از برنامه‌های اصلی دولت یازدهم در اجرای گام‌های بعدی قانون هدفمندی یارانه‌ها بود، اما با وجود ثبت‌نام مجدد کاهش چندانی در تعداد متقاضیان دریافت یارانه نقدی که پیشتر تا 77 میلیون نفر هم تخمین‌زده می‌شد اتفاق نیفتاد و در آخرین آمار اعلامی از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حدود 76 میلیون نفر در هر ماه یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی دریافت می‌کنند.

اما با مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس، سقف منابع توزیعی یارانه نقدی و غیرنقدی که همواره به صورت نقدی پرداخت شده است از حدود 42 هزار میلیارد تومان پیشنهادی در لایحه بودجه به 37 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

اما ریزش 5000 میلیارد تومانی منابع توزیعی برای یارانه نقدی نشان می‌دهد که دولت برای توازن هزینه‌ای در این بخش در سال آینده باید یارانه حدود 9 میلیون نفر را حذف کند تا توان پرداخت یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی تا انتهای سال را با همین 37 هزار میلیارد تومان داشته باشد.

یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد که 5000 میلیارد تومان حدف شده در کل سال، تامین‌کننده حدود 416 میلیارد تومان از منابع یارانه نقدی توزیع شده در هر ماه است.

بر این اساس اگر این 416 میلیارد تومان حذف شده بر رقم 45 هزار و 500 تومانی یارانه نقدی هر نفر در ماه تقسیم شود نتیجه حدود 9 میلیونی را به همراه دارد که نشان می‌دهد در هر ماه 9 میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران حذف خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها