امروز 14 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 13 ربیع الثانی 1436 هجری و 3 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۶۶۷۱
14  بهمن، امضای قرارداد نفتی گس - گلشائیان

هجری شمسی

14 بهمن 1285

هیأتی از جانب مجلس شورای ملی برای تدوین متمم قانون اساسی تعیین شد.

14 بهمن 1289

مرتضی قلی‌خان صنیع‌الدوله اولین رئیس مجلس شورای ملی در چهارراه مخبرالدوله هدف گلوله دو کارگر روسی قرار گرفت و به قتل رسید. قاتلین چون خارجی بودند، بدون مجازات به سفارت روسیه تحویل شدند.

14 بهمن 1291

امتیاز راه‌آهن جلفا به تبریز در غیاب مجلس به بانک استقراضی روس که شعبه‌ای از وزارت مالی روسیه می‌باشد اعطا شد.

14 بهمن 1311

شورای جامعه ملل با تصویب قطعنامه ای انگلیس را به مذاکره مستقیم با ایران بر سر لغو پیمان دارسی دعوت کرد .

14 بهمن 1317

سفارتخانه‌های ایران و مصر به سفارت کبری تبدیل شدند. این رویداد یک ماه قبل از برگزاری مراسم نامزدی محمدرضا پهلوی با فوزیه خواهر ملک‌فاروق پادشاه مصر صورت گرفت.

14 بهمن 1327

قرارداد نفتی گس-گلشائیان بین ایران و انگلستان امضا شد. پس از سرکوبی مخالفان دولت محمد ساعد و در آخرین روزهای عمر مجلس پانزدهم، هیئت نمایندگی شرکت نفت ایران و انگلیس به سرپرستی گس وارد تهران شد و قرارداد گس-گلشائیان با مذاکراتی تنظیم شد که ادامه حضور انگستان را توجیه می کرد. اما در مجلس پانزدهم مخالفان این قرارداد مانع از تصویب آن شدند. این قرارداد سرانجام در جریان ملی شدن صنعت نفت ملغی گردید.

14 بهمن 1336

شیخ احمد بهار از علمای مبارز عصر مشروطه و دوران رضاخان پهلوی در 68 سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشت.

14 بهمن 1368

استاد دکتر سید حسن سادات ناصری ادیب، استاد دانشگاه تهران و از چهره های نامدار زبان و ادبیات فارسی درگذشت. رساله دکترای دکتر سادات ناصری با عنوان ارتباط افکار حافظ و مولانا در دانشگاه تهران به پایان رسید. بدیع و قافیه، تصحیح آتشکده آذر، تصحیح دیوان ملارفیع واعظ قزوینی و سرآمدان فرهنگ و هنر ایران از مهم ترین آثار ایشان است.

هجری قمری

13 ربیع الثانی 218

ابومحمد عبدالملک بن هشام معروف به ابن هشام مورخ عرب درگذشت. او بیشتر ایام عمر را به مطالعه درباره زندگی پیامبر اسلام (ص) سپری کرد. وی در علم نحو و انساب نیز عالمی برجسته بود و با شعر و ادب آشنایی بسیار داشت. شهرت اصلی ابن هشام به علت نگارش کتابی درباره زندگی حضرت محمد (ص) است که السیره النبویه نامیده شد. این کتاب سیره ابن هشام نیز خوانده می شود. و بسیاری آن را تحریری از کتاب سیره نبوی ابن اسحاق دانسته اند.

13 ربیع الثانی 736

ابوسعید بهادرخان آخرین ایلخان مغول در ایران درگذشت. او فرزند و جانشین اولجایتو بود و در نوجوانی حکومت خراسان را برعهده داشت وبا کمک فرماندهان و یارانش نواحی مازندران و بلخ را به قلمرو حکومت ایلخانان افزود. او پس از به حکومت رسیدن، غیاثت الدین محمد را به وزارت منصوب کرد که در اداره امور از تدبیر و شایستگی برخوردار بود. ابوسعید بهادرخان شاعران و نویسندگان را گرامی می داشت و شعر نیز می سرود.

میلادی

3 فوریه 1968

یاسر عرفات" به رهبری سازمان آزادی‏بخش فلسطین انتخاب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها